Táncszínház

Mi, angyalok

Juhász Kata Társulat: Bo Bitter

Kritika

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

A zenészek mintha nekünk, nézőknek szerenádoznának, a táncosok groteszk mozdulatokkal közelítenek. Valamennyien átvágják magukat a nézőtéren, aztán a zenészek a zenekari árokban foglalnak helyet. A két táncos utólag kapcsolódik be közéjük a közös térbe. Az elején a helyüket keresik, amit aztán a második szinten találnak meg: az árok felett, a félkörben elhelyezett, összetolt asztalokon folytatják a táncot. Szögletes, „kifordított”, túlrajzolt mozdulatokkal járnak körbe-körbe.

Legmagasabban a nézőtér helyezkedik el. Mintha mi, a nézők egy másik dimenzióban lennénk, kvázi kívülállókként, amit még inkább kiemel az előadás kezdete előtt kapott (és felhelyezett) angyalszárnyunk. Hiába a fizikális szintkülönbség, a zenészek és a táncosok között nincsen alá-fölé rendeltségi viszony. Nem alkalmazott zene szól, teljes értékű darabokat hallhatunk – van köztük Vivaldi és saját szerzemény is. Táncos és zenész folytonosan egymásra reagál, párbeszédek alakulnak. Minden bizonnyal improvizációs részek is vannak, ezt onnan sejtjük, hogy a zenekar árgus szemekkel figyeli, mi zajlik az asztalon, és a zenészek tökéletes ritmusban követik le a történéseket. A rögtönzött elemeknek ugyanis egy meghatározott keretben kell „létezniük” ahhoz, hogy a két oldal egymásra szinkronban felelgethessen. A szereplők ezt tökéletes összhangban hozzák, a jellegzetes, vissza-visszatérő mozgássorok egyértelműen vannak lefektetve (rendező-koreográfus: Juhász Kata).

A groteszk mozdulatok végigkísérik a produkciót: a játszók eltúlozzák gesztusaikat, eltorzítják mimikájukat. Sőt a hangjukat is elváltoztatják, beszédjük artikulálatlan zaj csupán. Ciccegések, füttyögések, klakkogások töltik meg a Ligetet, ölelkezve, feleselve a különféle népi hangszerek hangjaival. Mint a vurstliban, hallani dudaszót, cintányérok összeütését, kereplőt és xilofont. Az effektek, abszurd betétek hangulatokat, asszociációkat, szituációkat teremtenek. Az egyetlen „emberi” hang az opera-énekesnőé, Tara Khozeiné, akinek éteri énekét időnként a férfi zenészek hangban is lekísérik. Bravúros négyük kézi „dobszólója”: folyamatos helycserékkel (ez is a körkörösséget szimbolizálja) egyszerre dobolnak, egyforma ritmusokban, hol a térdükön, hol felnyúlva a színpadra, hol pedig a tenyerüket összeütve – sosem jönnek ki a ritmusból. Közben többnyire csintalan arcokat vágnak vagy nevetgélnek, jól érzik magukat a bőrükben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.