Három év felfüggesztett szabadságvesztésre ítélték Kirill Szerebrennyikov orosz rendezőt

  • narancs.hu
  • 2020. június 26.

Külpol

Szerebrennyikov korábban többször bírálta az alkotói szabadságra a konzervatív értékek nevében kifejtett kormányzati nyomást, az ellene indított eljárást ezért támogatói politikai ügynek tekintik.

Háromévi, három évre felfüggesztett szabadságvesztésre és 800 ezer rubel (3 millió 650 ezer forint) bírságra ítélte pénteken egy moszkvai bíróság Kirill Szerebrennyikov világhírű orosz rendezőt, akit különösen nagy kárt okozó sikkasztás és csoportosan elkövetett csalás címén marasztaltak el.

A rendezőt és két társát a bíróság bűnösnek találta abban, hogy a Szegymaja Sztugyija (Hetedik Stúdió) nonprofit szervezetnek folyósított és a Platforma színházi projektre fordított állami támogatásból 129 millió rubelt (mintegy 590 millió forintot) túlszámlázással elsikkasztottak.
Szerebrennyikovra az ügyész eredetileg hatévi szabadságvesztés kiszabását kérte az orosz értelmiség és művészvilág által élénk figyelemmel kísért perben. A rendező védelme az ítélet kihirdetését követően közölte, hogy fellebbezni fog.

Az 50 éves rendező – akit 2017-től tavaly áprilisig egy éven és tíz hónapon át tartottak házi őrizetben – mindvégig tagadta, hogy bűnös lenne, és abszurdnak nevezte a gyanúsítást. Az ügyben egyedül Nyina Maszljajeva, a stúdió főkönyvelője vallotta bűnösnek magát, és vádalku keretében volt kollégái ellen vallott. Utóbb azt nyilatkozta, hogy hatósági nyomás hatására cselekedett.
Egy moszkvai bíróság tavaly októberben, a vádirat hibáira hivatkozva elrendelte az ügy újratárgyalását, aminek nyomán olyan találgatások is lábra kaptak, hogy az ügyet esetleg ejthetik vagy enyhíthetik a vádat.

Dmitrij Peszkov elnöki szóvivő – még az ítélet több órán át tartó kihirdetése közben – kijelentette, hogy a Kreml nem kívánja kommentálni a bírósági hatáskörbe tartozó ügyet, szemben a művészvilág számos képviselőjével, akiknek véleményét ismeri. Mint mondta, az orosz vezetés nem érez társadalmi nyomást az ügyben és elmarasztaló ítélet esetén nem számít tüntetésekre.
Peszkov úgy vélekedett, hogy az ügy alkalmat ad annak elemzésére, miként lehetne csökkenteni a korrupció lehetőségét a kulturális intézmények számára adott állami támogatás felhasználásában.

Olga Ljubimova kulturális miniszter hangoztatta, hogy az államot ebben az ügyben jelentős anyagi kár érte és a tárca mindent elkövet annak érdekében, hogy a jövőben hasonló incidens ne fordulhasson elő és törvénytervezetet készített elő, amely el fogja különíteni a színházigazgatói és művészeti vezetői feladatköröket.

Szerebrennyikov, noha klasszikus értelemben nem tekintik ellenzékinek, korábban többször bírálta az alkotói szabadságra a konzervatív értékek nevében kifejtett kormányzati nyomást, az ellene indított eljárást ezért támogatói politikai ügynek tekintik. Házi őrizete ellen Oroszországban és külföldön is ismert művészek tiltakoztak, a pénteki ítélethirdetés idején több száz ember gyűlt össze a bíróság épülténél, köztük ismert értelmiségiek és előadóművészek.

A rendező a bíróságról távozóban megköszönte szimpatizánsainak a támogatást és azt, hogy hittek ő és társai ártatlanságában. "Az igazságért küzdeni kell" – mondta, majd a járványügyi távolságtartás betartására kérte híveit.

Szerebrennyikov szabadságának korlátozása ellenére is folytatta a munkát: tavaly márciusban mutatták be Hamburgban az általa színre vitt Nabuccót, amely már a harmadik rendezése volt házi őrizetének kezdete óta. A Leto (Nyár) című filmet 2018-ban a cannes-i filmfesztiválon mutatták be szintén a részvétele nélkül, három éve pedig a moszkvai Nagyszínházban a Nurejev című balettet állította színpadra, amelyet a közönség lelkesen fogadott, ám később mégis levették a műsorról.
A rendezőt tavaly március végén a legjelentősebb orosz filmes elismeréssel, a Nyika-díjjal (Niké) tüntették ki a Leto rendezéséért, de az elismerés átadásán nem vehetett részt, mert házi őrizetben volt.

Kirill Szerbrennyikov 2012 óta irányítja az egyik legjobbnak tekintett moszkvai színházat, az állami finanszírozású moszkvai Gogol Központot.

A rendező letartóztatásáról és az azt megelőző eseményekről Tompa Andrea írt korábban a Magyar Narancs print kiadásában. A cikk elérhető online az alábbi linken.

Szintet lépett

Kirill Szerebrennyikov orosz rendező történetét ma sokan nagy elődjéhez, Mejerholdéhoz hasonlítják. Mejerhold letartóztatását Sztálin rendelte el, Szerebrennyikovét pedig idén augusztus 22-én maga Putyin, állítják többen. A rendező lefogását a The Moscow Times szerzője politikai kirakatpernek nevezte, a nálunk is ismert Borisz Akunyin író pedig kijelentette: új korszak kezdődött Oroszországban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.