Tévésorozat

A tett

  • Szabó Ádám
  • 2019. július 27.

Mikrofilm

Kivetített Münchhausen-szindróma a neve annak a pszichiátriai betegségnek, amikor valaki nem magát, hanem egy hozzá közel állót betegít meg, vagy állít be súlyos betegnek. A ritka kór egyedülálló anyáknál fordul elő, akik nemcsak túlzottan óvják gyereküket, de az orvosoknak hazudva kreálnak különböző betegségeket nekik – ez tehát az abúzus egy formája. Az egyik legismertebb eset Gypsy Rose Blanchardé volt Amerikában: súlyos beteg gyerekként végighaknizta a komplett sajtót, alapítványok támogatták és rendszeresen részesült mindenféle adományokban. Amikor 2015 nyarán anyját, Dee Dee Blanchardot saját otthonában halálra késelték, senki sem gyanakodott rá.

Gypsy kerekes székhez kötve él, leukémiás, allergiás a cukorra és fulladása miatt képtelen szájon át táplálkozni – mindemellett epilepsziás. Legalábbis ezt hiszi róla mindenki – valójában semmi baja, anyja azonban nem engedi, hogy úgy éljen, mint a többi tizenéves. Mivel A tett alaptörténete jól ismert, a Hulu sorozata nem az abúzus leleplezésére van kihegyezve – már a nyolcrészes sorozat legelső epizódjában kiderült a titok. A készítők inkább az anya-lánya kapcsolatra koncentráltak: miért teszi ezt egy szülő a gyerekével, és az miért megy bele. Az eseményeket több helyen az írók fantáziája görbíti egységes dramaturgiába – pontosan lehet érezni, mely jelenetek a képzelet szüleményei, ezek azonban szépen simulnak bele a groteszk és tragikus sztoriba. A tett valódi erőssége azonban a fénykorát élő Patricia Arquette és a feltörekvő Joey King – hátborzongatóan jó játékukat öröm nézni.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.