A penge éle után a csiga végigmászik az agyadon — Jön az Apokalipszis most a mozikba

  • - palosm -
  • 2019. augusztus 26.

Mikrofilm

Most még szebb lesz a borzalom.

„Figyeltem egy csigát, ahogy végigmászik egy borotvapenge élén. Ez az álmom. A lázálmom. Kúszni-mászni végig egy penge élén. És túlélni“ – mondja Kurtz ezredes, és ennél jobban le sem írhatnánk az 1979-es szürreális Coppola-remekmű megtekintésének élményét.

És a csiga most még puhább, a penge még élesebb. Ritkán adódik, hogy egy ilyen volumenű apokalipszist moziban élvezhessünk végig, de ez az új lázálom most nemcsak hosszabb, hanem élénkebb, hangosabb, szebb és borzalmasabb is (digitálisan felújított 4K, stb).

Szóval az Apokalipszis most — A végső vágás (szegény csiga, szegény mi!) szeptember elején érkezik a magyar mozikba, úgyhogy gyorsan megkérdeztem Lichter Péter filmtörténészt, kísérleti filmest, akiről tudtam, hogy ha éppen nem Hamlet szellemében rohaszt a kertjében filmszalagokat (jönnek rá a csigák), akkor Coppola és Spielberg filmművészeti nagyságáról elmélkedik. (Kránicz Bencével közös könyvük, a Kalandos filmtörténet éppen megjelenés előtt áll.)

false

Magyar Narancs: Volt már egy-két verziója az Apokalipszis mostnak, ez most a végső. Mit gondolsz, van tétje a különböző vágatoknak? Nekem néha úgy tűnik, Coppola egyszerűen nem tudja elengedni a filmjét.

Lichter Péter: Szerintem általában a rendezői változatoknak nincs sok értelme, az esetek nagy részében túlbeszélik, magyarázzák a filmet. Ez a végső változat is jóval lassabb, talán nehézkessé is teszi a filmet: a francia gyarmatosítók jelenete például ebben a változatban mintegy háromnegyed óra. Persze, megértem Coppolát, maga a forgatás híresen-hírhedten terhelt volt, katasztrofális körülmények között dolgoztak, Sheen infarktust kapott, Brando elhízva jelent meg, elvitte a díszletet a tájfun. Az egész borzalmat egyébként Coppola felesége rögzítette, ebből lett is egy izgalmas dokumentumfilm. Minden rögzített percnek hatalmas volt az ára.

MN: Hogyan lett az Apokalipszis most a filmtörténet egyik legjobb antiháborús háborús filmje (az Iván gyermekkora meg a Jöjj és lásd! után)?

LP: Erre a legfrappánsabb választ maga Coppola adta: ez nem egy vietnami háborús film, ez maga a vietnami háború. Ez alatt azt értette, hogy teljes mértékben reprezentálja a háború inherens káoszát, ami Vietnamra pluszban jellemző volt. Az persze vitatható, hogy mennyire háborúellenes ez a film, mert én nem tudom, mitől lesz egy háborúról szóló film háborúellenes. Az biztos, hogy az Apokalipszis most azért annyira jó film, mert vissza tudja adni a háború bortányos abszurditását, szürrealitását, méghozzá azzal, hogy maga a film is szétesik: tele van dramaturgiai lyukakkal, nem kerek a vége sem, sőt az utolsó fél óra teljesen elszabadul, és ez nagyon jót tesz a filmnek. Attól jó ez a film, hogy messze nem tökéletes.

MN: Mikor van a most? Úgy értem, hogy épp most néztem körbe, de nem látok apokalipszist. A filmben pontosan mikor érhető tetten a világégés kezdete?

LP: A fimben ez egy folyamatos jelen, mindig most van, pláne onnantól kezdve, hogy Willard eljut a dzsungel mélyére. Onnantól nézőként is olyan érzésünk van, hogy kikerültünk térből és időből, túljutottunk a létezés határain. Meg hát a film címe azért is olyan kíséreties, mert amikor kimondjuk, hogy most, akkor az a mi jelenünkre is utal. Most.

MN: Akkor az apokalipszis az emberi természet állandó állapota.

LP: Frankó.

MN: Szerinted mi lakik a sötétség szívében?

LP: (suttog) A borzalom… A borzalom…

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.