Az EU ügyesebben is intézhetné a kulturális beruházásait

  • narancs.hu
  • 2020. április 23.

Külpol

A kritikai „az uniós pénzügyek őrétől” – azaz az Európai Számvevőszéktől – jött.

Az Európai Számvevőszék csütörtökön közzétett jelentése szerint az európai uniós kulturális beruházások nem összpontosítanak eléggé a kulturális helyszínek megóvására és pénzügyi fenntarthatóságára – írja az MTI. Kulturális helyszínek alatt a jelentés olyan „fizikai infrastruktúrát” ért, amely „lehetővé teszi az európaiak számára a kultúra megtapasztalását.” Példaként szerepelnek a kulturális főváros programok, és az az egykori katowicei lengyel szénbánya is, amelynek helyén most a Lengyel Nemzeti Rádió Szimfonikus Zenekarának székhelye található – de ezen kívül a ugyanebben a városrészben Katowice városvezetése felépített egy nemzetközi kongresszusi központot és egy múzeumot is (MuzeumŚląskie w Katowicach). (A jelentés itt olvasható.)

„Az uniós pénzügyek őre” szerint az is probléma az uniós beruházásokkal, hogy az unió nem kezeli ezeket prioritásként, csupán gazdasági célkitűzések elérésének eszközeként tekint rájuk.

Az EU pénzügyi gazdálkodását ellenőrző luxemburgi székhelyű testület szerint a jelenlegi költségvetésben nem áll rendelkezésre megfelelő keret az Európai Regionális és Fejlesztési Alap által finanszírozott kulturális projektek eredményességének és finanszírozásának fenntarthatóvá tételére.

A jelentésből az is kiderül, hogy Magyarország teljes államháztartási kiadásának 2,6 százalékát költötte 2017-ben kulturális szolgáltatásokra, így az arányokat tekintve, Lettországgal együtt a második helyen áll a tagállomok között.  Az első Észtország, ahol az állami kiadások 3 százalékát fordítják a kultúrára. A rangsorban Görögország áll az utolsó helyen 0,3 százalékkal.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.