Belenéz a vezető szemébe mielőtt lelép a zebránál? És ha átengedik "nyom egy lájkot" az autósnak?

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 25.

Lokál

Vitézy Dávid is kiakadt a rendőrség a gyalogosokat idiótának oktató videójától.

A rendőrség menjen ki a zebrákhoz és tartassa be a KRESZ-t, ne a szabálytalankodáshoz igazodó magatartásra nevelje az embereket Facebook-videókban – ez ugyanis teljes szereptévesztés és mivel a szabálytalankodást tekinti alapnormának, ezáltal rendkívül káros is"

– ezt írta Vitézy Dávid, volt közlekedési államtitkár egy kommentben a rendőrség új, Facebook-videója alá, amelyben

a rendőrség lényegében mint félhülyéknek, azt magyarázza el, hogy gyalogosként jobb félni az autósoktól és minden szabály ellenére rendkívül előzékenynek lenni, ha egy lámpa nélküli zebrához érkezünk.

Ott, ahol a KRESZ szerint egyébként az autósoknak kellene megállniuk, nem a gyalogosoknak, mert a gyalogosoknak van elsőbbsége.

Persze, körültekintően kell közlekedni gyalogosként is: körül kell nézni, fel kell tudni mérni, valóban megáll-e az autós a zebránál. De ez nem egyenlő azzal, hogy az autós kegyet gyakorol azzal, ha megáll szabály szerint a gyalogosátkelőnél.

Merthogy a videóban a rendőrség azt tanácsolja a gyalogosoknak, hogy "nyomjanak egy lájkot" az autósoknak, ha átengedik őket, mert akkor "legközelebb is át fog engedni". Mindemellett arról is beszél a videóban egy rendőrség feliratos kantáros nadrágot viselő férfi, hogy"az autó közel van, ha el lehet olvasni a rendszámát, és nagyon közel, ha látni lehet, hogy nő vagy férfi vezeti".

"Addig nem lépsz le, amíg bele nem néztél a vezetőnek a szemébe"

– szól a rendőrség tanácsa, amely szerintük a gyalogos közlekedési főszabály, nem pedig az, hogy az autós megáll a zebránál.

Vitézy külön Facebook posztot is szentelt a rendőrség elképesztő okításának. Azt írta:

A rendőrség dolga a jogszabályok betartatása. Azokban pedig nem szerepel olyasmi, hogy a gyalogosnak a kijelölt gyalogátkelőhelyen az érkező gépjármű rendszámáról, a vezető neméről vagy haja színéről meg kéne győződnie, végképp nem olyasmi, hogy meg kéne “lájkkal” köszönnie, hátha akkor az autós máskor is betartja a szabályokat.

A rendőrség kommentben reagált Vitézy megjegyzésére, miszerint "Természetesen kollégáink a szabályok betartatásán is dolgoznak, de ha csak egy életet sikerül megmenteni egy ilyen videóval, már megérte."

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.