Beismerő vallomást tett a férfi, aki a Taylor Swift-koncerten akart robbantani

Külpol

Két segítőjével akart vérfürdőt rendezni az észak-macedón férfi.

Beismerő vallomást tett az a 19 éves fiatal férfi, akit amiatt vettek őrizetbe Ausztriában, mert a hatóságok szerint hűségesküt tett az Iszlám Állam terrorszervezetnek és támadásra készült Taylor Swift bécsi koncertjén - közölte csütörtökön az osztrák biztonsági szolgálat magas rangú tisztségviselője, Omar Haijawi-Pirchner.

A bejelentés szerint a 19 éves, észak-macedóniai származású fiatal pokolgépekkel és szúró-vágó fegyverekkel felszerelkezve készült vérfürdőt rendezni. Franz Ruf, az osztrák belügyminisztérium közbiztonsági ügyekért felelős főigazgatója az ORF osztrák közrádióban elmondta, hogy a gyanúsítottnál tartott házkutatás során talált vegyi anyagok arra utalnak, hogy konkrét lépéseket tett a terrortámadás előkészítéséhez.

A gyanúsítottnak nem volt koncertjegye, az Ernst Happel stadion közelébe tervezte a támadást. Felmerült, hogy a tömegbe hajt autóval, de késes támadásra is készült.

Már korábban rendőri megfigyelés alatt állt, mivel szoros szálak fűzték egy iszlamista hálózathoz. A gyanúsított az interneten tanulmányozta a pokolgépkészítést, és a nyomozóknak tett vallomásában elmondta, hogy aznap vagy a következő nap akart végezni magával a tömegben. A merényletet az Iszlám Állam vállalta volna magára, a fiatal férfi hűséget is fogadott a terrorszervezetnek. A gyanúsítottnak egy 15 és egy 17 éves segítője is volt, mindhármukat szerdán vették őrizetbe. 

Swift csütörtökön, pénteken és szombaton adott volna koncertet a bécsi arénában, de szerda este mindhárom fellépést lemondták. Az amerikai sztár a jövő héten Londonban öt alkalommal áll színpadra. Az ottani rendőrség tájékoztatása szerint a bécsi események nincsenek hatással a londoni koncertekre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.