Az EU ügyesebben is intézhetné a kulturális beruházásait

  • narancs.hu
  • 2020. április 23.

Külpol

A kritikai „az uniós pénzügyek őrétől” – azaz az Európai Számvevőszéktől – jött.

Az Európai Számvevőszék csütörtökön közzétett jelentése szerint az európai uniós kulturális beruházások nem összpontosítanak eléggé a kulturális helyszínek megóvására és pénzügyi fenntarthatóságára – írja az MTI. Kulturális helyszínek alatt a jelentés olyan „fizikai infrastruktúrát” ért, amely „lehetővé teszi az európaiak számára a kultúra megtapasztalását.” Példaként szerepelnek a kulturális főváros programok, és az az egykori katowicei lengyel szénbánya is, amelynek helyén most a Lengyel Nemzeti Rádió Szimfonikus Zenekarának székhelye található – de ezen kívül a ugyanebben a városrészben Katowice városvezetése felépített egy nemzetközi kongresszusi központot és egy múzeumot is (MuzeumŚląskie w Katowicach). (A jelentés itt olvasható.)

„Az uniós pénzügyek őre” szerint az is probléma az uniós beruházásokkal, hogy az unió nem kezeli ezeket prioritásként, csupán gazdasági célkitűzések elérésének eszközeként tekint rájuk.

Az EU pénzügyi gazdálkodását ellenőrző luxemburgi székhelyű testület szerint a jelenlegi költségvetésben nem áll rendelkezésre megfelelő keret az Európai Regionális és Fejlesztési Alap által finanszírozott kulturális projektek eredményességének és finanszírozásának fenntarthatóvá tételére.

A jelentésből az is kiderül, hogy Magyarország teljes államháztartási kiadásának 2,6 százalékát költötte 2017-ben kulturális szolgáltatásokra, így az arányokat tekintve, Lettországgal együtt a második helyen áll a tagállomok között.  Az első Észtország, ahol az állami kiadások 3 százalékát fordítják a kultúrára. A rangsorban Görögország áll az utolsó helyen 0,3 százalékkal.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.