Csokiból készítik el Picasso Guernicáját

  • Narancs.hu/MTI
  • 2021. április 23.

Külpol

Az 1937-es bombatámadás jövő évi évfordulójára készül negyven csokoládékészítő mester Baszkföldön.

Pablo Picasso Guernica című monumentális festményének életnagyságú, színes mását az Euskal Gozogileak nevű helyi egyesület 40 csokoládékészítő mestere mintázza meg. A projekt komoly technikai kihívás, mivel a kép 3 és fél méter magas, 8 méter hosszú. A cukrászok Lezo város nagyüzemi konyhájában 14 különálló táblát készítenek, amelyeket aztán összeillesztenek. A kész művet több helyszínen, köztük Gernika-Lumóban is ki fogják állítani.

Az egyesületnek az is célja, hogy a rendhagyó megemlékezéssel megmutassák, milyen mesterségbeli tudást és ügyességet igényel a munkájuk. „A cukrászat mindig is az haute cuisine, azaz a magas konyha szegény kishúga volt. Mi azt akarjuk, hogy a szektor megkapja a neki kijáró elismerést, csakúgy, mint a fine dining” – nyilatkozta Lorena Gomez, az egyesület elnöke.

Gernikát 1937 áprilisában bombázta le a spanyol polgárháborúban a Franco tábornok hadseregét támogató német Condor-légió. A városban 1654-en haltak meg, 889-en megsebesültek. A történelemben ekkor pusztítottak el először a levegőből egy egész települést.  

A támadás után néhány hónappal festette meg Picasso a képet a párizsi világkiállításra, a spanyol köztársasági kormány felkérésére,  egyfajta háborúellenes kiáltványként. A festmény a madridi Zsófia Királyné Múzeumban (Museo Reina Sofía) látható.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.