Film

Csekély esély

  • - kg -
  • 2019. július 27.

Mikrofilm

Képzeljünk el egy filmalapos munkát, egy kortárs magyar közönségfilmet ezzel a felütéssel: a főhős (bohókás online oknyomozó) felmond a lapjánál, mert azt épp felvásárolta egy címeres NER-gazember, a propagandasajtó és a fake news nagy barátja. Hősünk maradhatna, csak hát vissza kéne fognia egy kicsit magát – javasolja a főszerk, aki persze marad, mert kell a fizu. Ismerős? Biztos, hogy ilyet sosem fogunk látni magyar filmben, viszont pont így kezdődik Seth Rogen vígjátéka, annyi a különbség csupán, hogy nem NER-vállalkozó, hanem az amcsi elnök nagy haverja veszi meg a jobb sorsra érdemes online kiadványt. Ami ezután következik, az is ismerős, de nem a sajtóhelyzetet taglaló filmekből, hanem a valósággal rossz viszonyt ápoló romkomokból. E kis felvezetés persze csak arra kellett, hogy kiderüljön: milyen jóravaló alak is a mi hősünk.

Tekintsük adottságnak, hogy létezik a vágybeteljesítő filmeknek egy alcsoportja, ahol a kisember mindig megkapja a világ legragyogóbb nőjét. Ezt az alakot a 90-es években még Hugh Grant adta, most viszont a pocakos Rogen – ennyit a férfiideál változásáról. Ami állandó, az a szeretetre méltó lúzer: előfordulásának valószínűsége a havasi jetiével egyenlő, de ez nem természetfilm, hanem profi limonádé, ahol Rogen legfőbb fegyverével, a szeretetre méltó lúzerséggel veszi le összes lábáról Charlize Theront, a külügyi tárca környezetbarát vezetőjét. Kettejük cukiskodása szakmailag adekvát, nézőileg tűrhető, a majdnem NER-es nyitány pedig a műfaji alapfelszereltségen felül eső extra.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.