Bevetették a Nemzeti Gárdát a tüntetők ellen a városban, ahol rendőrök lelőttek egy fekete férfit

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. augusztus 25.

Külpol

Wisconsin kormányzója elítélte a túlzott erőszakot, a város rendőrfőnöke szerint túl gyorsan mondott ítéletet a rendőrségről.

Bevetették a Nemzeti Gárdát hétfőn a wisconsini Kenosha városában, ahol erőszakba torkolló tüntetések kezdődtek, miután előző nap rendőrök többször hátba lőttek egy afroamerikai férfit.

A Michigan-tó délnyugati partján fekvő Kenoshában vasárnap délután egy családi vitához hívták ki a rendőröket, akik egyelőre tisztázatlan körülmények között többször hátba lőtték Jacob Blake 29 éves afroamerikai férfit. Blake-et súlyos állapotban helikopterrel szállították Milwaukee egyik kórházába, ahol megműtötték. A kórház hétfői jelentése szerint az állapota stabil.
A városban vasárnap gyújtogatások és erőszakba torkolló tüntetések kezdődtek a rendőri erőszak ellen.

Tony Evers, Wisconsin demokrata párti kormányzója már vasárnap közleményben ítélte el a rendőrök erőszakos fellépését, - mint fogalmazott - "a túlzott erőszakot". Majd hétfőn - miután a megmozdulások nem csillapodtak - elrendelte a Nemzeti Gárda bevetését az erőszak megfékezésére. A kormányzó egyúttal bejelentette, hogy hétfőn rendkívüli ülést tart a wisconsini törvényhozás, hogy megtárgyaljon egy, a rendőrségi problémákkal foglalkozó törvénycsomagot. A rendőrök elszámoltathatóságáról és egyes rendőri intézkedések, például a fojtófogás betiltásáról szóló törvénycsomagot egyébként már egy hónappal ezelőtt előterjesztették.

Hétfőn Evers "empátiára, emberségre és a rendszerszerű rasszizmus megfékezésére" szólította fel a rendőröket, de Kenosha rendőri szervezetének vezetője, Pete Deates bírálta a kormányzót, mert szerinte teljesen felelőtlenül, gyorsan ítéletet mondott a rendőrségről. Deates arra kérte a közvéleményt, hogy várjon, amíg ismertté nem válnak a tények.

Joe Biden, a demokraták elnökjelöltje hétfőn szintén közleményt adott ki, amelyben az esetben eljáró rendőrök felelősségre vonását szorgalmazta.

A közösségi médiában nyilvánosságra került egy mobiltelefonnal készült videófelvétel, amelyen az látszik, hogy Blake az autójához indult, nyomában két rendőrrel. A rendőrök egyike megragadta az ingét, éppen akkor, amikor beszállni készült a vezetőülésbe, majd több lövés dördült el. A videóból nem egyértelmű, hogy csak az egyik rendőr lőtt-e, vagy mindketten lövéseket adtak le.

Josh Kaul wisconsini igazságügyi miniszter azonnal kényszerszabadságra küldte az intézkedésben részt vevő rendőröket, és vizsgálatot rendelt el az eset körülményeinek tisztázására.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.