Táncszínház

Mi, angyalok

Juhász Kata Társulat: Bo Bitter

Kritika

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

A zenészek mintha nekünk, nézőknek szerenádoznának, a táncosok groteszk mozdulatokkal közelítenek. Valamennyien átvágják magukat a nézőtéren, aztán a zenészek a zenekari árokban foglalnak helyet. A két táncos utólag kapcsolódik be közéjük a közös térbe. Az elején a helyüket keresik, amit aztán a második szinten találnak meg: az árok felett, a félkörben elhelyezett, összetolt asztalokon folytatják a táncot. Szögletes, „kifordított”, túlrajzolt mozdulatokkal járnak körbe-körbe.

Legmagasabban a nézőtér helyezkedik el. Mintha mi, a nézők egy másik dimenzióban lennénk, kvázi kívülállókként, amit még inkább kiemel az előadás kezdete előtt kapott (és felhelyezett) angyalszárnyunk. Hiába a fizikális szintkülönbség, a zenészek és a táncosok között nincsen alá-fölé rendeltségi viszony. Nem alkalmazott zene szól, teljes értékű darabokat hallhatunk – van köztük Vivaldi és saját szerzemény is. Táncos és zenész folytonosan egymásra reagál, párbeszédek alakulnak. Minden bizonnyal improvizációs részek is vannak, ezt onnan sejtjük, hogy a zenekar árgus szemekkel figyeli, mi zajlik az asztalon, és a zenészek tökéletes ritmusban követik le a történéseket. A rögtönzött elemeknek ugyanis egy meghatározott keretben kell „létezniük” ahhoz, hogy a két oldal egymásra szinkronban felelgethessen. A szereplők ezt tökéletes összhangban hozzák, a jellegzetes, vissza-visszatérő mozgássorok egyértelműen vannak lefektetve (rendező-koreográfus: Juhász Kata).

A groteszk mozdulatok végigkísérik a produkciót: a játszók eltúlozzák gesztusaikat, eltorzítják mimikájukat. Sőt a hangjukat is elváltoztatják, beszédjük artikulálatlan zaj csupán. Ciccegések, füttyögések, klakkogások töltik meg a Ligetet, ölelkezve, feleselve a különféle népi hangszerek hangjaival. Mint a vurstliban, hallani dudaszót, cintányérok összeütését, kereplőt és xilofont. Az effektek, abszurd betétek hangulatokat, asszociációkat, szituációkat teremtenek. Az egyetlen „emberi” hang az opera-énekesnőé, Tara Khozeiné, akinek éteri énekét időnként a férfi zenészek hangban is lekísérik. Bravúros négyük kézi „dobszólója”: folyamatos helycserékkel (ez is a körkörösséget szimbolizálja) egyszerre dobolnak, egyforma ritmusokban, hol a térdükön, hol felnyúlva a színpadra, hol pedig a tenyerüket összeütve – sosem jönnek ki a ritmusból. Közben többnyire csintalan arcokat vágnak vagy nevetgélnek, jól érzik magukat a bőrükben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.

Nem volt mit tenni

A rendőrség profi módon biztosította az idei Pride-ot és nem is bírságolja meg a résztvevőket: vagyis az egyetlen normális lehetőséget választotta, miután a népakarat lenyomta a Fidesz akaratát. Az állománynak nagyon nem tetszik, hogy a politika a saját céljaira akarja felhasználni őket.

Miniszterelnök a kijelzőn

Az Egyesült Államokban bejött Trumpnak, hogy ejtette a hagyományos médiát, és most ilyesmivel próbálkozik Orbán Viktor is ott, ahol az őt legkevésbé kedvelők gyűlnek össze.

A hallgatás ára

A román nemzetiségi szószóló önmagára, vélt vagy valós munkájára, munkatársai fizetésére és reprezentációra egy évben többet költ, mint amennyiből a honi településeken működő összes román nemzetiségi önkormányzat gazdálkodik. Kreszta Traján három ciklus óta dokumentálhatóan nem sok mindent csinált.