Tévésorozat

A felszabadító

  • SzSz
  • 2020. november 19.

Mikrofilm

Jean Renoir 1937-es klasszikusában még azt mutatta be, hogy háború ide vagy oda, a valódi ellentét nem a nemzetek, hanem a társadalmi osztályok között feszül: a francia arisztokrata jobban megérti az őt fogva tartó előkelő német tisztet, mint munkásember honfitársát, az emberség pedig minden konfliktus felett áll. Ez a nagy ábránd az első világháborúval szertefoszlott, még­is valami hasonlót akar bemutatni A felszabadító.

A 157. gyalogosezred történetéből azonban hiányzik Renoir visszafogottsága, az apró, finom utalásai, ahogy a sorok között olvasás öröme is! „1943. július 10-én egy oklahomai egység, amely mexikói amerikaiakból, amerikai őslakosokból és munka nélküli cowboyokból állt, akik otthon nem ihattak ugyanabban a kocsmában, leszállt Szicíliában és megkezdte kegyetlen, 500 napos útját a nácik uralta Európán át” – narrálja a sorozat, már az elején kijelölve, merre keressük a mondanivalót. A válogatott társaság végül példás csapategységet alkot, s igazi hősökké válnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.