A penge éle után a csiga végigmászik az agyadon — Jön az Apokalipszis most a mozikba

  • - palosm -
  • 2019. augusztus 26.

Mikrofilm

Most még szebb lesz a borzalom.

„Figyeltem egy csigát, ahogy végigmászik egy borotvapenge élén. Ez az álmom. A lázálmom. Kúszni-mászni végig egy penge élén. És túlélni“ – mondja Kurtz ezredes, és ennél jobban le sem írhatnánk az 1979-es szürreális Coppola-remekmű megtekintésének élményét.

És a csiga most még puhább, a penge még élesebb. Ritkán adódik, hogy egy ilyen volumenű apokalipszist moziban élvezhessünk végig, de ez az új lázálom most nemcsak hosszabb, hanem élénkebb, hangosabb, szebb és borzalmasabb is (digitálisan felújított 4K, stb).

Szóval az Apokalipszis most — A végső vágás (szegény csiga, szegény mi!) szeptember elején érkezik a magyar mozikba, úgyhogy gyorsan megkérdeztem Lichter Péter filmtörténészt, kísérleti filmest, akiről tudtam, hogy ha éppen nem Hamlet szellemében rohaszt a kertjében filmszalagokat (jönnek rá a csigák), akkor Coppola és Spielberg filmművészeti nagyságáról elmélkedik. (Kránicz Bencével közös könyvük, a Kalandos filmtörténet éppen megjelenés előtt áll.)

false

Magyar Narancs: Volt már egy-két verziója az Apokalipszis mostnak, ez most a végső. Mit gondolsz, van tétje a különböző vágatoknak? Nekem néha úgy tűnik, Coppola egyszerűen nem tudja elengedni a filmjét.

Lichter Péter: Szerintem általában a rendezői változatoknak nincs sok értelme, az esetek nagy részében túlbeszélik, magyarázzák a filmet. Ez a végső változat is jóval lassabb, talán nehézkessé is teszi a filmet: a francia gyarmatosítók jelenete például ebben a változatban mintegy háromnegyed óra. Persze, megértem Coppolát, maga a forgatás híresen-hírhedten terhelt volt, katasztrofális körülmények között dolgoztak, Sheen infarktust kapott, Brando elhízva jelent meg, elvitte a díszletet a tájfun. Az egész borzalmat egyébként Coppola felesége rögzítette, ebből lett is egy izgalmas dokumentumfilm. Minden rögzített percnek hatalmas volt az ára.

MN: Hogyan lett az Apokalipszis most a filmtörténet egyik legjobb antiháborús háborús filmje (az Iván gyermekkora meg a Jöjj és lásd! után)?

LP: Erre a legfrappánsabb választ maga Coppola adta: ez nem egy vietnami háborús film, ez maga a vietnami háború. Ez alatt azt értette, hogy teljes mértékben reprezentálja a háború inherens káoszát, ami Vietnamra pluszban jellemző volt. Az persze vitatható, hogy mennyire háborúellenes ez a film, mert én nem tudom, mitől lesz egy háborúról szóló film háborúellenes. Az biztos, hogy az Apokalipszis most azért annyira jó film, mert vissza tudja adni a háború bortányos abszurditását, szürrealitását, méghozzá azzal, hogy maga a film is szétesik: tele van dramaturgiai lyukakkal, nem kerek a vége sem, sőt az utolsó fél óra teljesen elszabadul, és ez nagyon jót tesz a filmnek. Attól jó ez a film, hogy messze nem tökéletes.

MN: Mikor van a most? Úgy értem, hogy épp most néztem körbe, de nem látok apokalipszist. A filmben pontosan mikor érhető tetten a világégés kezdete?

LP: A fimben ez egy folyamatos jelen, mindig most van, pláne onnantól kezdve, hogy Willard eljut a dzsungel mélyére. Onnantól nézőként is olyan érzésünk van, hogy kikerültünk térből és időből, túljutottunk a létezés határain. Meg hát a film címe azért is olyan kíséreties, mert amikor kimondjuk, hogy most, akkor az a mi jelenünkre is utal. Most.

MN: Akkor az apokalipszis az emberi természet állandó állapota.

LP: Frankó.

MN: Szerinted mi lakik a sötétség szívében?

LP: (suttog) A borzalom… A borzalom…

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.