Ferenc pápa: a nők elleni erőszak az istenkáromláshoz hasonló

  • narancs.hu
  • 2020. január 1.

Lélek

A nők ellen elkövetett erőszak istenkáromláshoz hasonló - hangsúlyozta szerdai újévi homíliájában Ferenc pápa a Szent Péter bazilikában, a Vatikánban.

Az egyházfő elítélte, hogy a nők teste áldozattá válik a hirdetések, a profit és a pornográfia profanitásának oltárán, egyúttal azt is, hogy a nők rendszeresen válnak bántalmazás, verés, nemi erőszak és prostitúció áldozatává, vagy terhességmegszakításra kényszerítik őket.

"A nők ellen elkövetett erőszak minden formája Isten megsértésével ér fel" - szögezte le a katolikus egyházfő.

Ferenc arra az álláspontra helyezkedett, hogy ha az új évben jobb világra törekszünk, akkor méltósággal kell bánni a nőkkel. A világ egysége és békéje érdekében a nőket teljesen be kell vonni a döntéshozatalba - hangoztatta.

"A nők a béke adományozói és közvetítői, és teljesen be kell kapcsolódniuk a döntéshozatalba" - nyomatékosította a pápa. "Mert, mikor a nők átadhatják ajándékaikat, a világ egységesebb és békésebb. A nők győzelme az emberiség egészének győzelme" - tette hozzá Ferenc.

false

Az egyház ügyeivel kapcsolatban a pápa egységre szólított fel, óvott a megosztottságtól, és az ördögöt tette felelőssé azért, ha egyesek a különbségeket, az ideológiákat és a megosztottságot hangoztatják.

Ferenc pápa bocsánatot kért azért, hogy ráütött a kezére egy nőnek, aki utána kapott és megragadta a karját előző nap, amikor a Szent Péter téren a kordonnál köszöntötte a híveket. A pápa szerdán azt mondta: elveszítette a türelmét, és ezzel rossz példát mutatott.

Ahogy azt szerdán korábban megírtuk, Ferenc pápa éppen újévi üdvözletét adta át a híveknek a Szent Péter téren, amikor a tömeg mellett sétálva néhány embernek megfogta a kezét, azonban egy nő kimaradt, aki ezt követően magához rántotta a pápát. Az egyházfő csaknem elesett a rángatásban, a nő viszont nem akarta elengedni a kezét, a pápa ezek után rácsapott az erőszakos hívő kezére.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.