Az EU ügyesebben is intézhetné a kulturális beruházásait

  • narancs.hu
  • 2020. április 23.

Külpol

A kritikai „az uniós pénzügyek őrétől” – azaz az Európai Számvevőszéktől – jött.

Az Európai Számvevőszék csütörtökön közzétett jelentése szerint az európai uniós kulturális beruházások nem összpontosítanak eléggé a kulturális helyszínek megóvására és pénzügyi fenntarthatóságára – írja az MTI. Kulturális helyszínek alatt a jelentés olyan „fizikai infrastruktúrát” ért, amely „lehetővé teszi az európaiak számára a kultúra megtapasztalását.” Példaként szerepelnek a kulturális főváros programok, és az az egykori katowicei lengyel szénbánya is, amelynek helyén most a Lengyel Nemzeti Rádió Szimfonikus Zenekarának székhelye található – de ezen kívül a ugyanebben a városrészben Katowice városvezetése felépített egy nemzetközi kongresszusi központot és egy múzeumot is (MuzeumŚląskie w Katowicach). (A jelentés itt olvasható.)

„Az uniós pénzügyek őre” szerint az is probléma az uniós beruházásokkal, hogy az unió nem kezeli ezeket prioritásként, csupán gazdasági célkitűzések elérésének eszközeként tekint rájuk.

Az EU pénzügyi gazdálkodását ellenőrző luxemburgi székhelyű testület szerint a jelenlegi költségvetésben nem áll rendelkezésre megfelelő keret az Európai Regionális és Fejlesztési Alap által finanszírozott kulturális projektek eredményességének és finanszírozásának fenntarthatóvá tételére.

A jelentésből az is kiderül, hogy Magyarország teljes államháztartási kiadásának 2,6 százalékát költötte 2017-ben kulturális szolgáltatásokra, így az arányokat tekintve, Lettországgal együtt a második helyen áll a tagállomok között.  Az első Észtország, ahol az állami kiadások 3 százalékát fordítják a kultúrára. A rangsorban Görögország áll az utolsó helyen 0,3 százalékkal.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre. 

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.