Könyv

Égen, földön, vízen

Török Ábel: A harmadik ég

Kritika

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

A világ vége motívum metaforikus és valóságos jelentésében is érvényesül a szövegben. A „világnak rengeteg vége van”, szögezi le az elbeszélő rögtön az első mondatban, de az elbeszélés fonala a valóságban is északi tájakra vezet, legalábbis abban az értelemben, hogy tere Észak toponímiáiból építkezik, bár konkrét helyneveket egyáltalán nem jelöl meg. Mintha nemcsak metaforikus, hanem földrajzi értelemben is két világ határán járnánk, közel a sarkkörhöz, de az örök jég birodalmán még innen. A tenger télen befagy, fél évig nem jön fel a nap, sarki fény vetül a tájra. De nyáron kivirágzik a mező, beérik a kenyérgabona, az emberek nyárünnepet ülnek. Juhokat és rénszarvasokat tenyésztenek, vadásznak, halásznak. Nem keresztény, de nem is vallástalan világ ez, természethívő emberekkel, akik a jelenségeket (a tengert és a tavakat, az erdőt és a fáit, az állatokat és a növényeket) megszemélyesítik. Társadalmi szerveződésük közösségi, életvezetésük munkamegosztáson és cserekereskedelmen alapul. Nem ismeretlenek azonban előttük a civilizáció újabb jelenségei sem; legalábbis azok, akik korábban (akár kényszerűségből, akár a felfedezés igényével) elhagyták már a vidéket, soktornyú nagyvárosokról is beszélnek a fiatalabbaknak.

Az elvágyódás és a vándorlás az ismeretlenbe(n) – mint a mesékben és a regékben – szint­úgy meghatározó összetevője e világnak. Dómar, a történet főhőse a szenvedélyfüggő, frusztrált és ebből kifolyólag bántalmazó apja, Bölverk miatt kényszerül belevetni magát az ismeretlenbe. Útja a kelet-közép-európai népmesék világából ismert törvényszerűségek szerint alakul: vándorútja során számtalan veszéllyel néz szembe, próbatételeken esik át: legyőzi és megszelídíti az útjába kerülő antropomorf lényt, egy farkast, aki így a társává szegődik. Majd a rengeteg mélyén éldegélő vén anyóka szolgálatába szegődik, aki halála előtt reá hagyományozza varázslatos virá­gait és tudását. A szolgálat leteltével térhet vissza szülőfalujába, ahol gyermekkori szerelme, Katla várja vissza.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.