Kulturális hírek

  • 2002. szeptember 12.

Külpol

SIMON RATTLE BERLINBEN Megkezdte tízéves ténykedését a német fővárosban Sir Simon Rattle: a Berlini Filharmonikusok vezető karmestereként, Claudio Abbado utódaként adott első hangversenyén Mahler
A Petőfi Csarnokban Török Ádám és a Mini, az After Crying és a zenakar korábbi zongoristája, Vedres Csaba ad emlékkoncertet "az önvizsgálat és a megbékélés napja" mottó jegyében.

A világpremierhez igazodva aznap kezdik vetíteni a magyar mozik is a tizenegy rendező 11 perc, 9 másodperc és egy képkocka hosszúságú rövidfilmjeiből összeálló, 11´09"01 - szeptember tizenegy című filmet, mely a Velencei Filmfesztiválon is feltűnést keltett (forgalmazza az SPI). A névsor: Ken Loach (Nagy-Britannia), Claude Lelouch (Franciaország), Danis Tanovic (Bosznia-Hercegovina), Sean Penn (USA), Shohei Imamura (Japán), Amos Gitai (Izrael), Samira Makmalbaf (Irán), Youssef Chahine (Egyiptom), Idrissa Ouedraogo (Burkina Faso), Mira Nair (India), Alejandro Inarritu (Mexikó).

Szeptember 11. estéjére időzítették e film vetítését a szeptember 14-ig tartó, 27. Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon is, párban a The Guys című filmmel, melynek főhőse egy tűzoltóparancsnok (Anthony LaPaglia), aki számos emberét elvesztette a mentés során. (Kritikánk a 35. oldalon.)

n VELENCEI BIENNÁLE: A NYERTESEK A 8. Nemzetközi Építészeti Kiállítás Terence Riley vezette zsűrije (tagjai: Marie-Laure Jousset, Richard Koshalek, Rowan Moore, Michele De Lucchi) a legjobb projektnek járó Arany Oroszlánnal jutalmazták Alvaro Siza Vieirát az Ibere Camargo Alapítvány (Porto Alegre, Brazília) épületének megtervezéséért. A legjobb pavilon Arany Oroszlánját a hollandok érdemelték ki a Gerrit Rietveld-pavilon restaurálásáért, Hermann Herzberger belsőépítészeti tervéért és az öt, 40 év alatti építész munkáiból rendezett kiállításért. Különdíjat kapott ázsiai építészeti munkák patronálásáért Zhang Xin, valamint Barcelona városa, amely kedvező környezetet teremt színvonalas magán- és középületek megvalósításához, s külön említést érdemelt Mexikóváros a Lakes Projectért. Életművéért részesült Arany Oroszlán díjban a japán Toyo Ito: az 1941-ben született építész jelenleg egy japán koncertterem, egy holland lakónegyed, egy spanyol gyógyfürdő és egy amszterdami irodaház tervein dolgozik.

n VELENCEI FILMFESZTIVáL: MAGYAR DÍJ Péterffy Zsófia Kalózok szeretője című festményanimációja nyerte a legjobb európai rövidfilmnek járó UIP-díjat az 59. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon (kritikánk az augusztus 22-i számban). Az Arany Oroszlán fődíjat a skót Peter Mullan The Magdalene Sisters című alkotása kapta: a történet egy ír katolikus zárdában játszódik, ahol lelkileg és fizikailag egyaránt kegyetlen bánásmódot szenvednek el a nővérek. A rendező, aki skót szoknyában vette át a díjat, a gálaesten azt mondta, filmje nem a katolikus egyházról, hanem minden fundamentalista hitről szól, amely azt képzeli, joga van fiatal nők elnyomásához. Művét rossz szándékú provokációnak bélyegezte a Vatikán hivatalos lapja, az Osservatore Romano. A zsűri nagydíját Andrej Koncsalovszkij Dom durakov (La maison de fous) című orosz-francia fimjének ítélték. Rendezői különdíjat kapott a koreai Lee Chang-dong az Oasisért, ebben szerepelt Moon So-Ri, akit a legjobb fiatal színészi teljesítményért díjaztak. Operatőri díjat kapott Ed Lachman a Todd Haynes rendezte Far From Heaven fényképezéséért. A legjobb női alakítást ugyanebben a filmben nyújtotta Julianne Moore, a legjobb férfi alakítást pedig Stefano Accorsi az Un viaggio chiamato amore című Michele Placido-darabban. A legjobb rövidfilm Ezüst Oroszlánját az orosz Irina Efteeva Clown című tízpercese érdemelte ki, s külön említést tett a zsűri a svéd Per Carleson Tempojáról. A legjobb első filmnek járó a Jövő Oroszlánja díjat megosztották az olasz Spiro Scimone és Francesco Sframeli Due amici, illetve az amerikai Dylan Kidd Rodger Dodger című munkája között. Az újonnan alapított San Marco-díjjal jutalmazták a 90 éves Michelangelo Antonionit, aki a Wim Wenders közreműködésével 1995-ben forgatott Túl a felhőkön óta nemrég fejezte be első filmjét, az Eros című kollektív darab ráeső epizódját (a többi rendező között van Pedro Almodóvar és Wong Kar-wai is). Ötödik szimfóniáját és Thomas Ades fiatal brit komponista Asyla című művét vezényelte. A most 47 éves Rattle-t már 1989-ben felkérték, hogy a visszavonult Herbert von Karajantól vegye át a zenekart, de akkor még nem érezte magát eléggé fölkészültnek. Mostantól minden év felét Berlinben tölti, emellett két hónapot dolgozik a londoni Orchestra of the Age of Enlightenment első vendégkarmestereként.

n KEIKO NORVÉGIÁBAN Alig hat héttel azután, hogy - éveken át tartó tréningezést követően - szabadon engedték, Keiko, a Szabadítsátok ki Willyt! című film főszerepét alakító kardszárnyú delfin az izlandi vizekről Norvégiába érkezett. Két horgászó gyerek vette őt észre a keskeny Skaalvik-fjordban. A tudósítások szerint Keiko vidáman szórakoztatta az embereket, sőt állítólag hagyta, hogy gyerekek meg is lovagolják. A norvég hatóságok tárgyalást kezdtek a mozgását figyelő csapattal, hogy eldöntsék, megpróbálják-e visszacsalogatni a mélytengerbe vagy egy másik fjordba, ahol sem ő nem fenyegetné a halgazdaságokat, sem őt nem fenyegetné az, hogy levadásszák - merthogy Norvégia az egyetlen ország, amely hivatalosan engedi ennek az állatfajtának a vadászatát.

n SEGÍTSÉG PEDAG"GUSOKNAK A Független Pedagógiai Intézetben akkreditált, 60 órás pedagógus-továbbképzés indul november utolsó hétvégéjén Spencer Kagan nemrég megjelent Kooperatív tanulás című könyvéhez kapcsolódóan, Együttműködés csoportban címmel. A kurzus olyan módszeregyüttest kínál, amely bármely korosztályt tanító pedagógusnak konkrét segítséget nyújt a tanítás mindennapjaiban. Jelentkezni lehet október 30-ig: Független Pedagógiai Intézet, 1035 Budapest, Szentendrei út 9.; telefon: 250-3752, 250-3757; e-mail: fupi [at] ame [dot] hu.

n I LOVE HOLLYWOOD Szeptember 17-én mutatják be Los Angeles egyik független és európai filmekre specializálódott mozijában, a Laemmle´s Sunset 5 Cinemában Incze Ágnes I Love Budapest című filmjét, melyet a Vanguard Cinema és a Filmkitchen.com forgalmaz odaát. A filmet november végétől DVD-n és VHS-en is kiadják az Egyesült Államokban és Kanadában.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.