Könyv

Mintha a földön állva…

Takács Zsuzsa: A maradás szégyene. Új versek, 2018–2025

Kritika

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Ez az új anyag a Takács legutóbbi lírai reprezentációja óta eltelt évek verstermését tárja elénk. Karcsú, de annál inkább hatásos versbeszédet közvetítő alkotás.

Sötéten világító költészet A maradás szégyene minden egyes darabja. Lehet, hogy a „sötéten világító”-t nem én találtam ki, de talán épp olyan pontossággal fejezi ki a versek nagy mélységekbe, ellentmondásokba és távlatokba vető súlyát, mintha azt mondanánk: „sötéten ragyogó”. De ezt is leírták már Takács lírájáról. A kötet első versét, a referenciális motívumait képpel dokumentáló Esküvői ebédet is szétfeszíti ez a kettősség: a földi lépték egyszerűsége és átélhetősége, illetve a sors hatalmának megsemmisítő ereje: az idilli és a végzetszerű együttes jelenléte. Életkép: a szülők esküvői ebédjének lefestése. Mikrorészleteinek kinagyítása, például a jelenlevők arcélének megjelenítése, a későbbi sorstörténetekre való utalások azonban „behívják”, megmutatják a mindennapi és a kisemberi jelenlét, a zsáner mögötti nagy ívű tragédiát is, így a magabiztos arcról, hogy „a fordulat / évében öngyilkos lesz”.

A versbeszéd feszültsége adódhat a kimerevített ünnepi pillanat és a lírai alany többlet­tudása közötti ellentmondásból is: a képen látható elegáns hölgyek és urak még nem is sejthetik, de mi már ismerjük a történetet, ahogy a történelmi katasztrófák során zuhognak a kövek és a másikra mért botütések; hogy „tíz év múlva együtt halnak meg az óvóhelyen”, vagy hogy „mindenki üt rajtuk egyet”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.