ZSINÓRPADLÁS - Kirill Szerebrennyikov letartóztatása

Szintet lépett

  • Tompa Andrea
  • 2017. október 21.

Színház

Kirill Szerebrennyikov orosz rendező történetét ma sokan nagy elődjéhez, Mejerholdéhoz hasonlítják. Mejerhold letartóztatását Sztálin rendelte el, Szerebrennyikovét pedig idén augusztus 22-én maga Putyin, állítják többen. A rendező lefogását a The Moscow Times szerzője politikai kirakatpernek nevezte, a nálunk is ismert Borisz Akunyin író pedig kijelentette: új korszak kezdődött Oroszországban.

Oroszország akkori és mostani legjelentősebb színházi tehetségeiről van szó. Mindkét rendezőt koholt vádak alapján tartóztatták le; Mejerholdot kivégezték, Szerebrennyikov jelenleg házi őrizetben van, az erről szóló döntés szerint október 19-ig. A most 47 éves művészt éjszaka tartóztatták le Szentpéterváron, ahol filmet forgatott, onnan szállították Moszkvába. A módszer a megfélemlítést, a lejáratást célozza; a Frankfurter Allgemeine Zeitungban megjelent cikkében az ismert litván író-filmrendező, Marius Ivaškevičius, akivel Szerebrennyikov letartóztatása előtt két nappal még dolgozott, így fogalmaz: „Az orosz erőszakszervezetek szándékosan vonnak párhuzamot és rendeznek meg egy olyan nyilvános előadást, amely a sztálini múltat idézi.”

 

Virág elvtárs, ez az ítélet!

A színházigazgató-rendezőt most azzal vádolják, hogy 2011 és 2014 között elsikkasztott 68 millió rubelnyi (1 millió dollár) költségvetési forrást. Ám az ügynek számos előzménye van.

Többen emlékeztetnek, hogy a rendező elleni hadjárat 2015-ben kezdődött, amikor „hazafias” aktivisták feljelentették az általa igazgatott színházat, a Gogol Központot „perverz” és hazafiatlan tevékenységért. Idén májusban a színházban, valamint Szerebrennyikov és mások lakásában házkutatást tartottak. A színház ügyvezető igazgatóját, Alekszej Malobrodszkijt, továbbá még két embert letartóztattak, jelenleg is előzetesben vannak. A történet nagy ijedelmet keltett az orosz művésztársadalomban, a nyugati sajtóban is megjelent a hír. Májusban kihallgatták a rendezőt is – akkor még csak tanúként. A májusi események után Marina Davidova, az egyik legjelentősebb színikritikus, a Tyeatr folyóirat főszerkesztője úgy nyilatkozott, mindez a színházra és a rendezőre gyakorolt politikai nyomás. Szerebrennyikov legutóbbi kihallgatásán az előzetesben lévő Malobrodszkij elismételte: immár a hetedik kihallgatáson vesz részt, és semmiféle bizonyíték nincs ellenük, „csak hazugság és megfélemlítés”.

Putyin szeptember 5-én kommentálta először a Szerebrennyikov-ügyet, leszögezve, hogy nem Szerebrennyikov az egyetlen művész, aki eljárás alatt áll. „Szabadon kéne bocsátani csak azért, mert a kultúra területén működik, vagy mi?” – kérdezte cinikusan. A hatalom nem korlátozza a művészi munkáját, sőt az, hogy állami pénzeket kapott, azt mutatja, hogy semmiféle cenzúra vagy nyomás nincs, tette hozzá. Korábban a Kreml szóvivője csak annyit közölt, hogy mivel nagy visszhangot váltott ki Szerebrennyikov letartóztatása, figyelemmel követik az ügy fejleményeit. Májusban, Szerebrennyikov kihallgatása és a színházban végrehajtott sorozatos házkutatások után Jevgenyij Mironov, aki állítólag Putyin kedvenc színésze, egy állami kitüntetés átvételekor átadott egy levelet személyesen Putyinnak a rendező védelmében; ez a gesztus az orosz viszonyok ismeretében kivételesen bátornak minősül.

Nyáron a Bolsoj, a moszkvai nagyszínház az utolsó pillanatban „lemondta” a világhírű orosz balett-táncosról, Nurejevről szóló életrajzi előadását, amelyet Szerebrennyikov vitt színpadra. A színház vezetősége nem adott ki közleményt, lépését szűkszavúan azzal indokolta, hogy nincs kész a mű. A darab állítólag meglehetősen konkrétan mesél Nurejev homoszexuális életéről. Bizonyos források szerint Vlagyimir Megyinszkij kulturális miniszter „aggodalmát fejezte ki” a nyílt homoszexuális propaganda miatt; az ilyen elleni fellépés az orosz cenzúra egyik sarkalatos pontja. Bár a minisztérium természetesen tagadta az adminisztratív letiltást, azt elismerték, hogy a Bolsoj igazgatója és a miniszter között hosszas tárgyalások folytak. Az igazgató szerint jövő májusban megtartják a bemutatót. Szerebrennyikov (tanúként való) kihallgatása és a darab leállítása időben követték egymást. Előadások betiltása, leállítása nem ritka Oroszországban: az egyház tiltatta be tavaly a novoszibirszki operában a Tannhäusert, illetve Andrej Zvjagincev Leviathan című filmjét (erről és az orosz kultúrpolitikáról lásd: Hozzá lehet szokni?, Magyar Narancs, 2015. június 4.).

A politikai üldözésben nehezen megragadható motívum Szerebrennyikov állítólagos homoszexualitása; ez a történet olyan légkörben bontakozik ki, amelyben a homofóbia növekvő állami, egyházi támogatást kap.

 

Mártírok

Szerebrennyikov ma külföldön is a legismertebb orosz színházi rendező a középnemzedékből, Európában is sokfelé dolgozik, a nagy nyugati fesztiválok, színházak és operaházak rendszeres vendége. Avignonba például – ahol korábban bő másfél évtizedig nem szerepelt orosz előadás – 2015-ben és 2016-ban is meghívták. Stílusát Davidova úgy jellemzi, mint a populáris és művészszínház ritka keverékét; Szerebrennyikov nagyszínpadon dolgozik, olykor sztárokkal. Az általam két éve Moszkvában látott Mártírok (amelyből filmet is rendezett, magyar mozikban is futott) a radikalizálódás, a fanatizmus lélektanát vizsgálja egy feszített tempójú, kemény, politikai áthallásoktól sem mentes, antiklerikálisnak is nevezhető előadásban. Fő műfajának a társadalmi burleszket nevezi Davidova; a társadalomkritikus, politikus látásmód meghatározza pályáját. Az általa vezetett Gogol Központot Moszkva egyik legjobb teátrumának tartják, az intézményt ő támasztotta és újíttatta fel állami/városi pénzen, és csinált belőle fontos helyet, egy hubot, étteremmel, könyvesbolttal és szellemileg új, gyakran nyugatosnak bélyegzett színpadi profillal. A rendező nemcsak előadásaiban, hanem nyilvános szakmai megszólalásaiban is keményen fellépett a cenzúra, a megfélemlítés ellen.

Különös egybeesés, hogy letartóztatása előtt tíz nappal ítélték neki a legnagyobb európai színházi díjat, a Europe Prize New Theatrical Realities nevűt. „Most van a nemzetközi és fesztiválkarrierje csúcsán” – írta Davidova.

A letartóztatás híre megrázta az orosz és nemzetközi művészvilágot: az Európai Filmakadémia a szabadon engedését követelte, Cate Blanchett nemzetközi tiltakozásra szólított fel, Thomas Ostermeier, a berlini Schaubühne igazgatója petíciót indított. De Oroszországban is kiállt mellette a Bolsoj igazgatója, a színházi szövetség elnöke és seregnyi nagy művész.

Legfrissebb fordulatként megjelent egy hamis levél, amelyet állítólag Szerebrennyikov hagyott hátra a barátainál. A levelet Lars Eidinger német színész publikálta az Instagramján angolul, de rövidesen kiderült, hogy két ismert orosz troll, Alekszej Sztoljarov és Vlagyimir Kuznecov a szerzők: ők ezt az állami televízióban el is ismerték. Szerebrennyikov ügyvédje provokációnak nevezte a levelet. Az állítólagos búcsúlevélben az szerepel, hogy Porosenko ukrán elnök ajánlatot tett a rendezőnek, hogy Ukrajnában vezessen színházat és forgasson – nyilván oroszellenes – propagandafilmet állami pénzen. Eidinger és Szerebrennyikov egyszerre képezik a lejáratás tárgyát ebben az akcióban. A német színész azért érdekes, mert ő játssza II. Miklós szerepét a Matilda című, nagy vitát kiváltó orosz filmben. Alekszej Ucsityel filmje a szentté avatott orosz cárt egy szerelmi történet szereplőjeként mutatja be, ami kiváltotta az orosz „egyházi” szélsőségesek dühét. A The Guar­dian szerint a két troll az orosz kormány támogatásával működik, és a szálak egyenesen az orosz titkosszolgálatig vezetnek. Minden­esetre a levél az orosz–ukrán konfliktus gerjesztését is szolgálja.

„Azt a mantrát, hogy »engem nem érdekel a politika«, színházi közegben már csak egy gazember mondhatja” – írta Marina Davidova. A kihallgatáson, rácsok mögött lévő művész a fotókon drámaian megtörtnek tűnik. Történetének még messze nincs vége.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.