Olaszországban már lassul a koronavírus terjedése
koronavirus-Olaszo-MTI-EPA_top_story_lead.jpg

Olaszországban már lassul a koronavírus terjedése

  • Narancs.hu/MTI
  • 2020. március 3.

Külpol

Ferenc pápa köhög, de nem az új vírus miatt.

Először jelentkeznek a koronavírus lassulásának jelei Olaszországban, írja a Repubblica. 1835 ember volt beteg hétfőn, az új esetek száma pedig 270-el csökkent az előző naphoz képest.A betegek közül már 149-en meggyógyúltak, míg a halálos áldozatok száma 55 Olaszországban.

Noha Rómában is regisztráltak két új esetet (egy rendőr és tűzoltó betegedett meg), az orvosok szerint Rómában nem alakult ki új gócpontja a fertőzésnek. Szakemberek arról beszéltek a lapnak, ez a hét kritikus lehet a vírus terjedésének szempontjából. Az országban továbbra is két gócpontja van a fertőzésnek: Lombardiában és egy kisebb Venetóban.

A vírus terjedését Olaszországban itt követheti élőben.

Coronavirus, la mappa del contagio in Italia in tempo reale

Ha ormai superato le millecinquecento unità il contagio da Coronavirus in Italia. Nella mappa l'aggiornamento dei casi per regione e per provincia

Veneto tartományban 307 esetről tudni, Toszkánában 14-ről, a déli Pugliában pedig hatról. E közben a szicíliai Palermóban újranyitottak az iskolák.

Ferenc pápát nem fertőzte meg a koronavírus - jelentette kedden az Il Messaggero című olasz lap, a Vatikán szóvivője azonban nem akarta kommentálni az értesülést. A pápa maga jelentette be vasárnap, hogy megfázása miatt nem utazik el a Vatikánból, és nem vesz részt a kúria aznap este kezdődő húsvét előtti lelki gyakorlatán.

A 83 éves egyházfő legtöbb múlt heti nyilvános programját, így a pápai audienciákat is lemondta megfázására hivatkozva. Nem vesz részt személyesen azon a nagyböjti elvonuláson sem, amely vasárnap este kezdődött egyházi vezetők részvételével Rómától délre. Rezidenciájáról, a Vatikán vendégházából követi az ott történteket.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.