Színház

Indián nyár

Tracy Letts: Augusztus Oklahomában

Kritika

E családi dráma konfliktusokban, elhallgatásokban és fordulatokban gazdag partitúra. A modern angolszász drámairodalom előszeretettel mutatja be mérgező családok életét, és a konfliktusok feltárásához mindig a múltbeli traumák lélektani sablonját használja. 

A pszichés megnyomorodások rendre egy-egy katartikus pillanatban bukkannak elő. A cselekmény ráadásul rendre ráfut a fővonalról leágazó magán­életi vakvágányokra, és a titkok felfejlése leginkább a középszerű krimik mintázatát és ritmusát követi. A fanyar humorú tragikomédia egy színészi jutalomjátékra és jó pár társulati tag helyzetbe hozatalára kiválóan, egy feszes, önmagunkba nézésre késztető előadás létrehozására kevésbé alkalmas.

A helyszín az amerikai Dél a maga nyár végi hőségével, szalonrasszizmusával és mozdulatlanságával. Az egykor itt élő nagycsaládból már csak hárman laknak a kúrián: Beverly Weston, korábban nagy reményű költő, mostanra alkoholista egyetemi tanár, felesége, a gyógyszerfüggő és rákbeteg Violet, illetve az egyik lányuk, Ivy. Mellékesen vagy nem, néhány napja egy őslakos házvezetőnő is náluk él. Beverly eltűnésének hírére megérkezik Violet nővére és Ivy két lánytestvére is, mindannyian a maguk pereputtyával és belviszályaival. Az egymásra zártság teréből eleinte lassan, majd egyre gyorsuló ütemben fogy a levegő. Úgy tűnik, Violet szívja el az oxigént mindenki más és önmaga elől is, és még csak nem is most kezdte a lelkek fosztogatását.

Tihanyi Ildi jól bejátszható, túlzsúfolt színpadképe az egy helyre sűrűsödő, családon belüli problémák érzékletes metaforája. A kétszintes, polgári jó (és kevésbé jó) ízléssel berendezett ház alig másfél emeletnyire szűkül, a szereplők nem csupán átláthatnak, de néha át is sétálnak a képzeletbeli falakon. Itt semmi nem maradhat és nem is marad titokban. A jelmezek hasonlóan evilágiak, a legtöbb esetben gondosan illenek az adott figurához.

Alföldi Róbert rendezői stílusáról megoszlanak a vélemények (az mindenesetre jó, hogy van neki), azonban a kritikusai sem tagadhatják, hogy sosem hagyja a színészeit mismásolni. A szombathelyiek is kivétel nélkül kiteszik az asztalra az általuk játszott figurák tétjeit, párbeszédekben és a megszólalások közötti jelenlétben egyaránt. Nyoma sincs indokolatlan harsányságnak vagy más módon túltolt színészkedésnek. Az előadás indításakor Szabó Tibor Beverlyként elmondott halk, lassú monológjában az apátia üressége mellett ott van a szereteten túli, feltétlen elfogadás epikája. Ami a drámát és a krimivonalat illeti, cinizmustól mentes, (ön)gyilkos mondatai után meghalni és tovább élni voltaképpen egyre megy.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.