A Fővárosi Közgyűlés két évvel ezelőtt fogadta el a Budapest Fenntartható Energia és Klíma Akciótervét, amely célul tűzte ki, hogy 2030-ig legalább 40 százalékkal csökken Budapesten az üvegházhatású gázok kibocsátása. Azóta még kevés előrelépés történt, ezért a Levegő Munkacsoport sürgeti, hogy a Közgyűlés fogadjon el éves kibocsátási célértékeket és ezek elérését lehetővé tevő intézkedéseket – olvasható a szervezet hétfői közleményében.
A Levegő Munkacsoport szerint gyorsan megvalósítható lenne az Üllői út, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út forgalomcsillapítása, ha az M3-as metró felújítását követően ezeken a főutakon a buszsávokat nem adnák vissza az autóforgalomnak, hanem fizikailag elválasztott kerékpársávot és zöld sávot hoznának létre. Közleményükben emlékeztettek, hasonló átalakításokról már korábban is volt szó, azonban ezek megvalósítása idáig mindig elmaradt.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke elmondta:
„Javasoljuk a parkolási díjfizetés kiterjesztését és a díjak emelését is, hiszen ez az egyik leghatékonyabb eszköz a gépjárműforgalom csökkentésére.
Amint az elmúlt hónapok tapasztalatai bizonyítják, a parkolási díjak emelése a nem helyben lakók részére a helyi lakók széles körű támogatottságát élvezi. Azt pedig, hogy a helyben lakók parkolási díjainak bizonyos mértékű emelését is elfogadják az érintettek, bizonyítja a Józsefvárosi Önkormányzat intézkedése, amely nemrég megszüntette az ingyenes lakossági parkolást és 18.000 és 30.000 forint közötti összegben állapította meg részükre az éves díjat”
A civil szervezet továbbá a belső égésű motorral hajtott robogók kitiltását is javasolja Budapest belvárosából, mivel egy ilyen robogó egészségkárosító szénhidrogén-kibocsátása ezerszerese is lehet egy teherautóénak, rákkeltő benzolból pedig százszor annyit bocsát ki, mint egy régebbi személyautó.
A civil szervezet ezen kívül iskolautcák kialakítására is javaslatot tett, ahol a gyerekek biztonsága és egészségük megóvása érdekében korlátoznák a gépkocsik behajtását, különösen a reggeli érkezés és a délutáni távozás óráiban, valamint a fővárosba vezető utakon újabb buszsávok kialakításával kapcsolatban is ajánlást fogalmaztak meg a Főváros Közgyűlés felé.