Ami nem öl meg

  • - kg -
  • 2018. december 9.

Mikrofilm

Az Ami nem öl meg készítőit tényleg nem érdekelte más, mint hogy az elmúlt évek nagy svéd sikereinek arcait paprikajancsiként a sarokba állítsák, miközben valaki azt az instrukciót adta a mindenben nagyon tehetséges brit Claire Foy-nak, hogy miközben motorozik, nézzen morózusan.

Anyu, anyu, hogy csinálják a svédek? Nos, kislányom, először is vegyél egy svédet, vagy ha van, hát kettőt. Esetleg egy norvégot. Stieg Larsson örökségének jog szerint eljáró kifosztói (nemcsak Hollywood, hanem a Millennium-trilógia jogainak örökösei és az újabb regények bér­írói) egyedül erre, a kiskorukban hallott anyai világmagyarázatra építik a tetovált lány piaci utóéletét: vegyél egy svédet! Ez is valami, a skandináv krimik magyar másolóinak például még egy svédre sem telik, hát még egy norvégra, jó látni, hogy az amcsik azért ügyelnek a részletekre. Ki ne emlékezne Jo Nesbø Hóemberének Scorsese által is megszentelt filmváltozatára; ebben még a hó is hamisan szitált, de egy svéd mellékszereplőt (meg egy dánt) azért csak sikerült találni – igaz, hogy ez egy norvég sztori, de kicsire nem adunk. David Fincher is inkább csak pufidzsekis turistaként arcoskodott a svéd díszletek között, amikor a Salander lánnyal kezdett, de legalább volt nála Stockholm-térkép. Az Ami nem öl meg készítőit viszont tényleg nem érdekelte más, mint hogy az elmúlt évek nagy svéd sikereinek arcait (a Borg/McEnroe Borgját és A négyzet főszereplőjét) paprikajancsiként a sarokba állítsák, miközben valaki azt az instrukciót adta a mindenben nagyon tehetséges brit Claire Foy-nak, hogy miközben motorozik, nézzen morózusan. Már amikor nincs rajta sisak. Ha rajta van, akkor nem kell. Van emellett levágott orr és robbanás a filmben, csak Larsson szelleme sehol. A svéd, akinek nyoma veszett – tökéletes cím lehetett volna, de a Sjöwall–Wahlöö-páros és Bacsó Péter már lefoglalták.

Forgalmazza az InterCom


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.