Színház

Indián nyár

Tracy Letts: Augusztus Oklahomában

Kritika

E családi dráma konfliktusokban, elhallgatásokban és fordulatokban gazdag partitúra. A modern angolszász drámairodalom előszeretettel mutatja be mérgező családok életét, és a konfliktusok feltárásához mindig a múltbeli traumák lélektani sablonját használja. 

A pszichés megnyomorodások rendre egy-egy katartikus pillanatban bukkannak elő. A cselekmény ráadásul rendre ráfut a fővonalról leágazó magán­életi vakvágányokra, és a titkok felfejlése leginkább a középszerű krimik mintázatát és ritmusát követi. A fanyar humorú tragikomédia egy színészi jutalomjátékra és jó pár társulati tag helyzetbe hozatalára kiválóan, egy feszes, önmagunkba nézésre késztető előadás létrehozására kevésbé alkalmas.

A helyszín az amerikai Dél a maga nyár végi hőségével, szalonrasszizmusával és mozdulatlanságával. Az egykor itt élő nagycsaládból már csak hárman laknak a kúrián: Beverly Weston, korábban nagy reményű költő, mostanra alkoholista egyetemi tanár, felesége, a gyógyszerfüggő és rákbeteg Violet, illetve az egyik lányuk, Ivy. Mellékesen vagy nem, néhány napja egy őslakos házvezetőnő is náluk él. Beverly eltűnésének hírére megérkezik Violet nővére és Ivy két lánytestvére is, mindannyian a maguk pereputtyával és belviszályaival. Az egymásra zártság teréből eleinte lassan, majd egyre gyorsuló ütemben fogy a levegő. Úgy tűnik, Violet szívja el az oxigént mindenki más és önmaga elől is, és még csak nem is most kezdte a lelkek fosztogatását.

Tihanyi Ildi jól bejátszható, túlzsúfolt színpadképe az egy helyre sűrűsödő, családon belüli problémák érzékletes metaforája. A kétszintes, polgári jó (és kevésbé jó) ízléssel berendezett ház alig másfél emeletnyire szűkül, a szereplők nem csupán átláthatnak, de néha át is sétálnak a képzeletbeli falakon. Itt semmi nem maradhat és nem is marad titokban. A jelmezek hasonlóan evilágiak, a legtöbb esetben gondosan illenek az adott figurához.

Alföldi Róbert rendezői stílusáról megoszlanak a vélemények (az mindenesetre jó, hogy van neki), azonban a kritikusai sem tagadhatják, hogy sosem hagyja a színészeit mismásolni. A szombathelyiek is kivétel nélkül kiteszik az asztalra az általuk játszott figurák tétjeit, párbeszédekben és a megszólalások közötti jelenlétben egyaránt. Nyoma sincs indokolatlan harsányságnak vagy más módon túltolt színészkedésnek. Az előadás indításakor Szabó Tibor Beverlyként elmondott halk, lassú monológjában az apátia üressége mellett ott van a szereteten túli, feltétlen elfogadás epikája. Ami a drámát és a krimivonalat illeti, cinizmustól mentes, (ön)gyilkos mondatai után meghalni és tovább élni voltaképpen egyre megy.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.