ZSINÓRPADLÁS - Kirill Szerebrennyikov letartóztatása

Szintet lépett

  • Tompa Andrea
  • 2017. október 21.

Színház

Kirill Szerebrennyikov orosz rendező történetét ma sokan nagy elődjéhez, Mejerholdéhoz hasonlítják. Mejerhold letartóztatását Sztálin rendelte el, Szerebrennyikovét pedig idén augusztus 22-én maga Putyin, állítják többen. A rendező lefogását a The Moscow Times szerzője politikai kirakatpernek nevezte, a nálunk is ismert Borisz Akunyin író pedig kijelentette: új korszak kezdődött Oroszországban.

Oroszország akkori és mostani legjelentősebb színházi tehetségeiről van szó. Mindkét rendezőt koholt vádak alapján tartóztatták le; Mejerholdot kivégezték, Szerebrennyikov jelenleg házi őrizetben van, az erről szóló döntés szerint október 19-ig. A most 47 éves művészt éjszaka tartóztatták le Szentpéterváron, ahol filmet forgatott, onnan szállították Moszkvába. A módszer a megfélemlítést, a lejáratást célozza; a Frankfurter Allgemeine Zeitungban megjelent cikkében az ismert litván író-filmrendező, Marius Ivaškevičius, akivel Szerebrennyikov letartóztatása előtt két nappal még dolgozott, így fogalmaz: „Az orosz erőszakszervezetek szándékosan vonnak párhuzamot és rendeznek meg egy olyan nyilvános előadást, amely a sztálini múltat idézi.”

 

Virág elvtárs, ez az ítélet!

A színházigazgató-rendezőt most azzal vádolják, hogy 2011 és 2014 között elsikkasztott 68 millió rubelnyi (1 millió dollár) költségvetési forrást. Ám az ügynek számos előzménye van.

Többen emlékeztetnek, hogy a rendező elleni hadjárat 2015-ben kezdődött, amikor „hazafias” aktivisták feljelentették az általa igazgatott színházat, a Gogol Központot „perverz” és hazafiatlan tevékenységért. Idén májusban a színházban, valamint Szerebrennyikov és mások lakásában házkutatást tartottak. A színház ügyvezető igazgatóját, Alekszej Malobrodszkijt, továbbá még két embert letartóztattak, jelenleg is előzetesben vannak. A történet nagy ijedelmet keltett az orosz művésztársadalomban, a nyugati sajtóban is megjelent a hír. Májusban kihallgatták a rendezőt is – akkor még csak tanúként. A májusi események után Marina Davidova, az egyik legjelentősebb színikritikus, a Tyeatr folyóirat főszerkesztője úgy nyilatkozott, mindez a színházra és a rendezőre gyakorolt politikai nyomás. Szerebrennyikov legutóbbi kihallgatásán az előzetesben lévő Malobrodszkij elismételte: immár a hetedik kihallgatáson vesz részt, és semmiféle bizonyíték nincs ellenük, „csak hazugság és megfélemlítés”.

Putyin szeptember 5-én kommentálta először a Szerebrennyikov-ügyet, leszögezve, hogy nem Szerebrennyikov az egyetlen művész, aki eljárás alatt áll. „Szabadon kéne bocsátani csak azért, mert a kultúra területén működik, vagy mi?” – kérdezte cinikusan. A hatalom nem korlátozza a művészi munkáját, sőt az, hogy állami pénzeket kapott, azt mutatja, hogy semmiféle cenzúra vagy nyomás nincs, tette hozzá. Korábban a Kreml szóvivője csak annyit közölt, hogy mivel nagy visszhangot váltott ki Szerebrennyikov letartóztatása, figyelemmel követik az ügy fejleményeit. Májusban, Szerebrennyikov kihallgatása és a színházban végrehajtott sorozatos házkutatások után Jevgenyij Mironov, aki állítólag Putyin kedvenc színésze, egy állami kitüntetés átvételekor átadott egy levelet személyesen Putyinnak a rendező védelmében; ez a gesztus az orosz viszonyok ismeretében kivételesen bátornak minősül.

Nyáron a Bolsoj, a moszkvai nagyszínház az utolsó pillanatban „lemondta” a világhírű orosz balett-táncosról, Nurejevről szóló életrajzi előadását, amelyet Szerebrennyikov vitt színpadra. A színház vezetősége nem adott ki közleményt, lépését szűkszavúan azzal indokolta, hogy nincs kész a mű. A darab állítólag meglehetősen konkrétan mesél Nurejev homoszexuális életéről. Bizonyos források szerint Vlagyimir Megyinszkij kulturális miniszter „aggodalmát fejezte ki” a nyílt homoszexuális propaganda miatt; az ilyen elleni fellépés az orosz cenzúra egyik sarkalatos pontja. Bár a minisztérium természetesen tagadta az adminisztratív letiltást, azt elismerték, hogy a Bolsoj igazgatója és a miniszter között hosszas tárgyalások folytak. Az igazgató szerint jövő májusban megtartják a bemutatót. Szerebrennyikov (tanúként való) kihallgatása és a darab leállítása időben követték egymást. Előadások betiltása, leállítása nem ritka Oroszországban: az egyház tiltatta be tavaly a novoszibirszki operában a Tannhäusert, illetve Andrej Zvjagincev Leviathan című filmjét (erről és az orosz kultúrpolitikáról lásd: Hozzá lehet szokni?, Magyar Narancs, 2015. június 4.).

A politikai üldözésben nehezen megragadható motívum Szerebrennyikov állítólagos homoszexualitása; ez a történet olyan légkörben bontakozik ki, amelyben a homofóbia növekvő állami, egyházi támogatást kap.

 

Mártírok

Szerebrennyikov ma külföldön is a legismertebb orosz színházi rendező a középnemzedékből, Európában is sokfelé dolgozik, a nagy nyugati fesztiválok, színházak és operaházak rendszeres vendége. Avignonba például – ahol korábban bő másfél évtizedig nem szerepelt orosz előadás – 2015-ben és 2016-ban is meghívták. Stílusát Davidova úgy jellemzi, mint a populáris és művészszínház ritka keverékét; Szerebrennyikov nagyszínpadon dolgozik, olykor sztárokkal. Az általam két éve Moszkvában látott Mártírok (amelyből filmet is rendezett, magyar mozikban is futott) a radikalizálódás, a fanatizmus lélektanát vizsgálja egy feszített tempójú, kemény, politikai áthallásoktól sem mentes, antiklerikálisnak is nevezhető előadásban. Fő műfajának a társadalmi burleszket nevezi Davidova; a társadalomkritikus, politikus látásmód meghatározza pályáját. Az általa vezetett Gogol Központot Moszkva egyik legjobb teátrumának tartják, az intézményt ő támasztotta és újíttatta fel állami/városi pénzen, és csinált belőle fontos helyet, egy hubot, étteremmel, könyvesbolttal és szellemileg új, gyakran nyugatosnak bélyegzett színpadi profillal. A rendező nemcsak előadásaiban, hanem nyilvános szakmai megszólalásaiban is keményen fellépett a cenzúra, a megfélemlítés ellen.

Különös egybeesés, hogy letartóztatása előtt tíz nappal ítélték neki a legnagyobb európai színházi díjat, a Europe Prize New Theatrical Realities nevűt. „Most van a nemzetközi és fesztiválkarrierje csúcsán” – írta Davidova.

A letartóztatás híre megrázta az orosz és nemzetközi művészvilágot: az Európai Filmakadémia a szabadon engedését követelte, Cate Blanchett nemzetközi tiltakozásra szólított fel, Thomas Ostermeier, a berlini Schaubühne igazgatója petíciót indított. De Oroszországban is kiállt mellette a Bolsoj igazgatója, a színházi szövetség elnöke és seregnyi nagy művész.

Legfrissebb fordulatként megjelent egy hamis levél, amelyet állítólag Szerebrennyikov hagyott hátra a barátainál. A levelet Lars Eidinger német színész publikálta az Instagramján angolul, de rövidesen kiderült, hogy két ismert orosz troll, Alekszej Sztoljarov és Vlagyimir Kuznecov a szerzők: ők ezt az állami televízióban el is ismerték. Szerebrennyikov ügyvédje provokációnak nevezte a levelet. Az állítólagos búcsúlevélben az szerepel, hogy Porosenko ukrán elnök ajánlatot tett a rendezőnek, hogy Ukrajnában vezessen színházat és forgasson – nyilván oroszellenes – propagandafilmet állami pénzen. Eidinger és Szerebrennyikov egyszerre képezik a lejáratás tárgyát ebben az akcióban. A német színész azért érdekes, mert ő játssza II. Miklós szerepét a Matilda című, nagy vitát kiváltó orosz filmben. Alekszej Ucsityel filmje a szentté avatott orosz cárt egy szerelmi történet szereplőjeként mutatja be, ami kiváltotta az orosz „egyházi” szélsőségesek dühét. A The Guar­dian szerint a két troll az orosz kormány támogatásával működik, és a szálak egyenesen az orosz titkosszolgálatig vezetnek. Minden­esetre a levél az orosz–ukrán konfliktus gerjesztését is szolgálja.

„Azt a mantrát, hogy »engem nem érdekel a politika«, színházi közegben már csak egy gazember mondhatja” – írta Marina Davidova. A kihallgatáson, rácsok mögött lévő művész a fotókon drámaian megtörtnek tűnik. Történetének még messze nincs vége.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”