Szaúd-Arábia Katar ellen

A renitens törpe

Külpol

Új szakaszába lépett a Perzsa-öbölben évek óta zajló középhatalmi játszma. Szaúd-Arábia összehangolt politikai támadást indított a térség egyik kis országa – elvben szövetségese – ellen. Katar nem először kerül a sivatagi királyság vezetésének célkeresztjébe.

A konfliktus közvetlen kiváltó oka a katari uralkodó, Tamím bin Hamad sejk egyik – az állami hírügynökség honlapján publikált – nyilatkozata, amelyben nyíltan bírálta a Szaúd-Arábia vezette Öböl Menti Együttműködési Tanács (GCC) politikáját, míg első számú ellenségükről, Iránról dicsérőleg emlékezett meg. A sejk egy füst alatt a palesztin Hamász, s egyiptomi anyaszervezete, a Muszlim Testvériség támogatását is szorgalmazta, noha ezek megítélése több térségbeli országban szerfelett problematikus, illetve a terrorista csoportok listáján is szerepelnek.

A katari kormány persze cáfolta, hogy az uralkodó ilyen kijelentése­ket tett volna; arra hivatkoztak, hogy hackertámadás érte a hivatalos állami médiát. A többszöri tagadás ellenére Rijád és legszorosabb szövetségesei, az Egyesült Arab Emirátusok, Bahrein és Egyiptom szokatlanul drasztikus lépéseket tettek, amelyek betetőzéseként a diplomáciai kapcsolatokat is megszakították a miniállammal. Kisvártatva a GCC hadserege által támogatott hivatalos jemeni kormány, Mauritánia és a Maldív-szigetek, továbbá Jordánia és Dzsibuti is alacsonyabb szintre vitte le diplomáciai kapcsolatait Katarral. A nagykövetek kiutasítása mellett a szaúdiak és szövetségeseik 13 pontból álló követeléslistát is eljuttattak a dohai kormánynak, ebben az iráni kapcsolatok leépítését, a terroristaszervezetek (köztük az Iszlám Állam, az al-Kái­da, a Muszlim Testvériség vagy a síita Hezbollah) támogatásának leállítását, az arab országokban működő ellenzéki mozgalmak pénzügyi finanszírozásának beszüntetését, valamint az egyetlen, nem Rijád érdekeltségi körébe tartozó, globálisan is jelentős arab – de többnyelvű – tévécsatorna, az al-Dzsazíra bezárását követelték. Az ultimátum teljesítésére pedig röpke 10 napot adtak.

Nos, e határidőn már jócskán túlvagyunk. Szaúd-Arábia, az Emi­rátusok és Bahrein lezárták szárazföldi határaikat Katar felé, ahogy légterüket is a katari felségjelű gépek előtt. A blokád alá vett kis országban a lakosság felhalmozásba kezdett, miközben a megmaradt légi folyosókon Európából és Ázsiából szállítják az utánpótlást.

 

És még?

Egy megkérdőjelezhető uralkodói nyilatkozat természetesen nem lehetett elég indok erre a példátlanul kemény fellépésre. De történt még más is. Májusban a katari kormány 1 milliárd dollár (!) váltságdíjat fizetett az uralkodói család Dél-Irakban vadászgatás közben elrabolt tagjaiért, és az összeg titkosszolgálati és hírügynökségi jelentések szerint az al-Káida szíriai filiáléjánál, az egykor Nuszra Front néven futó Tahrír al-Sám (Levante Felszabadítása) nevű szervezetnél landolt.
A szaúdi kézben lévő arab média e tranzakciót a terroristák támogatásának minősítette.

A másik megkerülhetetlen és a krízis közvetlen előzményéhez tartozó esemény Donald Trump májusi rijádi látogatása volt. Az amerikai elnök nyilatkozatait és a vele kötött horribilis szerződéseket (csak a fegyverügylet 110 milliárd dollárt tesz ki) a szaúd-arábiai hatalmi elit úgy fejtette meg, hogy az új washingtoni vezetés immár teljes mellszélességgel kiáll Rijád – alapvetően Teherán regionális befolyásának visszaszorításán – munkálkodó politikája mellett. A dzsihadista szerve­ze­tek támogatása elleni fellépésre is támogatást olvastak ki az amerikai politikusok nyilatkozataiból. S bár a terrorszervezetek külső finanszírozásában valamennyi Öböl-menti ország sáros, a lehetőség adott volt a bűnbakképzéshez. Itt az idő tehát – vélte a szaúdi vezetés –, hogy az „egy a tábor, egy a zászló” jelmondat útmutatása szerint megregulázza a renitenskedőket.

Mindenekelőtt Katart. A 2,5 milliós (bár csak 300 ezer állampolgárral bíró) törpeállam régóta szálka a regionális vezető szerepre törekvő Rijád szemében. Az országot 1995 és 2013 között vezető Hamad bin Khalífa sejk kiléptette országát a nagy testvér árnyékából, és önálló külpolitikába fogott. Tehette mindezt az ország hatalmas, a világ készleteinek 14 százalékát jelentő földgázkincsére alapozva. Ezzel együtt a gazdaság – bár pénzügyi és logisztikai téren történtek lépések a diverzifikációra – továbbra is monokultúrás, és zömében állami irányítású maradt.

Az új külpolitika legfőbb jellemzője a diverzitás és a többcsatornás biztonság volt. Katar a geopolitikai realitásoknak megfelelően igyekezett nyitni Irán felé, amit segített, hogy a síita állammal közösen birtokolja a világ egyik legnagyobb tenger alatti földgázmezejét (South-Pars). Emellett egyik fő támogatójává vált szunnita iszlamista politikai formációknak, köztük a palesztin Hamásznak és egyiptomi anyaszervezetének, a Muszlim Testvériségnek. S miközben az első Öböl-háború után itt létesült a térség legnagyobb amerikai katonai támaszpontja (az al-Udeid bázis), az innen is induló csapások célpontját jelentő tálibok képviseletet tartottak fenn az országban. Ugyancsak a nyitás politikájának eredményeként Katar valóban tart fenn kapcsolatokat az al-Káidával, de a síita Hezbollahhal is. Így azután az elmúlt években számos nemzetközi krízis (legtöbbször dzsihadista emberrablások) során sikeres politikai közvetítőként léphetett fel.

És ezzel el is érkezünk a válság igazi okaihoz.

 

Tisztán

Szaúd-Arábia hivatalos állami ideológiája, a purista vahabizmus minden idegen elemtől megtisztítaná az iszlámot. Ennek megfelelően az első számú ellenfél a síizmus, annak valamennyi ágával (a mainstream, s az iráni államban manifesztálódó, de Iraktól Libanonig sokfelé jelen lévő tizenkettesekkel éppúgy, mint a hauthista jemeni ötimámosokkal) egyetemben. De a vahabizmus hasonlóan viszonyul a szúfizmushoz vagy az ún. népi iszlám ugyancsak elterjedt hagyományaihoz. Ezt a reformátori gondolatot terjeszti a vahabizmus az iszlám világ minden részén. Ebbéli internacionalista törekvésében pedig valamennyi nemzetközi iszlamista szervezetet riválisnak tekint; legfőképpen az Egyiptomból indult, de mára számos országban önállósuló filiálékkal rendelkező Muszlim Testvériséget. Ami azért is jelent komoly kihívást Szaúd-Arábiának, mert a Testvériség – elvetvén az iszlám politikai hatalmának dinasztikus útját – megkérdőjelezi a monarchiák vallási legitimitását.

A Muszlim Testvériség jelenléte az Öböl-térségben régóta probléma nemcsak Szaúd-Arábia, de valamennyi Öböl-állam vezetése számára. Rijád kezdetektől fogva elutasította őket. A közkeletű történet szerint az alapító Haszan al-Banná már a szaúdi állam megalakítása (1932) után négy évvel találkozott Abdulazíz királlyal, aki a Testvériség helyi lerakatának alapítására vonatkozó kérelmet azzal utasította el, hogy „mi valamennyien muszlim testvérek vagyunk”. Így a Testvériség és a vahabizmus kezdettől fogva konfliktusban állt egymással, s a küzdelmük sokszor véresnek bizonyult.

A Muszlim Testvériség szerepe az arab tavaszban, majd Tunéziában és Egyiptomban szerzett hatalma megrémítette a szaúdi vezetést. Ennek megfelelően meg is tett mindent azért, hogy a Katar által erősen támogatott Nahda Párt kormánya Tuniszban mihamarabb megbukjon, azonképpen Muhammad Murszíé is Kairóban. Az őket követő rezsimeket – mindenekelőtt Abdel-Fattáh esz-Szíszi egyiptomi elnökét Egyiptomban – pedig súlyos milliárdokkal ösztönzi a Testvériség elleni nyomás növelésére. A GCC hivatalosan 2014-ben tette fel a Testvériséget a terrorszervezetek listájára.

Mindeközben Katar Hamad bin Khalífa emírsége idején a Testvériség legfontosabb bázisa lett – mondani sem kell, hogy ehhez mennyiben járultak hozzá a szülőhazájukban, Egyiptomban a kiszorításuk érdekében megtett jelentős állami erőfeszítések. Így került már évtizedekkel ezelőtt Dohába a szervezet jelenlegi fő ideológusa, Júszuf al-Qaradavi is, aki éppen a Hamad sejk alapította al-Dzsazíra televízió révén vált a szunnita világ legismertebb vallástudósává. Ugyancsak Doha lett Khaled Meshal Hamász-vezető otthona is. Amikor négy éve Tamím bin Hamad sejk átvette a hatalmat apjától (és miniszterelnökétől, a rossznyelvek szerint az iszlamista extrémizmus támogatásáért elsősorban felelős Hamad bin Dzsászimtól), mindenki a külön utas politika végét várta. Ám minden maradt a régiben.

A Rijád ösztönözte fellépés megmutatta a GCC-n belüli törésvonalakat is. Kuvait nem csatlakozott a bojkotthoz, miként a Katarhoz hasonlóan egyensúlyozó politikát folytató Omán sem. És belépett a képbe Törökország. Ankara, amely immár ugyancsak iszlamista vonalon igyekszik regionális befolyásra szert tenni, Rijádot tekinti legnagyobb szunnita riválisának. Recep Tayyip Erdoğan azonnal Katar mellé állt, s az épülő török katonai támaszpont megerősítése mellett újabb katonai egységek küldését is kilátásba helyezte a helyzet elmérgesedése esetén. S az nincs is kizárva.

A jelen feszült helyzetből három kimenet lehetséges. Az első szerint Rijád eléri minden célját, és Katar gyökeresen megváltoztatja külpolitikáját. Ez akkor valósulhatna meg, ha a fiatal, alig 38 éves uralkodót leváltanák. Vértelen palotapuccs ugyan már háromszor is történt a miniállam közelmúltjában, de egyelőre úgy tűnik, török hátszéllel, és támaszkodva kiépített nemzetközi kapcsolatrendszerére, állva marad a mostani katari vezetés. A második kifutás már súlyosabb következményekkel járhat. Az ugyanis a Rijád vezette GCC-országok katonai intervenciója lenne – az iráni befolyás és úgymond „a terrorizmus támogatásának” visszaszorítására hivatkozva. Ilyenre volt már ugyan példa az arab tavasz bahreini eseményei miatt, de Katar katonai megszállásának nemzetközi következményei lennének; elsősorban Irán, és nem elhanyagolható lehetőségként Törökország várható reak­cióit figyelembe véve.

A jelenleg legvalószínűbb – harmadik – forgatókönyv szerint befagy az öbölbéli hidegháború, és Katar hosszabb időre izolálódik a rijádi központtól. A dohai vezetés gazdasági és politikai téren is előremenekül. Míg óriási presztízsberuházásokkal – köztük a 2022-es futball-vb-re halálos áldozatokat követelő munkakörülményekkel épített stadionokkal és befektetési lehetőségekkel – folyamatosan vonzza magához a nagy nyugati gazdasági erőcsoportokat, addig helyben Ankara politikai-katonai, Teherán pedig gazdasági téren igyekszik tágítani Doha mozgásterét. Mindez azonban csak tovább erősíti azokat a kételyeket, amelyek a GCC megtestesítette regionális politikai-gazdasági egység megvalósíthatósága körül megfogalmazódnak. Kuvait, de különösen Omán jelenlegi viselkedése mutatja, hogy a rijádi házi szövetség, azaz Szaúd-Arábia teljes félszigeti hegemóniája nincs mindenkinek az ínyére.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.