Ferenc pápa ismét újított: a Vatikán történetében először egy nő felel a vatikáni diplomácia egy részéért

  • narancs.hu
  • 2020. január 15.

Külpol

Francesca Di Giovanni szakmai területének a nemzetközi menekültjog és a környezetvédelmi jog számít.

A pápai állam történetében először nő került a vatikáni diplomáciáért felelős szentszéki államtitkárság egyik vezető pozíciójába az olasz Francesca Di Giovanni személyében - közölte a Vatikán szerdán.

Francesca Di Giovannit a szentszéki államtitkárságnak az államokkal való kapcsolatokért felelős részlege egyik helyettesévé nevezte ki Ferenc pápa.

A Vatikánváros és a világ többi állama közötti kapcsolatokkal foglalkozó hivatalról, vagyis a pápai állam "külügyminisztériumáról" van szó. A hivatalt 2014 óta Paul Richard Gallagher érsek vezeti: két helyettese van, a lengyel Miroslaw Wachowski a bilaterális kapcsolatokkal foglalkozik, Francesca Di Giovanni területe pedig mostantól a multilaterális diplomácia lesz.

A 66 éves Di Giovanni a szicíliai Palermóban született, a Focolare-mozgalom tagja, nemzetközi jogász, és mintegy 27 éve a szentszéki államtitkárságon dolgozik.

Előléptetése rendkívülinek számít, mivel ilyen magas vatikáni pozícióval most először bíztak meg nőt.

Francesca Di Giovanni szakmai területének egyebek között a nemzetközi menekültjog és a környezetvédelmi jog számít. A Vatican News hírportálon megjelent interjúban Francesca Di Giovanni megtiszteltetésnek nevezte a kinevezést és hangsúlyozta, hogy munkája kiterjed a konfliktusok áldozatainak védelmére is. Emlékeztetett, hogy az Egyesült Nemzetek Szövetsége (ENSZ) idén ünnepli fennállásának 75. évfordulóját.

A Vatican Insider honlap kiemelte, hogy Ferenc pápa megválasztása óta a nők egyházi szerepének erősítését szorgalmazza. Beszédeiben gyakran hangoztatja, hogy a nőket a "béke közvetítőinek" tartja.

(MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.