Az EU ügyesebben is intézhetné a kulturális beruházásait

  • narancs.hu
  • 2020. április 23.

Külpol

A kritikai „az uniós pénzügyek őrétől” – azaz az Európai Számvevőszéktől – jött.

Az Európai Számvevőszék csütörtökön közzétett jelentése szerint az európai uniós kulturális beruházások nem összpontosítanak eléggé a kulturális helyszínek megóvására és pénzügyi fenntarthatóságára – írja az MTI. Kulturális helyszínek alatt a jelentés olyan „fizikai infrastruktúrát” ért, amely „lehetővé teszi az európaiak számára a kultúra megtapasztalását.” Példaként szerepelnek a kulturális főváros programok, és az az egykori katowicei lengyel szénbánya is, amelynek helyén most a Lengyel Nemzeti Rádió Szimfonikus Zenekarának székhelye található – de ezen kívül a ugyanebben a városrészben Katowice városvezetése felépített egy nemzetközi kongresszusi központot és egy múzeumot is (MuzeumŚląskie w Katowicach). (A jelentés itt olvasható.)

„Az uniós pénzügyek őre” szerint az is probléma az uniós beruházásokkal, hogy az unió nem kezeli ezeket prioritásként, csupán gazdasági célkitűzések elérésének eszközeként tekint rájuk.

Az EU pénzügyi gazdálkodását ellenőrző luxemburgi székhelyű testület szerint a jelenlegi költségvetésben nem áll rendelkezésre megfelelő keret az Európai Regionális és Fejlesztési Alap által finanszírozott kulturális projektek eredményességének és finanszírozásának fenntarthatóvá tételére.

A jelentésből az is kiderül, hogy Magyarország teljes államháztartási kiadásának 2,6 százalékát költötte 2017-ben kulturális szolgáltatásokra, így az arányokat tekintve, Lettországgal együtt a második helyen áll a tagállomok között.  Az első Észtország, ahol az állami kiadások 3 százalékát fordítják a kultúrára. A rangsorban Görögország áll az utolsó helyen 0,3 százalékkal.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.