Tévésorozat

A tett

  • Szabó Ádám
  • 2019. július 27.

Mikrofilm

Kivetített Münchhausen-szindróma a neve annak a pszichiátriai betegségnek, amikor valaki nem magát, hanem egy hozzá közel állót betegít meg, vagy állít be súlyos betegnek. A ritka kór egyedülálló anyáknál fordul elő, akik nemcsak túlzottan óvják gyereküket, de az orvosoknak hazudva kreálnak különböző betegségeket nekik – ez tehát az abúzus egy formája. Az egyik legismertebb eset Gypsy Rose Blanchardé volt Amerikában: súlyos beteg gyerekként végighaknizta a komplett sajtót, alapítványok támogatták és rendszeresen részesült mindenféle adományokban. Amikor 2015 nyarán anyját, Dee Dee Blanchardot saját otthonában halálra késelték, senki sem gyanakodott rá.

Gypsy kerekes székhez kötve él, leukémiás, allergiás a cukorra és fulladása miatt képtelen szájon át táplálkozni – mindemellett epilepsziás. Legalábbis ezt hiszi róla mindenki – valójában semmi baja, anyja azonban nem engedi, hogy úgy éljen, mint a többi tizenéves. Mivel A tett alaptörténete jól ismert, a Hulu sorozata nem az abúzus leleplezésére van kihegyezve – már a nyolcrészes sorozat legelső epizódjában kiderült a titok. A készítők inkább az anya-lánya kapcsolatra koncentráltak: miért teszi ezt egy szülő a gyerekével, és az miért megy bele. Az eseményeket több helyen az írók fantáziája görbíti egységes dramaturgiába – pontosan lehet érezni, mely jelenetek a képzelet szüleményei, ezek azonban szépen simulnak bele a groteszk és tragikus sztoriba. A tett valódi erőssége azonban a fénykorát élő Patricia Arquette és a feltörekvő Joey King – hátborzongatóan jó játékukat öröm nézni.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."