Lemez

Újabb mérföldkő

Swans: Birthing

  • Harci Andor
  • 2025. július 16.

Kritika

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Persze azon túl, hogy a világ szegényebb lenne egy példátlan rockzenei teljesítménnyel… Ám ennél sokkal érdekesebb, hogy mi lett volna akkor, ha egy tizenöt éves amerikai srác, Michael Gira nem lesz szemtanúja a történelmi jam sessionnek, amelynek hatására rövidesen megalapítja Circus Mort nevű zenekarát, majd pár évvel később Swans néven indít egy újabb projektet…

Természetesen csak költői kérdés, hogy Gira nélkül hogyan szólalnának meg az indusztriál, a világzene, a pszichedelikus folk, az ambient, s úgy általában a gitárzenei színtér előadói. Lehet, hogy sehogy.

Az ugyanis letagadhatatlan, hogy New York-i no wave-ből induló Swans jelentősebb underground ihletforrás volt, mint azt bárki is gondolná. Nélkülük talán nem is létezne, vagy ha mégis, akkor egészen másmilyen lett volna a Sonic Youth, a Nine Inch Nails, a Tool, a Nirvana, Lingua Ignota, az Einstürzende Neu­bauten. De még Björk is.

Az 1981 óta több megújuláson és stílusváltáson átesett zenekarnál csak két dolog bizonyult állandónak: Gira személye – ő ugyanis az egyetlen tag, aki mindvégig jelen volt, míg körülötte kisebb-nagyobb rendszerességgel cserélődött a legénység – és a zenei textúrákat meghatározó filozófia. Az ipari zajokból, törzsi ritmusokból álló no wave-es kezdetek után a ’90-es évek pszichedelikus és neofolk irányát, majd a hosszabb kihagyást követően a kétezres években újra összeálló Swans minimalista-totalista, poszt-rockba hajló, freak folkos hangzását egyetlen dolog köti össze: a hallgatóság elidegenítésének, elűzésének tudatos szándéka.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.