900-nál is többen haltak meg egy nap alatt Nagy-Britanniában

  • narancs.hu
  • 2020. április 11.

Külpol

Boris Johnson – aki szintén elkapta a betegséget – vígjátékokat néz gyógyulás közben.

A szombaton ismertetett legújabb statisztika szerint Nagy-Britanniában eddig 9875-en haltak meg az új típusú koronavírus okozta betegségben. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt 24 órában 917 halálesetről érkezett bejelentés a hatóságokhoz.

A halálos áldozatok napi száma mindazonáltal csökkent: az egy nappal korábbi tájékoztatásban 980 haláleset szerepelt. Ez volt a legmagasabb napi halálozási statisztika a nagy-britanniai adatok rendszeres közlésének kezdete óta, és meghaladta a SARS-CoV-2 nevű vírus okozta Covid-19 járvány két kontinentális góca, Olaszország és Spanyolország által jelentett eddigi legmagasabb egynapi halálozási számot.

A brit egészségügyi minisztérium szombat délutáni tájékoztatása szerint csökkent a legutóbbi egy napban a szűréssel újonnan azonosított koronavírus-fertőzöttek száma is: az előző napról jelentett 5706 új fertőződés után ezúttal 5234 ember szervezetében mutatták ki a vírus jelenlétét.
Nagy-Britanniában szombatig 269 598 embert vetettek alá koronavírus-szűrésnek és közülük 78 991-ről állapították meg, hogy megfertőződött az új koronavírussal.

Számos esetben ugyanazt a pácienst többször is kivizsgálták – főleg azokat, akik az állami egészségügyi szolgálat (NHS) tagjaiként közvetlenül részt vesznek a koronavírus-fertőzöttek kezelésében –, így az eddig elvégzett szűrések teljes száma megközelíti a 335 ezret.
Hivatalos adatok szerint az NHS dolgozói közül 19-en haltak meg a koronavírus okozta betegségben a járvány kitörése óta.

Virágzó cseresznyefák területe le van zárva a londoni Greenwich Parkban 2020. április 10-én.

Virágzó cseresznyefák területe le van zárva a londoni Greenwich Parkban 2020. április 10-én.

Fotó: MTI/EPA/Facundo Arrizabalaga

A brit orvosi kamara szombaton a kormányt élesen bíráló nyilatkozatot tett közzé, amely szerint az egészségügyi dolgozók továbbra sem jutnak hozzá megfelelő számú személyi védőfelszereléshez, és az életüket kockáztatják, amikor koronavírus-fertőzött betegeket kezelnek.

A betegséget elkapta Boris Johnson miniszterelnök is, aki a héten három napot a londoni St. Thomas kórház intenzív osztályán töltött. Az 55 éves Johnson azonban már nem szorul intenzív kezelésre, csütörtökön átvitték egy normál kórterembe. A Downing Street szombat délutáni tájékoztatása szerint felépülése „rendkívül jó ütemben halad”, a kormányfő filmeket – főleg vígjátékokat – néz és sudoku-feladványokat old meg, emellett rendszeres tájékoztatást kap várandós élettársának állapotáról.

Carrie Symonds a múlt hétvégén a Twitteren közzétett bejegyzésben tudatta, hogy ő is észleli magán a koronavírus-fertőzés fő tüneteit, és emiatt az előző hetet ágyban töltötte.
Hozzátette, hogy nem volt szükség szűrővizsgálatra, az egyheti ágynyugalom után már erősebbnek érzi magát, állapota javul. Boris Johnson szóvivője február végén jelentette be, hogy a 32 éves Carrie Symonds – akit a kormányfő nemrégiben eljegyzett - várandós, és a pár közös gyermekének születése a nyár elejére várható.

MTI

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.