Robbanás Libanonban

Az Öreg híd üzenete

Külpol

A bejrúti kikötőben a múlt szerdán bekövetkezett hatalmas erejű robbanás letarolta a főváros jelentős részét, s megrázta az egész világot. Az eddig az ország gabonatartalékát rejtő hatalmas siló romjainak híressé vált képe jelképes erejű: Libanon katasztrofális helyzetben van, nyolcvan éve megoldatlan problémái immár a létét fenyegetik.

Rettenetes a pusztítás. Az egész kikötőnegyed a földdel lett egyenlő, de a hivatalos közlés szerint ott tárolt 2700 tonna ammónium-nitrát detonációja romba döntötte Kelet-Bejrút környező negyedeit is és súlyos károkat okozott az elmúlt két évtizedben helyreállított belvárosban is. Háromszázezer ember lakása szenvedett helyrehozhatatlan vagy jelentős károkat. A belügyminisztérium szerint a halottak száma kétszáz fölött van, több ezren sérültek meg és legalább száz eltűntet tartanak nyilván.

Hatalmas a társadalmi elégedetlenség. A lakosság Nyugat-barát része a szíriai polgárháborúban nyíltan részt vevő Hezbollah és/vagy Irán kezét látják a dologban, azzal vádolva a síita szervezetet, hogy a városban tárolta a bombagyártásra is alkalmas veszélyes anyagot. A Hezbollah és szövetségesei viszont izraeli rakétatámadásról beszélnek. A valóság sokkal egyszerűbb és szörnyűbb.

Könnygáz és éles lőszerek

Hat éve egy moldáv zászló alatt hajózó orosz teherszállító horgonyzott le a kikötőben, technikai nehézségekre hivatkozva. A hajóról kipakolt veszélyes anyagot szimpla nemtörődömség – és az elmaradt kenőpénzek – miatt nem helyezték biztonságba, egyszerűen ott maradt a sűrűn lakott negyedek tőszomszédságában fekvő nemzetközi kikötőben. A libanoni sajtó információi szerint az elmúlt években már több tisztviselő is jelezte, hogy az erősen gyúlékony anyag bármikor katasztrófát okozhat – az illetékesek mégsem mozdultak. A kikötő vezetőit most őrizetbe vették, ám ennyi már nem fékezhette meg az elemi társadalmi felháborodást, hiszen a permanens kormányválságok mellett az ország évek óta gazdasági mélyrepülésben van.

Libanon a felelőtlen gazdaságpolitika – elsősorban a nemzeti bank magas, ám fedezetlen kamatai – miatt az államcsőd szélére került. Nem elhanyagolható a szomszédos szíriai háború gazdaságot lehúzó hatása sem, s a 4–5 milliós ország több mint egymillió szíriai menekültet lát el. Az infláció, amelyet a kilencvenes évek közepétől két évtizedig kordában tartottak, mára elszabadult, a líra elértéktelenedett. A korábbi építkezési boom lecsengett, a munkanélküliség az egekben, a magasan kvalifikált fiatal szakemberek folyamatosan hagyják el az országot.

Hasszán Dijáb kormányfő ugyan előre hozott választásokat ígér és a katasztrófa okainak alapos feltárását, de a széles körű társadalmi elégedetlenség jól mutatja, hogy a gondok jóval mélyebben gyökereznek. Az országszerte utcákra vonuló tömeg nemcsak a kormány, hanem az egész politikai elit távozását követeli. A kormányzati negyedet megrohamozó tüntetők ellen a rendőrség már könnygázt és éles lőszereket is bevetett.

A polgárháború örökösei

Amikor az ország belezuhant a másfél évtizedes polgárháborúba (1975–1991), még Bejrút számított a Közel-Kelet pénzügyi központjának. Keletről és Nyugatról mindenki ide hozta a pénzét, a libanoni bankok pedig – miként a svájciak – nem firtatták a betétek eredetét. Amikor viszont előkecmergett az ország a polgárháborús romok alól, már a Perzsa-öböl játszotta ezt a szerepet.

Az újjáépítést vezénylő és kihasználó új elit tagjai többnyire az úgynevezett „hadurak” voltak, a fegyveres milíciák vezetői, mint a jelenleg a világ legrégebben (28 éve) székébe ragadt parlamenti elnöke, Nabíh Berri, aki a síita Amal Mozgalom vezetője volt, vagy a drúz Valíd Dzsumblat és az egyetlen milíciavezérként a börtönt is megjáró, de a köztársasági elnöki posztra továbbra is pályázó maronita Szamír Dzsadzsa. Szélesebb értelemben ide tartozik a jelenlegi államelnök, Michel Aún is, aki a libanoni hadsereg egykori főparancsnokaként küzdött a háborúban.

Mások a háború finanszírozásában jeleskedtek, mint Rafík al-Haríri és Nadzsíb Míkáti exminiszterelnökök. Al-Haríri a regnálása idején – szaúdi politikai-gazdasági támogatást élvezve – gyakorlatilag saját hitbizományának tekintette az országot. Neki köszönhető, hogy a libanoni nemzeti valuta árfolyama, elfedve a mindenkori valós gazdasági teljesítményt, majd’ három évtizedig szikrányit sem változott a dollárhoz képest. Haríri sokáig még a megszálló szír kormánnyal is együttműködött annak érdekében, hogy gazdasági birodalmát építse. Végül épp a Damaszkusszal való kenyértörése vezetett 2005-ös meggyilkolásához.

De volt a polgárháborúnak egy olyan szereplője is, amely a kezdetektől (1982-től) rendelkezett hosszú távú politikai-gazdasági koncepcióval: a sokáig a legszegényebbnek számító és gyenge politikai érdekérvényesítő erejű, de mindvégig Irán támogatását élvező síita közösség. A Hezbollah – amelyet egyetlen milíciaként nem szereltek le hivatalosan a háború után, s amely mindmáig deklaráltan és napi jelleggel konfrontálódik Izraellel – már a nyolcvanas évektől megkezdte társadalmi intézményhálózatának kiépítését. Az állam központi rendszereinek gyengeségét kihasználva mára olyan, az oktatásra, az egészségügyre és a szociális szférára is kiterjedő társadalmi szolgáltatóhálózatot épített fel, amely nem csak saját, síita közössége számára érhető el. Állam az államban. S ami még fontosabb: mindennek az önálló gazdasági hátországát is megteremtették. A Hezbollah ma Dél-Amerikától Nyugat-Afrikán át Iránig és Indonéziáig húzódó érdekeltségeket működtet.

Mindebből kifolyólag az ő javukra billentek a demográfiai mutatók is. Mára a lakosság több mint fele – egyes becslések szerint 60–65 százaléka – muszlim, s a legnagyobb létszámú felekezet a szunnitákat megelőzve a síita. Persze az sem véletlen, hogy az utolsó hivatalos népszámlálást még a franciák tartották 1932-ben. A libanoni elit a polgárháború előtt, de utána sem vette figyelembe a valós demográfiai viszonyokat az elvileg a felekezetek közötti arányokra épülő, konfesszionalista hatalommegosztásban. S a demográfiai változások ma már teljesen új politikai struktúrákat követelnek. Ezt a folyamatot írja le a kanadai-libanoni történész, Kamal Díb híres könyvében (Öreg híd, 2008), amelyben éppen 2020-ra teszi a keresztények befolyásának megszűnését az országban.

Robbanásra ébred álmából

A libanoni belpolitikai viszonyok mindig is szorosan függtek a közel-keleti nagy- és középhatalmi konstellációktól. Bár Emmanuel Macron elnök a múlt héten személyesen utazott Bejrútba, hogy gyorssegélyeket ígérjen, a Nyugat befolyása egyre gyengébb az országban. Az Egyesült Államok például – a Hezbollah Izrael-ellenes tevékenységén túl – nem nagyon érdeklődik helyi ügyek iránt. Libanon Szíriához és a térséghez hasonlóan a szaúdi–iráni vetélkedés színtere, s ahogy a szomszédban, itt is Teherán van jobb pozícióban, még otthoni nehézségei ellenére is.

Szeptember elsején lesz száz éve, hogy Hájek maronita pátriárka álma megvalósult. A francia protektorátus alatt megszületett Nagy-Libanon végül maronita–szunnita hitbizomány lett. Miután a szekuláris állami struktúrának az évszázados berögződések miatt már semmi esélye, a következő száz év csak akkor lehet biztosított, ha a politikai hatalommegosztás követi a demográfiai fejleményeket. A föníciaiak földjén mindenki tudja: kevés az esélye, hogy mindez véráldozat nélkül megúszható.

A nemzeti paktum és következményei

Libanon politikai struktúrája a kezdetektől problematikus. Az oszmán birodalom korában is különleges jogállású, hegyvidéki területén élő, Rómához tartozó keleti keresztény maroniták, görög ortodoxok és a drúzok, akik a muszlim vallás egy ágát követik, az új államban kezdetben többséget alkottak, s a francia mandátum hatóságai támogatták is őket. Az 1932-es népszámlálás adatai alapján a franciák a számukra biztosították a felsőbb közigazgatási állásokat. A kedvezményezett kör később kiegészült a tengerparton élő szunnita elittel. A Bekaa-völgyben és délen nagy tömbben élő síita muszlimok, s más kisebbségek (aleviták, örmények stb.) ekkor még nem kaptak lapot.

A ma is működő konfesszionalista rendszer alapvetően az 1943-as nemzeti paktumon alapszik, amikor az éppen aktuális két legerősebb politikai személyiség, a maronita Bisára al-Khúri és a szunnita Rijád al-Szolh kiegyezett a két akkori legerősebb vallási felekezet, a maroniták és a szunniták helyzetbe hozásáért. A köztársasági elnök mindig maronita, a miniszterelnök mindig szunnita, a parlament elnöke síita, a miniszterelnök és a parlamenti elnök helyettese görög ortodox, a hadsereg parancsnoka maronita, a vezérkari főnök drúz lett, a titkosszolgálatok vezetése pedig sokáig és kizárólagosan a maronita elit kezében volt. A parlamenti képviseletet 6:5 arányban osztották meg a keresztények és muszlimok között (mely arány már akkor sem tükrözte a valós demográfiai viszonyokat).

Ez a felekezeti alapú rendszer mindenbe leszivárgott, a minisztériumi beosztásokig, az egyetemi portás személyéig, a sportklubok személyzetéig. S vele a korrupció is, ugyancsak minden szintre. A politikai elit ragaszkodása a hatalomhoz nem véletlen: a horribilis fizetésen és beneficiumokon túl, mandátumuk lejárta után sírig tartóan havi 10−15 ezer dolláros juttatást kapnak, szolgálati autót, sofőrt, szolgát, ilyen-olyan szinekúrát.

Mindennek következményeként megszilárdult egy súlyosan merev, a nemzeti egységet s az egészséges és egységes patriotizmus kialakulását megakadályozó társadalmi rendszer, amely a demográfiai változásokkal (a muszlimok arányának folyamatos és szignifikáns növekedésével) folyamatosan roncsolja önnön kereteit. Ugyanakkor még a hangsúlybeli változtatásokat sem sikerült vér nélkül elérni. A hosszú polgárháborút (1975–1991) lezáró táifi egyezmény (1989) a parlamenti helyeket ugyan fele-fele arányban osztotta el a keresztények és muszlimok között, de meghagyta a politikai csúcspozíciók 1943-as felosztását.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.