Interjú

„A reményről”

Moldovai Katalin filmrendező

Mikrofilm

Ahogy eddig című filmje a Cannes-i Filmfesztivál Cinéfondation programjába kapott meghívást. A Tóth Krisztina novellájából készült 24 perces mű minimalista eszközökkel mesél arról, hogyan hoz egy idős nő életébe pozitív változást egy tragikus hír. A fesztivál előtt beszélgettünk a rendezővel.

Ahogy eddig című filmje a Cannes-i Filmfesztivál Cinéfondation programjába kapott meghívást. A Tóth Krisztina novellájából készült 24 perces mű minimalista eszközökkel mesél arról, hogyan hoz egy idős nő életébe pozitív változást egy tragikus hír. A fesztivál előtt beszélgettünk a rendezővel.

*

Magyar Narancs: Nagy a nyomás rajtad?

Moldovai Katalin: Cannes az első komolyabb fesztiválszereplésem. Nincsenek különösebb elvárásaim, nem feltétlenül jó, ha az ember nagy elvárásokkal indul neki valaminek. A stáb is velem jön, szeretném, hogy Cannes egy jó közösségi élmény legyen a számunkra. Együtt államvizsgáztunk az Ahogy eddiggel a Budapesti Metropolitan Egyetemen. Ötszázezer forint támogatást kaptunk a filmre az egyetemtől, saját zsebből is hozzátettünk valamennyit. Gyakorlatilag mindenki ingyen dolgozott.

MN: A rákbetegség bizonyos következményeit tárgyalja a filmed. Kényes téma.

MK: Novellát szerettünk volna adaptálni, de az is szempont volt, hogy kevés szereplős legyen. Tóth Krisztina novellája fogott meg a legjobban talán azért is, mert akkoriban nagy félelem volt bennem, hogy elveszítek valakit, aki nagyon közel áll hozzám. Nagyon sokat gondolkodtam az elmúláson, azon, hogyan lehet megélni a fájdalmát annak, ha elveszítünk valakit. A film forgatása után lett személyes tapasztalásom is, elvesztettem azt, aki a legfontosabb volt nekem.

MN: A leépülés folyamata helyett egy kapcsolat átminősülésére fut ki a filmed a beteg anya és lánya között.

MK: Egy ilyen határpillanatban átértékelődnek a dolgok. A betegség olyan pont két ember életében, főleg egy anya-lánya viszonyban, amikor mindketten megmozdulnak, elkezdenek nyitni egymás felé. Benne van a halál a filmben, de paradox módon inkább a reményről szól.

MN: Kimondatlan tartalomként, sejtetés szinten húzódik meg, hogy miért hidegült el egymástól anya és lánya. Milyen előéletet képzeltetek a lány mögé?

MK: Az eredeti novellában nincs kibontva ez a kapcsolat. Az utolsó párbeszédet leszámítva a diagnózis, illetve a kezelés körüli jeleneteket is mi írtuk bele a filmbe. Judit elvált, egyedül neveli a két gyerekét, foglalkozására nézve ingatlanközvetítő. Gazdag férje oldalán nem volt rákényszerülve, hogy dolgozzék. Hirtelen rázuhant minden felelősség. A múltból hozott sérelmek miatt pszichés blokkok nehezítik a kapcsolatát az anyjával. Nem tudnak közel kerülni egymáshoz. A szülő-gyerek konfliktust, feszültséget általában az okozza, hogy nem tanultunk meg szeretni. Ha egy szülő nem képes igazi, őszinte szeretetet kimutatni, az életre szóló sérüléseket okozhat a gyerekével való viszonyában.

MN: Venczel Vera és Tóth Ildikó a főszereplők. Miért őket választottad?

MK: Tóth Ildikót a vezető tanárom, Balogh Zsolt ajánlotta. Venczel Verával korábban Bán Attila A paradicsom című kisjátékfilmjében dolgoztam rendezőasszisztensként.

MN: A korábbi kisfilmjeidben is kortárs problémákkal foglalkozol.

MK: Nem tudatos döntés, hogy sokakat érintő dolgokat vigyek filmre. A Szezon után forgatókönyvét én írtam. Huszonkilenc éves voltam, amikor először megéreztem magamban a gyerekvállalás ösztönét. Szovátán nőttem fel, egy nagyon szép fürdővárosban, ahol a filmet forgattuk. A téma adta magát, az iszappakolásos meddőségi kezelés.

MN: A kolozsvári Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem filmművészet és média szaka után a Metropolitan Egyetemen végezted a mozgóképművész mesterképzést. Budapest volt a célállomás?

MK: Eredetileg Bukarestben szerettem volna folytatni a tanulmányaimat, de oda csak 35 mm-esre forgatott filmmel lehetett felvételizni, mi pedig digitálisra forgattunk a Sapientián. Felvettek a Színház- és Filmművészeti Egyetemre Budapesten, de a vezető tanárommal nem tudtunk egymásra hangolódni, ezért átmentem a Metropolitan Egyetemre. A Színművészetin a vezető tanártól függ, hogy milyen koncepció alapján folyik a kétéves képzés. A Metropolitanen nem ilyen személyközpontú az oktatás, és nemcsak a rendezésre helyeződik a hangsúly, hanem a vágástól kezdve egyéb vizuális tantárgyakra is.

MN: A román új hullám hatása érződik a filmjeiden.

MK: Nagy hatással volt rám. A Lazarescu úr halálától a Dombokon túlig rengeteg társadalmi probléma húzódik meg a személyes történetek mögött. Nagyon ismerem az ottani közeget, embereket, tudom, ki miért úgy szólal meg, ahogy megszólal. Egy román házmesteren még ma is látod a kommunista diktatúra lenyomatát, a valószínűsíthető besúgó múltat.

MN: Mennyire van rálátásod a magyar filmgyártásra?

MK: Azt figyeltem meg, hogy a dokumentumfilmes vonal sokkal erősebb itt, mint Romániában, a Balázs Béla Stúdió miatt nagyobb hagyománya van. Azok a társadalmi problémák, amelyek megjelennek a román új hullámban, Magyarországon a dokumentumfilmekben vannak jelen. Nyilván ez annak is köszönhető, hogy itt nagyobb szabadság volt, ellentétben a kemény diktatúrával Romániában.

MN: Sikerült gyökeret verned Magyarországon? Itt tervezed a filmes jövődet?

MK: Még nem hoztam meg a döntést, hogy hol telepedek le, Kolozsvár, Szováta vagy Budapest jöhet szóba. Szeretnék továbbra is együtt dolgozni azokkal, akikkel az Ahogy eddiget csináltuk. Jelenleg dokumentumfilmet forgatok Szántó Sándor református lelkészről és a havasalföldi magyar közösségről.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.