Beszólt a szlovén miniszterelnök a magyar kormánynak az Orbán-karikatúra körüli diplomáciai botrány miatt

  • CD
  • 2019. április 8.

Külpol

Marjan Šarec figyelmeztetett, hogy a szlovénok „ilyen Európát nem akarnak”, és „nem fognak olyan Európát támogatni, ahol bárki is a másik fölött akar uralkodni”.

A „szomszéd országok még a mi médiánkba is beavatkoznak, és azt szeretnék, ha a kormányunk megvédené a magyar kabinetet a médiánktól”.

E kijelentéssel ment szembe a Magyarország diplomáciai lépésével a szlovén miniszterelnök. Marjan Šarec pártjának, a szlovén kormánykoalíció legerősebb tagjának, az LMŠ-nek a szombati kongresszusán – írja a 24.hu.

Šarec szerint példa nélküli beavatkozásról van szó, figyelmeztetett, hogy ők „ilyen Európát nem akarnak”, és „nem fognak olyan Európát támogatni, ahol bárki is a másik fölött akar uralkodni”.

false

Mindez azután történt, hogy jelentős visszhangot váltott ki Szlovéniában az, hogy a ljubljanai magyar nagykövet, Szilágyiné Bátorfi Edit pénteken nem csak olvasói levélben tiltakozott a címlap ellen, ami szerinte„minden határt átlépett, felháborító és sajnálatos”, de diplomáciai jegyzéket is átadott a szlovén kormánynak, tiltakozva a Mladina hetilap „politikailag felelőtlen címlapja” miatt.

Ahogy arról a narancs.hu (és nyomában sok más hazai portál is) beszámolt, a szlovén hetilap március végén olyan címlappal jelent meg, mely Orbán Viktort náci vezérként ábrázolta, miközben hozzá dörgölőztek a szlovén szélsőjobboldali párt, az SDS vezetői. Ezt követően viccet csinált a lap Orbánból: elkészítették a nevezett címlap alternatív változatát. Ezen Orbán immár virággal a kezében, szivárványos zászló alatt vonul szlovén barátaival – úgy is mint a tolerancia bajnoka.

A szlovén lap előbb náci vezért, majd viccet csinált Orbánból

A magyar nagykövet tiltakozása értő fülekre talált. A Mladina című szlovén hetilap múlt heti címlapsztorija Orbán Viktorral, illetve a Fidesz és a Néppárt viszonyával foglalkozott. A cikkben arról olvashattunk, hogy milyen helyzetet teremtett Orbán Magyarországon, hogyan züllesztette a demokratikus intézményeket (többek közt a bíróságokat, a médiát), miközben mégis bírta a legerősebb európai párt támogatását.

Ezt követően a lap karikaturistája a maga módján elnézést kért Orbántól. Karikaturistához illő módon ebből is viccet csinált.

A Mladina főszerkesztője is válaszolt a magyar diplomáciai tiltakozásra, szerinte Magyarország Szlovénia szuverenitását fenyegeti.

Barátom, Janša - Az orbánizmus exportálása Szlovéniába

Orbán Viktor komolyan támogatja a szlovén szélsőjobboldal vezérét, Janez Janšát. A magyar adófizetők százmilliói és a NER kulcsfigurái is Janša rendelkezésére állnak, aki még az idén visszakerülhet a hatalomba. A furcsa pénzmozgások miatt a helyi ügyészség már vizsgálódik.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.