Táncszínház

Mi, angyalok

Juhász Kata Társulat: Bo Bitter

Kritika

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

A zenészek mintha nekünk, nézőknek szerenádoznának, a táncosok groteszk mozdulatokkal közelítenek. Valamennyien átvágják magukat a nézőtéren, aztán a zenészek a zenekari árokban foglalnak helyet. A két táncos utólag kapcsolódik be közéjük a közös térbe. Az elején a helyüket keresik, amit aztán a második szinten találnak meg: az árok felett, a félkörben elhelyezett, összetolt asztalokon folytatják a táncot. Szögletes, „kifordított”, túlrajzolt mozdulatokkal járnak körbe-körbe.

Legmagasabban a nézőtér helyezkedik el. Mintha mi, a nézők egy másik dimenzióban lennénk, kvázi kívülállókként, amit még inkább kiemel az előadás kezdete előtt kapott (és felhelyezett) angyalszárnyunk. Hiába a fizikális szintkülönbség, a zenészek és a táncosok között nincsen alá-fölé rendeltségi viszony. Nem alkalmazott zene szól, teljes értékű darabokat hallhatunk – van köztük Vivaldi és saját szerzemény is. Táncos és zenész folytonosan egymásra reagál, párbeszédek alakulnak. Minden bizonnyal improvizációs részek is vannak, ezt onnan sejtjük, hogy a zenekar árgus szemekkel figyeli, mi zajlik az asztalon, és a zenészek tökéletes ritmusban követik le a történéseket. A rögtönzött elemeknek ugyanis egy meghatározott keretben kell „létezniük” ahhoz, hogy a két oldal egymásra szinkronban felelgethessen. A szereplők ezt tökéletes összhangban hozzák, a jellegzetes, vissza-visszatérő mozgássorok egyértelműen vannak lefektetve (rendező-koreográfus: Juhász Kata).

A groteszk mozdulatok végigkísérik a produkciót: a játszók eltúlozzák gesztusaikat, eltorzítják mimikájukat. Sőt a hangjukat is elváltoztatják, beszédjük artikulálatlan zaj csupán. Ciccegések, füttyögések, klakkogások töltik meg a Ligetet, ölelkezve, feleselve a különféle népi hangszerek hangjaival. Mint a vurstliban, hallani dudaszót, cintányérok összeütését, kereplőt és xilofont. Az effektek, abszurd betétek hangulatokat, asszociációkat, szituációkat teremtenek. Az egyetlen „emberi” hang az opera-énekesnőé, Tara Khozeiné, akinek éteri énekét időnként a férfi zenészek hangban is lekísérik. Bravúros négyük kézi „dobszólója”: folyamatos helycserékkel (ez is a körkörösséget szimbolizálja) egyszerre dobolnak, egyforma ritmusokban, hol a térdükön, hol felnyúlva a színpadra, hol pedig a tenyerüket összeütve – sosem jönnek ki a ritmusból. Közben többnyire csintalan arcokat vágnak vagy nevetgélnek, jól érzik magukat a bőrükben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

A gyáva nyúl

Elvégeztetett: kedden délelőtt Petr Pavel államfő aláírta Andrej Babiš miniszterelnöki kinevezését, immár semmi akadálya az új cseh kormány megalakulásának. Bár a szeptember második felében megtartott parlamenti választás után Babiš gyors kormányalakítást ígért, láthatóan nem sikerült betartania: ez­irányú erőfeszítései hosszúra nyúltak, s néha egészen komikus epizódokat produkáltak.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.