Békeesélyek Camp David után: Távol és mégis oly közel

  • - kovácsy -
  • 2000. július 27.

Külpol

Amikor hétfő délelőtt, a második szavazási fordulóban nem Simon Pereszt, hanem a nemzetközi szinten alig ismert Mose Kacavot választotta Izrael új államfőjévé a knesszet, néhány órán át komolyan el lehetett játszani a gondolattal: hátha új választások kiírásával sikerül rábírniuk Arafatot a zsidó állam politikusainak a független Palesztina kikiáltásának újabb elhalasztására. A délutáni bizalmi szavazás azonban mégsem buktatta meg Ehud Barak kormányát, miután a képviselők közül néhányan tartózkodtak, mások meg kilopództak az ülésteremből. Minden esély megvan tehát arra, hogy mégiscsak folytatódik, ami Camp Davidben a múlt héten félbemaradt.
Amikor hétfő délelőtt, a második szavazási fordulóban nem Simon Pereszt, hanem a nemzetközi szinten alig ismert Mose Kacavot választotta Izrael új államfőjévé a knesszet, néhány órán át komolyan el lehetett játszani a gondolattal: hátha új választások kiírásával sikerül rábírniuk Arafatot a zsidó állam politikusainak a független Palesztina kikiáltásának újabb elhalasztására. A délutáni bizalmi szavazás azonban mégsem buktatta meg Ehud Barak kormányát, miután a képviselők közül néhányan tartózkodtak, mások meg kilopództak az ülésteremből. Minden esély megvan tehát arra, hogy mégiscsak folytatódik, ami Camp Davidben a múlt héten félbemaradt.

A munkapárti Peresz, aki 1994- 95-ben a néhai Rabin oldalán külügyminiszterként egyenrangú főszereplője volt az oslói megállapodások körüli egyezkedéseknek, még sohasem nyert választást. Pedig hosszú politikai pályafutása során öt ízben is miniszterelnök-jelöltként indította a pártja, de a kormány élére sohasem a szavazók akaratából, hanem (két ízben) belpolitikai megállapodások eredményeként került. Ehud Barakról el lehet mondani, hogy közvetlenül az ő nyomában járt, amikor Camp Davidben minden eddiginél jelentősebb engedményekre lett volna hajlandó, amennyiben Arafaték is készek mutatkoznak a kompromisszumra.

Ami az elnökválasztást illeti, erre kényszerűségből került sor, miután Ezer Weizmann, az eddigi államfő nagy pénzek gyanús mozgásaival kapcsolatos érintettség vádjának hatására nemrégiben lemondott. Kacav, aki több mint húsz évvel fiatalabb Peresznél, és Iránból került Izraelbe - míg Peresz Lengyelországból -, azt nyilatkozta, hogy államfőként a különböző kulturális háttérrel rendelkező izraeliek között kíván hidat verni. Ezzel mintegy arra is utalt, hogy a több mint ötvenéves Izraelnek van identitásproblémája éppen elég. És ez azt is jelenti, hogy kellő erejű érdekei fűződnek a békekötéshez a palesztinokkal.

Hogy a lakosság mit gondol erről az egészről, azt az ellentmondásos közvélekedési adatokból nemigen lehet kihámozni, annyi azonban mindenképpen biztos, hogy a kifejezetten ellenérdekelt ultraortodoxokon és a telepeseken kívül - akik között jelentős átfedés van - elég sok a

békepárti vagy ingadozó

Alighanem igaza lehet Barak kormányfőnek, aki abban bízik, hogy egy átfogó megállapodás létrejötte sokakkal lenyeleti majd a megteendő engedmények békáját.

Ráadásul a Camp David-i tárgyalások megszakadása után eltelt hét során világosan kiderült, hogy az izraeli tárgyalócsoport meglehetősen előreszaladt a kompromisszumkészség terén - és lám, a kormány mégsem bukott meg. Az 1967-es háború során elfoglalt területek nagy részét (a Gázai övezetet teljes mértékben, Ciszjordániát 90 százalékban) hajlandó volna átadni a leendő palesztin államnak, sőt bizonyos területcserékre is hajlandó a zsidó telepesek lakta térségek megtartása érdekében. Mindez azzal járna, hogy durván ötvenezer telepesnek viszont költöznie kell, ami már komoly belpolitikai rizikó. De még ennél is nagyobb kockázatot vállalt Ehud Barak azzal, hogy hozzányúlt egy mindeddig tabuként kezelt kérdéshez: Jeruzsálem ügyéhez.

Ezt a kérdést mindenki egyfajta szent rettegéssel, másfelől irracionális, bénult merevséggel kezelte eddig, noha nem csupán az ősiség misztériumába burkolt vallási kérdésről, a három monoteista világvallás szent helyeinek hovatartozásáról van szó. Miután Izrael 1967-ben annektálta az arab Kelet-Jeruzsálemet, nagyon is gyakorlatias - konkrétan: védelmi - megfontolások alapján szabták meg a város új határait, amelyek az addiginál háromszor (a fallal körülvett óvárosnál százszor) nagyobb területet zárnak körül. Közel harminc arab település vált így Jeruzsálem részévé, amelyek kétszázezresre duzzadt lakosságát azóta épült zsidó lakóövezetek fogják közre a tudatos izraeli telepítési stratégia eredményeként. És ha maguk a jeruzsálemiek nem gondolják is így - a város zsidó lakosságán belül már többségbe kerültek a nagycsaládos ortodoxok -, Izraelben már rég nem csupán kótyagos újbalos értelmiségiek látják szükségesnek a leszámolást az egy és oszthatatlan, izraeli fennhatóságú Jeruzsálem éveken át konokul sulykolt víziójával. Ez ugyanis soha az életben nem vezethet békéhez.

Már csak azért sem, mert vannak sokkal súlyosabb megoldatlan problémák - például a biztonsági kérdések (Izrael kizárja, hogy a majdani palesztin államnak hadserege legyen) vagy az első és többedik generációs palesztin menekültek ennél is súlyosabb problémája.

Három és fél millióan

élnek túlzsúfolt, nyomorúságos táborokban, a hazatérés vagy akár az elviselhető életkörülmények minden reménye nélkül. Ha Izrael visszafogadná őket, alig megoldható infrastrukturális feladatokat venne a hátára, nem is beszélve arról a demográfiai időzített bombáról, amit a letelepítésük jelentene. (A jelenlegi megszállt területek lakosságának a száma az előrejelzések szerint huszonöt éven belül önmagában is meghaladja majd a zsidókét.)

Arafat tavaly májusban azért halasztotta el a független Palesztina kikiáltását, hogy elősegítse Barak választási győzelmét, amelytől sikeres béketárgyalásokat remélt. De már korábban is tett olyan lépéseket, amelyeket a palesztin politikai erők egy része túlzott engedménynek tartott. Most, Camp Davidben, amikor izraeli részről mutatkozott példátlan kompromisszumkészség, Arafaték kötötték az ebet a karóhoz. Nem feltétlenül öncélúan, hiszen a jelenlegi elődformáció, a Palesztin Autonómia hatóságainak a hatalma az önkény, a korrupció és a jogtalanság ingatag lábain áll.

Az elégedetlenség fokozódása bármilyen népszerűtlen lépés hatására szembefordíthatja a szekuláris, minden iszlamista szélsőséggel szemben nyersen fellépő Arafat-féle vezetéssel a palesztinokat. Márpedig nehéz elképzelni, hogy Izraelnek lehetne a belátható jövőben jobb tárgyalópartnere. Másfelől nézve viszont éppen ez, a palesztin fél belső erőviszonyainak a bizonytalansága teszi indokolttá Izrael - olykor paranoidnak tetsző - aggályos óvatosságát a békefolyamattal szemben.

- kovácsy -

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.