Film

Bajnokok

  • 2019. július 27.

Mikrofilm

Születési komplikáció, fejlődési rendellenesség vagy fizikai, lelki traumák következtében sérült, ezért az átlagostól eltérő mentális adottságú emberek (akiket a köznyelv pejoratív pontatlansággal értelmi fogyatékosoknak nevez) ritkán hősei komolyan vehető filmeknek. Könnyen adódnak a viselkedési furcsaságokat, a gondolkodás zsákutcáit, a túlzottan nyílt kommunikációt kipécéző alpári poénok, és persze szánalmat ébreszteni is könnyű irántuk, könnyeket morzsolva sajnálkozni, hogy milyen rossz ezeknek. Hogy ezek mi is lehetnénk, hogy a határ milyen közel, voltaképpen bennünk, magunkban van – alig van, aki ezt végig meri gondolni. Ez az odahaza hatalmas sikernek örvendő spanyol vígjáték legalább kísérletet tesz rá. Valóban fogyatékossággal élő szereplői kedvesen végigviccelik a filmet, amely nem is az ő megváltástörténetük, hanem seggfej kosárlabdaedzőjüké.

Már ezért is kár a kliséözönért. A világtól elvonult vagy onnan kitaszított Mester (sakkozó, sztárséf, edző stb.) csodát tesz a végeken (nyomortanyán, Alsóhátsópusztán, intézetben stb.), és megnyeret valami versenyt a deviánsokkal, ápoltakkal, testi-lelki sérültekkel, akik közt mindig van egy a plebsz közé leereszkedő celeb csiszolói beavatkozására váró gyémánt – nos, ez a szcenárió maga a többszörösen lerágott, hártyavékonyra szopogatott csont. A politikailag igyekvően korrekt tanmesét a filmen belüli párbeszédek és érzelmi reakciók itt újra és újra értelmezik is. Pedig jobb lenne, ha a himnikus fináléban a közönség érzékenyülne el, s nem a szereplők.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.