"A hazai táncból csak a tánc hiányzik" - Gál Eszter táncpedagógus

  • Czifrik Balázs
  • 2004. január 29.

Lélek

Külföldön keresett táncos, megbecsült tanár. Itthon kevésbé, noha a héten zajló L1 Táncművek egyik szervezője és fellépője.

Külföldön keresett táncos, megbecsült tanár. Itthon kevésbé, noha a héten zajló L1 Táncművek egyik szervezője és fellépője.

Magyar Narancs: Tornászként kezdte a pályafutását, de hamar abbahagyta.

Gál Eszter: Az olimpiára készülve döntenem kellett, élsport vagy más. A más mellett döntöttem. Tornászként volt egy rossz szokásom: túlzottan is meg akartam érteni, hogyan történik egy mozdulat, és ez félelmet szült bennem.

MN: A táncnál viszont éppen a mozdulat megértése a lényeg.

GE: A tudatosság nagyon fontos. Meglepő tapasztalatokhoz juttatja a táncost, ha ismeri az energiát, annak irányát és eredőjét. Persze amíg odáig eljutottam, pár iskolát megjártam. 1983-ban még az Országos Szórakoztató Zenei Központ indított egy nagyon komoly tanári gárdára épülő akrobatikus revütáncos képzést, ahol az akkor még létező Savoyba, Lidóba, Moulin Rouge-ba képeztek táncosokat. A Termál Hotel bárjában például Jeszenszky Endre koreografált, akit még ma is dzsesszmesternek hívnak. ' az élő történelme a hazai dzsessztáncnak. Négy év után azonban az egész kezdett felhígulni. A diákok egy év tanulás után azt hitték, mindent tudnak, otthagyták az iskolát, és színpadra léptek. Ez a folyamat senkinek sem használt. Aztán a lokálvilág is lassan night clubba ment át, azaz fizetni nem a tánctudásért fizettek.

MN: Revütáncos is volt?

GE: Nem. Tanítottam művházakban, meg elvégeztem a Testnevelési Egyetemet, de aztán ez is kevés volt. Berger Gyula révén megismertem Karczag Évát, aki magyar születésű, de Ausztráliában nevelkedett, és éppen Hollandiában tanított. ' többek között Alexander-technikával, thai-chival foglalkozott, azaz a testnek a belső útjaival. Gondoltam egyet, és felvételiztem arra a holland főiskolára, ahol Karczag oktatott. Elvégeztem, és azóta több dologgal is foglalkozom: az egyik az improvizáció, a másik a release-technika, a harmadik pedig a kontakt improvizáció.

MN: A release olyan, mint a relaxáció?

GE: Hasonló. A lényeg, hogy olyan állapotba kerülj, amely során mozgást tudsz felfedezni. Ez az állapot mindent átjár, és befogadóvá alakít. A mozgás, amely során teljesen új mozdulatsorokat ismersz meg, ekkor kezdődik. Megtapasztalod, amikor egy mozdulat nem utánzáson alapul, hanem belülről fakad.

MN: Mi a titka pedagógusi sikerének?

GE: Állítólag a tanítási módszeremben van valami sajátos. Folyamatosan kutatok, azaz olyan struktúrákat találok ki, amelyekből az elképzelt dolgok fakadnak. Például a mozgásindítás a csontjainkból. Ez nem alkarból indul, hanem belülről. Így a térben létrejöhetnek olyan rajzolatok, amik eddig még nem történtek meg, ehhez aztán számtalan képzet és egyéb megvalósulás kapcsolódhat. Olyan helyzetbe kerülünk, ahol annyit tudunk, hogy már képesek vagyunk nem tudni, mi lesz a következő mozdulatunk.

MN: Ez a tudás, illetve nem tudás kollektív vagy egyéni?

GE: Fantasztikus, ha kollektívvé válik. Ez azonban ritka. Színpadon még ritkább, de ha megtörténik, az leírhatatlan erejű. Az az igazi, ha egy improvizáció során a néző is belekerül a vagy-vagy érzésbe, a választás és döntés folyamatába.

MN: És itthon hogy áll ez a dolog? Elfogadják az ilyesmit, vagy inkább hárítanak?

GE: Valamennyire benne vagyok a hazai kortárs táncéletben, de mégis kívül, mert talán nem túl népszerű dologgal foglalkozom. Vannak persze nyertes pályázataim is, de a támogatások és a tanításért kapott fizetés nem elég sem a megélhetésre, sem az alkotói munkára. Külföldön megfizetik a tanítást, így amikor hívnak, megyek, mert nemcsak energiát és tudást adok, hanem kapok is. De az is igaz, hogy sokszor kint is szerelemből lépek fel.

MN: Mennyit tartózkodik külföldön?

GE: 2000 óta élek itthon. Ez azt jelenti, hogy az évből durván öt hónapot külföldön, a maradékot pedig Magyarországon töltöm. Most éppen a január 31-ig tartó L1 Táncművek Fesztivál szervezésében veszek részt, két darabban fel is lépek. Februárban aztán ismét kezdődik az utazás. Szentpétervárott fogok tanítani és fellépni, majd következik Hollandia, a főiskola, ahol végeztem. Aztán Londonban a Laban Intézet, szintén tanítás és előadás. Utána Amerika. De ez az év még így is nyugodtabb lesz, mint a tavalyi, amikor a tanítás mellett 43 előadásom volt.

MN: Külföldi tapasztalataira hogyan reagál a hazai szakma?

GE: Aki itthon fölismeri, hogy a valódi kortárs tánchoz elengedhetetlen a test belső ismerete, az hív tanítani, aki nem, az továbbra is kifogásolni fogja, hogy nem tanítok másolható formákat, mozdulatokat. Engem az érdekel, hogy mi történik akkor, amikor fölemelem a karomat, mi a kapcsolat a testen belül. Ennek az elsajátítására már vannak metodikák, technikák. Szerintem egy táncos akkor lesz jó, ha ezeket ismeri, és a testét nem csak mechanikusan használja.

MN: Ön szerint hol tart a magyar kortárs tánc?

GE: Vannak törekvések, születnek alkotások, koreográfusok kapnak lehetőségeket, de valahogy mégsem tud elmozdulni. Néha úgy érzem, hogy a hazai táncból csak a tánc hiányzik. Minden a fejleszthető, jó irányba tart, de a legmélyén, úgy érzem, a mozgás iránti valódi érdeklődés hiányzik. Nem csak az eladható színpadképre, látványtechnikára, a felgyorsuló világ kiszolgálására kellene koncentrálni. Itthon nem a tehetségek hiányoznak, hanem a tudás. Még a külföldi tanároktól sem vagyunk képesek tanulni, mert színpadképben, koreográfiában a magyar kortárs tánc sajnos nagyon lemaradt. Valójában olyan helyek kellenének, ahol van videotár, szakirodalom és szakember, akivel a látottak után beszélgetni lehet, nagyon sokféle szempontból elemezni egy-egy darabot. Ez az, ami kell, az elmélyültség és a nyugalom.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.