Lengyel közmédia: „Magyarország ma Kína és Oroszország trójai falovaként szolgál”

  • narancs.hu
  • 2025. március 4.

Külpol

A TVP angol nyelvű műsora hosszan foglalkozott az Orbán-kormány oligarcháival és lejáratókampányaival is.

Orbán Viktor oligarcháiról, korrupcióról, valamint kínai és orosz befolyásról is beszámolt a lengyel közmédia EU-s tagországok felfüggesztését elemző, angol nyelvű műsora – vette észre a Telex.

A TVP „Magyarország szégyensapkát kap?” felvezetésű műsora kitért arra, hogy a Fidesz-kormány Magyarország húsz éve tartó EU-tagsága alatt többek között

  • óriásplakátokat rakott ki arról, hogy „nem táncolunk úgy, ahogy ők (Alex Soros és Ursula von der Leyen) fütyülnek”;
  • „meg akarta állítani” Brüsszelt,
  • amit még emojikampánnyal is alátámasztott;
  • majd brüsszelezős, szankcióbombás óriásplakátokat dekorálta ki az országot.

A lengyel köztévé hozzátette, mindezt közpénzből, illetve EU-s támogatásból finanszírozta a magyar kormány. „A magyar kormány mindig is értett a konspirációs elméletek terjesztéséhez, illetve az olyan mumusok kreálásához, mint Soros vagy Brüsszel” – hangzott el az adásban, majd szóba került az is, hogy a magyar kormány rágalomkampányt indított mind Ukrajna, mind a független újságírók ellen. A lengyel tévé riportere szerint „szerencsére az EU »megengedő szülő« stílusának végleg vége”.

Ez a megjegyzés arra vonatkozott, hogy az Európai Parlament jogi szakbizottsága kedden megszavazta, hogy a testület is beszálljon az Európai Unió bíróságán a magyar kormányzat elleni perbe a szuverenitásvédelmi törvény miatt. A lengyel közmédia szerint ezt Lengyelország is támogatja, mert a törvény többek között független újságírókat és civil szervezeteket támad. A lengyel közmédia közel 12 perces, Magyarországra fókuszáló blokkja az Orbánhoz köthető oligarchákra, a korrupcióra és a kleptokráciára, Rogán Antalra, a kormánypárti médiára és a Pegasus-lehallgatásra is kitért, de szó volt a magyar kormány orosz és egyéb kapcsolatai mellett Mészáros Lőrincről is. 

„Magyarország ma Kína és Oroszország trójai falovaként szolgál”

– hangzott el az adásban, ahol azt is felidézték, hogy „paradox módon” Magyarország jó amerikai kapcsolatokra hivatkozik, miközben „az új amerikai adminisztráció nem is találkozott még Orbán Viktorral vagy Szijjártó Péterrel”, az olaszokkal vagy a lengyelekkel viszont már igen. A riporter megjegyezte, sem Kínát, sem Putyint nem érdekli Orbán, hiszen „pár nappal Orbán önjelölt békemissziója után Oroszország lebombázott egy gyerekkórházat Ukrajnában, ötvenen meghaltak”.

„Orbánnak nincs befolyása Oroszországban, mégis úgy néz ki, ő és pártja elérték a lehetetlent. Hatalmon vannak több mint tíz éve, milliárdokat gyűjtöttek össze az EU-tól, majd a pénzt családtagoknak és barátoknak adták. Az egészet pedig megtetőzték EU-ellenes propagandával” – fogalmazott a lengyel köztévé.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.