Emberi jogi biztos Varga Juditnak: igenis veszélyben a bírák függetlensége

  • narancs.hu
  • 2019. november 28.

Külpol

Dunja Mijatovics szerint a Fidesz javaslata súlyosan veszélyezteti a bírák függetlenségét és a tisztességes eljárás garanciáit.

Az Európa Tanács emberi jogi biztosa felszólította a magyar parlamentet, hogy alaposan gondolja át az igazságszolgáltatást érintő tervezett jogszabályváltoztatást - írja az Index.

Szerinte ez azzal a kockázattal jár, hogy túlzott függőségi viszonyt hoz létre az igazságszolgáltatásban. Mijatovics szerint a törvényjavaslat, legalábbis jelenlegi formájában, számottevően csökkentheti az egyes bírák függetlenségét, még legalapvetőbb feladataik ellátása során is.

Mint ismeretes, Varga Judit a magyar ügyvédek napján tartott ünnepségen beszélt arról, hogy a bíróságok kötelesek lesznek a Kúria jogértelmezését követni, és ha (különleges esetekben) a bíró mégis eltér ettől, azt köteles lesz külön indokolni, indoklása pedig vita tárgyát képezi. Mindezt az "élő jog" védelmére alapozta az igazságügyi miniszter.

Varga Judit igazságügyi miniszter előadást tart Az EU és a Facebook-társadalom - kihívások és megoldások? címmel a 27. Sziget fesztiválon 2019. augusztus 11-én.

Varga Judit igazságügyi miniszter

Fotó: MTI/Mónus Márton

Az emberi jogi biztos szerint azonban nem csak az ítélkezési gyakorlat egységesítésére, hanem a bírák képesítésére és kinevezésére javasolt változtatások is érdemben csorbíthatják a független és tiszta eljárási igazságosságot.

„Felszólítom a magyar parlamentet, hogy gondosan vizsgálja meg a törvényjavaslat pontos hatását, és folytasson érdemi konzultációkat az igazságügyi szakemberekkel, szakértőkkel és a civil társadalom képviselőivel annak érdekében, hogy a szöveg ne érintse negatívan a bírói kar és az egyén függetlenségét” - üzente a kormánynak Mijatovics.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.