Könyv

Mintha a földön állva…

Takács Zsuzsa: A maradás szégyene. Új versek, 2018–2025

Kritika

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Ez az új anyag a Takács legutóbbi lírai reprezentációja óta eltelt évek verstermését tárja elénk. Karcsú, de annál inkább hatásos versbeszédet közvetítő alkotás.

Sötéten világító költészet A maradás szégyene minden egyes darabja. Lehet, hogy a „sötéten világító”-t nem én találtam ki, de talán épp olyan pontossággal fejezi ki a versek nagy mélységekbe, ellentmondásokba és távlatokba vető súlyát, mintha azt mondanánk: „sötéten ragyogó”. De ezt is leírták már Takács lírájáról. A kötet első versét, a referenciális motívumait képpel dokumentáló Esküvői ebédet is szétfeszíti ez a kettősség: a földi lépték egyszerűsége és átélhetősége, illetve a sors hatalmának megsemmisítő ereje: az idilli és a végzetszerű együttes jelenléte. Életkép: a szülők esküvői ebédjének lefestése. Mikrorészleteinek kinagyítása, például a jelenlevők arcélének megjelenítése, a későbbi sorstörténetekre való utalások azonban „behívják”, megmutatják a mindennapi és a kisemberi jelenlét, a zsáner mögötti nagy ívű tragédiát is, így a magabiztos arcról, hogy „a fordulat / évében öngyilkos lesz”.

A versbeszéd feszültsége adódhat a kimerevített ünnepi pillanat és a lírai alany többlet­tudása közötti ellentmondásból is: a képen látható elegáns hölgyek és urak még nem is sejthetik, de mi már ismerjük a történetet, ahogy a történelmi katasztrófák során zuhognak a kövek és a másikra mért botütések; hogy „tíz év múlva együtt halnak meg az óvóhelyen”, vagy hogy „mindenki üt rajtuk egyet”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.