A pszichológusok első törvénye: Ami Las Vegasban történik, az ott is marad

Lelki betevő

Az etikai szabályokat a pszichológus nem veheti félvállról. Pszichológusetika, első rész.

Bemész, kijössz.

A kettő között eltelik 50 perc, amiért kifizetsz ötezer és a csillagos ég közötti összeget, de azért úgy nagy átlagban nyolc-tízezer forintot.

És hát a kettő között meséltél magadról, a félelmeidről, a szorongásaidról, a családodról, a titkaidról, olyan dolgokról, amikről esetleg senki másnak soha, amikről esetleg korábban te magad sem tudtál.

De azt tudod, hogy mindezt kinek mesélted el? Ismered őt? Tudod, pontosan mit végzett? Tudod, milyen szakmai kompetenciái vannak? Tudod, mit gondol a számodra fontos dolgokról? Ismered az élettörténetét, a családi, szociális, kulturális, történeti hátterét?

Csak azért, mert azért ezeket úgy nagyjából szoktuk tudni azokról, akikkel megosztjuk az életünket.

A pszichológus azonban nem ilyen. Róla mindezeket jó eséllyel nem tudjuk. Sőt. A pszichológus az, akiről mindezek nem is biztos, hogy érdekelnek.

És ez azért elég furcsa, nem?

Hogy a bizalmatlanság korában van egy ember, akiben szinte teljesen vakon megbízunk. És ezzel a pszichológia szinte kizárólag csak a filmekben él vissza. Ott a pszichológus kikotyogja a terápiás ülésen elhangzottakat, amiből aztán baj (válás, per, bírósági tárgyalás, verekedés) lesz, a valóságban ugyanakkor a pszichológus nem vicceli, nem viccelheti el az etikai szabályokat.

A valóságban a terápia így aztán olyan, mint Las Vegas. Ami ott történik, az ott is marad. Legalábbis a pszichológus számára.

false

Természetesen a páciens, kliens, segítségért forduló (a továbbiakban nemes egyszerűséggel kliens) elmesélheti, hogy mi történt a terápiás ülésen, és számára ott van annak is a lehetősége, hogy ha nem tetszik neki valami, akkor szabadon válasszon magának pszichológust. Simán lehet, hogy nem jó neki Las Vegasban (itt az analógia elég béna), a gyakorlat viszont az, hogy csak keveseknek adatik meg az az időbeli és anyagi luxus, hogy castingoljanak maguknak szakembert. Ezért aztán marad a barátoktól és az internetről érkező referencia, illetve a már említett vak bizalom. További probléma, hogy csak nagyon kevés kliensnek van igazi összehasonlítási alapja, tehát nem biztos, hogy hamar tudni fogja vagy tudni fogja-e egyáltalán, hogy az, amit kap, az az-e, amit kér.

És persze a pszichológus is szabadon dönthet, sőt, mondania is kell, ha a kliens valamiért a kompetenciáján kívül esik. Komoly ugyanis a felelőssége.

Választhat tehát a pszichológus is és a kliens is, itt még egész nagy a szabadság – bár minél régebb óta tart a folyamat, minél inkább befelé megy még a kliens önmaga feltárásában, a váltás annál nehezebb, sőt, annál valószínűtlenebb. De ez nem változtat azon a tényen és azon a furcsaságon, hogy olyan bizalmat kapunk pszichológusként a kliensektől, ami olykor megbabonázó erejű.

És mindezt úgy, hogy mi meg semmit sem mondunk magunkról. Megtudjuk, hogy a kliens sokáig bepisilt, de mi nem mondjuk el, hogy mi mikor lettünk szobatiszták. Megtudjuk, hogy a kliens álmában keresztre feszítette az apját, de mi nem mondjuk el, hogy hogyan érzünk az apánk iránt. Megtudjuk, hogy a kliensnek mással vannak szexuális fantáziái, miközben a férjével van, de mi semmit sem mesélünk a szexuális életünkről.

De ami még ennél is fontosabb és ez végre egyáltalán nem lesz furcsa, hogy mindazok miatt, amiket hallunk, nem ítéljük sem meg, sem pedig el a hozzánk fordulót.

És talán épp ez lehet a nyitja az egésznek.

Épp ez lehet a vak bizalom magyarázata.

Hogy a terápiás ülés minden perce és az egész folyamat minden alkalma ítélkezés, fej- és szemforgatás, de főleg moralizálás nélkül telik. A pszichológusnak ugyanis nem feladata, hogy eldöntse, hogy valami helyes-e vagy sem, nem feladata, hogy kimondja valamiről, hogy normális-e vagy sem.

És ahhoz, hogy ezt a kliens tudja, hogy ezt elhiggye, ahhoz nem kell jól ismerni a pszichológust, nem kell pontosan tudni, hogy mit végzett, vagy hogy milyen szakmai kompetenciái vannak. Ehhez azt sem fontos tudni, hogy mit gondolunk a kliens számára fontos dolgokról. Nem is kell ismernie az élettörténetünket, a családi, szociális, kulturális, történeti hátterünket.

Mindehhez az kell, hogy a kliens tudja, hogy pszichológushoz fordult.

Ahhoz viszont, hogy a pszichológus tényleg tudja és tényleg értse is ennek a fontosságát, és így aztán meggyőződésből legyen alázatos és szakmai, ahhoz bizony kell a sok önismeret és a sok képzés.

Mert a pszichológus szájából még véletlenül sem fog olyan kicsusszanni, hogy tejóégezmostkomoly és otthon se fogja azt mondani, hogy húdrágámmamithallottam.

Mert ami Las Vegasban történik, az ott is marad.

A témát jövő héten is folytatjuk, a következő részben arról lesz szó, mi marad Las Vegasban, ha mégis etikátlanság történik.

______


A Lelki betevő a Narancs pszichoblogja, házigazdája, szerzője, megálmodója és mindenese az apaparázó Szél Dávid. „Lesz itt kisebbség és többség, ilyen kultúra és olyan kultúra, olykor még amolyan is, aztán lesznek itt nők és férfiak, apák és anyák, család és család, gender és feminizmus, fejlődés és hanyatlás, boldogság és szomorúság, alátámasztás és cáfolat, tudomány és blöff, zene, film, könyv, olykor politika. Nem lesz pártpolitika, előírás, normaképzés és bűntudatkeltés.” Bővebben a blogról és szerzőjéről a beharangozó posztban olvashat.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”