Torrentmozi: dokumentumfilm

Látod, hogy repül

Spitfire

  • - borz -
  • 2019. június 16.

Mikrofilm

A 100 éves RAF (Royal Air Force; a brit Királyi Légierő) előtt tisztelgő látványos dokumentumfilm rendezői (David Fairhead, Ant Palmer) és operatőre (John Collins) szabályosan leborulnak a vadászgéplegenda előtt, és ezzel nincsenek egyedül.

A 100 éves RAF (Royal Air Force; a brit Királyi Légierő) előtt tisztelgő látványos dokumentumfilm rendezői (David Fairhead, Ant Palmer) és operatőre (John Collins) szabályosan leborulnak a vadászgéplegenda előtt, és ezzel nincsenek egyedül. Így tesz minden kései hódoló, akit megszólaltatnak, miközben végigvezetik a nézőt a Spitfire két évtizedes történetén, amely elválaszthatatlanul fonódott össze az angliai csata és a London elleni 1940/41-es Blitz sorsfordító eseményeivel.

Persze van mire büszkének lenni, és az egészséges patriotizmus nemzeterősítő szerepét se becsüljük le ezekben a nehéz brexites időkben, mindez mégis sok lenne a jóból (a filmidő: 99 perc), ha nem képeznének ellensúlyt a túlélők: a megmaradt, felújított gépmatuzsálemek és a Királyi Légierővel majdnem (vagy egészen) egykorú veteránok. Az öreg pilóták, szemben az ájuldozó és szuperlatívuszokat halmozó utókorral, egyszerűbben és tárgyszerűbben beszélnek a gépről és a saját szerepükről a honvédő légi háborúban. A csak a szépre emlékezés folyamában, ahol a narrációban (Charles Dance hangján) szó sem esik arról, hogy a gyorstalpaló kiképzésen átesett 18–20 éves fiatalok úgy hullottak, mint a legyek, s míg az elvesztett gépek pótlása, ha nagy erőfeszítések árán is, de biztosított volt, az emberekre ez nem állt; az egyik vadászpilóta említi, hogy inkább nem barátkoztak egymással, mert oly sok közeli barát elvesztése túl nagy lelki terhet jelentett volna. Legszorosabb szövetségesük a gép volt, nem kis részben attól függött az életük, és a Spitfire megbízható társnak bizonyult: gyors volt, nemcsak repülési sebességben, hanem reakcióidőben is, fordulékony és könnyen kezelhető. Elfogó vadásznak tervezték, de a folyamatos fejlesztések során más feladatokra, például felderítésre is alkalmassá tették; több mint húsz verziója egyre jobb motort, légcsavart, fegyverzetet kapott. A „méregzsákot” repülők szerencsésnek mondhatták magukat azon bajtársaikhoz képest, akik az észak-afrikai vagy mediterrán frontokon kétfedeles Gladiatorokkal néztek szembe a Luftwaffe elsöprő légi fölényével (többek közt Roald Dahl meghökkentő életében olvashatunk erről érzékletes leírást).

A visszaemlékezések közé korabeli híradófelvételek ékelődnek, részletek Leslie Howard óriási sikerű mozifilmjéből (The First of the Few, 1942) a Spitfire atyjának tartott Mitchell repülőgépmérnök életéről, Churchill hangja (az „ilyen sokan ilyen sokat ilyen keveseknek” beszéd, természetesen). A pilóták mellől – akik közül lengyelt és franciát is megszólaltatnak – nem felejtik ki a segédszemélyzetet sem, külön főhajtással a nők előtt, ami itt egy cseppet sem tűnik kényszeredettnek, hiszen többnyire ők végezték a precíziós munkát a repülőgépgyárakban, dolgoztak a radarállomásokon és térképszerkesztőként, akik a bejövő radarjelek alapján célra vezették a vadászokat, sőt repülték is a Spitfire-t a gyárból vagy a javítóból a légibázisra, tehermentesítve az RAF pilótáit.

És van még valami, ami végül mindent jóvátesz. Látod repülni ezeket a gépeket, mint még soha. A régi filmek és archív felvételek nem tudják visszaadni sem a dogfightot (amit így írt le egy öreg harcos: nekirepültél a köteléknek, kilőtted, amid volt, és azonnal elhúztál; pár másodperc volt az egész), sem a Spitfire-ek röptét. Eszméletlenül szépek, és amit a levegőben mutatnak, az csak a madarak szárnyalásához fogható.

Magyar felirat: Verdike

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.