Film

Csekély esély

  • - kg -
  • 2019. július 27.

Mikrofilm

Képzeljünk el egy filmalapos munkát, egy kortárs magyar közönségfilmet ezzel a felütéssel: a főhős (bohókás online oknyomozó) felmond a lapjánál, mert azt épp felvásárolta egy címeres NER-gazember, a propagandasajtó és a fake news nagy barátja. Hősünk maradhatna, csak hát vissza kéne fognia egy kicsit magát – javasolja a főszerk, aki persze marad, mert kell a fizu. Ismerős? Biztos, hogy ilyet sosem fogunk látni magyar filmben, viszont pont így kezdődik Seth Rogen vígjátéka, annyi a különbség csupán, hogy nem NER-vállalkozó, hanem az amcsi elnök nagy haverja veszi meg a jobb sorsra érdemes online kiadványt. Ami ezután következik, az is ismerős, de nem a sajtóhelyzetet taglaló filmekből, hanem a valósággal rossz viszonyt ápoló romkomokból. E kis felvezetés persze csak arra kellett, hogy kiderüljön: milyen jóravaló alak is a mi hősünk.

Tekintsük adottságnak, hogy létezik a vágybeteljesítő filmeknek egy alcsoportja, ahol a kisember mindig megkapja a világ legragyogóbb nőjét. Ezt az alakot a 90-es években még Hugh Grant adta, most viszont a pocakos Rogen – ennyit a férfiideál változásáról. Ami állandó, az a szeretetre méltó lúzer: előfordulásának valószínűsége a havasi jetiével egyenlő, de ez nem természetfilm, hanem profi limonádé, ahol Rogen legfőbb fegyverével, a szeretetre méltó lúzerséggel veszi le összes lábáról Charlize Theront, a külügyi tárca környezetbarát vezetőjét. Kettejük cukiskodása szakmailag adekvát, nézőileg tűrhető, a majdnem NER-es nyitány pedig a műfaji alapfelszereltségen felül eső extra.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.