Lemez

Hozzá illő módon

David Byrne: Who Is the Sky?

Kritika

A Z generáció egyik legnagyobb pop­sztárja, Olivia Rodrigo a nyár elején New Yorkban koncertezett, a fellépésé­nek egy pontján pedig felhívott egy ősz hajú bácsit a színpadra, majd egy láthatóan jól bepróbált koreográfiával előadtak egy dalt. Ez a szám a Talking Heads legnagyobb slágere, a Burning Down the House volt, a hetvenhárom éves bácsi pedig a dalszerző David Byrne, akit egy új generáció ismerhetett meg az interneten terjedő videókon keresztül.

Byrne-nek jókor jött a hírverés, most hét év szünet után jelentkezett új albummal, amely jól illeszkedik a sorból örökké kilógó zenész diszkográfiájába.

A skóciai születésű, de Kanadában és az Egyesült Államokban felnőtt David Byrne kezdetben képzőművésznek készült, de New Yorkba költözése után a zene felé fordult. Élete első dalát 1973-ban írta: a Psycho Killer végül csak négy évvel később került rá a Talking Heads debütáló lemezére, de ezzel sikerült azonnal felrakniuk magukat a térképre. A hetvenes évek közepén alakult együttes a Ramones, a Television és a Blondie mellett a legendás CBGB-körhöz tartozott, de a Brian Enóval készített a Fear of Musictól (1979) kezdve messzebbre sodródtak a gyökereiktől. A funkot és az afrobeatet a keblére ölelő együttes a ’80-as években egyre nagyobb sikereket ért el, klasszikussá érett lemezeik mellett (Remain in Light, 1980; Speaking in Tongues, 1983) ebben komoly szerepe volt a zenekar Stop Making Sense (1984) című performance-os elemekkel tarkított koncertfilmjének. Az estet a frontember egyedül kezdte egy magnó társaságában egy csupasz színpadon, majd számról számra csatlakoztak hozzá zenésztársai és a díszlet elemei. A Stop Making Sense ikonikus jelenetében az amúgy sem túlságosan rocksztárosan öltöző Byrne egy groteszk, hatalmas öltönyben adja elő a Girlfriend Is Better című dalt. Ez az úttörő show mintaként szolgált Byrne későbbi szólóturnéihoz is, aki azóta is többnyire táncosok és mindenféle furcsaságokat csináló zenészek sokaságával lép fel.

 
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.