Interjú

„A reményről”

Moldovai Katalin filmrendező

Mikrofilm

Ahogy eddig című filmje a Cannes-i Filmfesztivál Cinéfondation programjába kapott meghívást. A Tóth Krisztina novellájából készült 24 perces mű minimalista eszközökkel mesél arról, hogyan hoz egy idős nő életébe pozitív változást egy tragikus hír. A fesztivál előtt beszélgettünk a rendezővel.

Ahogy eddig című filmje a Cannes-i Filmfesztivál Cinéfondation programjába kapott meghívást. A Tóth Krisztina novellájából készült 24 perces mű minimalista eszközökkel mesél arról, hogyan hoz egy idős nő életébe pozitív változást egy tragikus hír. A fesztivál előtt beszélgettünk a rendezővel.

*

Magyar Narancs: Nagy a nyomás rajtad?

Moldovai Katalin: Cannes az első komolyabb fesztiválszereplésem. Nincsenek különösebb elvárásaim, nem feltétlenül jó, ha az ember nagy elvárásokkal indul neki valaminek. A stáb is velem jön, szeretném, hogy Cannes egy jó közösségi élmény legyen a számunkra. Együtt államvizsgáztunk az Ahogy eddiggel a Budapesti Metropolitan Egyetemen. Ötszázezer forint támogatást kaptunk a filmre az egyetemtől, saját zsebből is hozzátettünk valamennyit. Gyakorlatilag mindenki ingyen dolgozott.

MN: A rákbetegség bizonyos következményeit tárgyalja a filmed. Kényes téma.

MK: Novellát szerettünk volna adaptálni, de az is szempont volt, hogy kevés szereplős legyen. Tóth Krisztina novellája fogott meg a legjobban talán azért is, mert akkoriban nagy félelem volt bennem, hogy elveszítek valakit, aki nagyon közel áll hozzám. Nagyon sokat gondolkodtam az elmúláson, azon, hogyan lehet megélni a fájdalmát annak, ha elveszítünk valakit. A film forgatása után lett személyes tapasztalásom is, elvesztettem azt, aki a legfontosabb volt nekem.

MN: A leépülés folyamata helyett egy kapcsolat átminősülésére fut ki a filmed a beteg anya és lánya között.

MK: Egy ilyen határpillanatban átértékelődnek a dolgok. A betegség olyan pont két ember életében, főleg egy anya-lánya viszonyban, amikor mindketten megmozdulnak, elkezdenek nyitni egymás felé. Benne van a halál a filmben, de paradox módon inkább a reményről szól.

MN: Kimondatlan tartalomként, sejtetés szinten húzódik meg, hogy miért hidegült el egymástól anya és lánya. Milyen előéletet képzeltetek a lány mögé?

MK: Az eredeti novellában nincs kibontva ez a kapcsolat. Az utolsó párbeszédet leszámítva a diagnózis, illetve a kezelés körüli jeleneteket is mi írtuk bele a filmbe. Judit elvált, egyedül neveli a két gyerekét, foglalkozására nézve ingatlanközvetítő. Gazdag férje oldalán nem volt rákényszerülve, hogy dolgozzék. Hirtelen rázuhant minden felelősség. A múltból hozott sérelmek miatt pszichés blokkok nehezítik a kapcsolatát az anyjával. Nem tudnak közel kerülni egymáshoz. A szülő-gyerek konfliktust, feszültséget általában az okozza, hogy nem tanultunk meg szeretni. Ha egy szülő nem képes igazi, őszinte szeretetet kimutatni, az életre szóló sérüléseket okozhat a gyerekével való viszonyában.

MN: Venczel Vera és Tóth Ildikó a főszereplők. Miért őket választottad?

MK: Tóth Ildikót a vezető tanárom, Balogh Zsolt ajánlotta. Venczel Verával korábban Bán Attila A paradicsom című kisjátékfilmjében dolgoztam rendezőasszisztensként.

MN: A korábbi kisfilmjeidben is kortárs problémákkal foglalkozol.

MK: Nem tudatos döntés, hogy sokakat érintő dolgokat vigyek filmre. A Szezon után forgatókönyvét én írtam. Huszonkilenc éves voltam, amikor először megéreztem magamban a gyerekvállalás ösztönét. Szovátán nőttem fel, egy nagyon szép fürdővárosban, ahol a filmet forgattuk. A téma adta magát, az iszappakolásos meddőségi kezelés.

MN: A kolozsvári Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem filmművészet és média szaka után a Metropolitan Egyetemen végezted a mozgóképművész mesterképzést. Budapest volt a célállomás?

MK: Eredetileg Bukarestben szerettem volna folytatni a tanulmányaimat, de oda csak 35 mm-esre forgatott filmmel lehetett felvételizni, mi pedig digitálisra forgattunk a Sapientián. Felvettek a Színház- és Filmművészeti Egyetemre Budapesten, de a vezető tanárommal nem tudtunk egymásra hangolódni, ezért átmentem a Metropolitan Egyetemre. A Színművészetin a vezető tanártól függ, hogy milyen koncepció alapján folyik a kétéves képzés. A Metropolitanen nem ilyen személyközpontú az oktatás, és nemcsak a rendezésre helyeződik a hangsúly, hanem a vágástól kezdve egyéb vizuális tantárgyakra is.

MN: A román új hullám hatása érződik a filmjeiden.

MK: Nagy hatással volt rám. A Lazarescu úr halálától a Dombokon túlig rengeteg társadalmi probléma húzódik meg a személyes történetek mögött. Nagyon ismerem az ottani közeget, embereket, tudom, ki miért úgy szólal meg, ahogy megszólal. Egy román házmesteren még ma is látod a kommunista diktatúra lenyomatát, a valószínűsíthető besúgó múltat.

MN: Mennyire van rálátásod a magyar filmgyártásra?

MK: Azt figyeltem meg, hogy a dokumentumfilmes vonal sokkal erősebb itt, mint Romániában, a Balázs Béla Stúdió miatt nagyobb hagyománya van. Azok a társadalmi problémák, amelyek megjelennek a román új hullámban, Magyarországon a dokumentumfilmekben vannak jelen. Nyilván ez annak is köszönhető, hogy itt nagyobb szabadság volt, ellentétben a kemény diktatúrával Romániában.

MN: Sikerült gyökeret verned Magyarországon? Itt tervezed a filmes jövődet?

MK: Még nem hoztam meg a döntést, hogy hol telepedek le, Kolozsvár, Szováta vagy Budapest jöhet szóba. Szeretnék továbbra is együtt dolgozni azokkal, akikkel az Ahogy eddiget csináltuk. Jelenleg dokumentumfilmet forgatok Szántó Sándor református lelkészről és a havasalföldi magyar közösségről.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.