Trump elismerte, hogy fontos információkat mondott el az oroszoknak

  • - urfi -
  • 2017. május 16.

Külpol

Hihetetlen, de igaz: a Fehér Ház nem cáfolja, hogy az amerikai elnök titkosított információkat kotyogott ki.

Egy nappal azután, hogy kirúgta a kampánya és az oroszok közti kapcsolatot vizsgáló FBI igazgatóját, Trump fogadta a Fehér Házban Lavrov orosz külügyminisztert és az orosz nagykövetet. A körülmények szokatlanok és sokak szerint megalázóak voltak: az amerikai sajtó ugyanis a közelébe sem mehetett a tárgyalásnak, ellenben az orosz hírügynökség végig ott sürgött-forgott körülöttük.

De ez semmiség ahhoz képest, amit a Washington Post tegnapi cikke állít. Titkosszolgálati forrásokra hivatkozva azt írták, hogy Trump elnök szigorúan titkos információkat osztott meg az oroszokkal. Olyan információkat, amelyeket az USA a legközelebbi szövetségeseinek sem árulhatott volna el, sőt a kormányon belül is csak kevesen tudhattak róluk.

Az ominózus találkozó Lavrovval

Az ominózus találkozó Lavrovval

Fotó: MTI/AP/Orosz külügyminisztérium

Az információk az Iszlám Állam egyik merénylettervére vonatkoztak, de nem ez jelenti a problémát, hanem az, hogy az információk forrása egy külföldi titkosszolgálat, amely természetesen nem adott rá engedélyt, hogy az amerikaiak azokat megosszák az oroszokkal. Ráadásul a Post forrásai szerint ezzel potenciálisan veszélybe került egy vagy több ember biztonsága – azoké a titkosszolgálati forrásoké, akik az információt szerezték, és így lelepleződhetnek. A cikk szerint az elnök emberei a találkozó után elkezdték hívogatni a CIA-t, hogy tegyen valamit a károk enyhítésére, de nem tudni, sikerrel jártak-e.

Ha ez a sztori igaz, az példátlan botrány, aminek a következményeit nehéz is előre látni. Egyrészt ha Trumpban nem lehet megbízni, akkor megbénul az egész nyugati-atlanti együttműködés a titkosszolgálatok és hadseregek között. Másrészt pedig még jobban felerősödnek azok a hangok, amelyek szerint a közelmúlt botrányai akár Trump leváltásához is vezethetnek.

Mit reagált erre a Fehér Ház? Mindent azonnal határozottan tagadott? Elsőre úgy tűnhet, igen.

Tillerson külügyminiszter és McMaster biztonságpolitikai főtanácsadó úgy nyilatkoztak, hogy a cikk „ebben a formában hamis”. És mindketten gyakorlatilag ugyanazt a mondatot tették hozzá: „A találkozón Trump elnök Lavrov külügyminiszterrel a témák széles körét vitatta meg, köztük a terrorelhárításra vonatkozó közös erőfeszítéseket és fenyegetéseket is. (...) ám a forrásokat, a módszereket vagy a katonai hadműveleteket nem vitatták meg.”

Igen ám, csakhogy senki nem állította, hogy Trump a forrásokat, a módszereket vagy a katonai hadműveleteket kotyogta ki, hanem azt állították, hogy magát a szigorúan titkos információt osztotta meg – amiből viszont nyilván vissza lehet következtetni a forrásokra. Aztán jött Trump, aki a Twitteren rátett még egy lapáttal, amikor azt írta, „abszolút jogában állt” megosztani információkat Oroszországgal, de arra persze nem tért ki, hogy ezek titkosítottak voltak-e vagy sem. (Törvényt nem sértene vele, ha szigorúan titkos információkat mondana el valakinek, ez az elnöknek valóban jogában áll.)

A legdurvább jelenetet az említett McMaster tábornok produkálta, aki végre olyan sajtótájékoztatót tartott, ahol kérdezni is lehetett (lásd a Time videójának végét). Itt ugyanis szemtől szemben, direktben feltették neki a kérdést:

Válaszoljon igennel vagy nemmel: megosztott Trump titkosított információkat az oroszokkal?

És a nemzetbiztonsági tanácsadó nem válaszolt. Nem mondta ki, hogy nem. Hanem elismételte a mantráját arról, hogy Trump csak olyasmit mondott, aminek közlése helyénvaló. Ez már nagyon közel van egy beismeréshez.

A szenátus külügyi bizottságának republikánus, vagyis kormánypárti elnöke, Bob Corker azt nyilatkozta, hogy a Fehér Háznak ki kell kerülnie a lefelé tartó spirálból, össze kell szednie magát. Hozzátette: „Az a szégyenletes ebben, hogy kiváló nemzetbiztonsági csapatunk van, akik nagyszerű dolgokat csinálnak. De a fegyelmezettség hiányából fakadó káosz mindenkiben aggodalmat ébreszt.”

(AP, Guardian, MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.