Ami nem öl meg

  • - kg -
  • 2018. december 9.

Mikrofilm

Az Ami nem öl meg készítőit tényleg nem érdekelte más, mint hogy az elmúlt évek nagy svéd sikereinek arcait paprikajancsiként a sarokba állítsák, miközben valaki azt az instrukciót adta a mindenben nagyon tehetséges brit Claire Foy-nak, hogy miközben motorozik, nézzen morózusan.

Anyu, anyu, hogy csinálják a svédek? Nos, kislányom, először is vegyél egy svédet, vagy ha van, hát kettőt. Esetleg egy norvégot. Stieg Larsson örökségének jog szerint eljáró kifosztói (nemcsak Hollywood, hanem a Millennium-trilógia jogainak örökösei és az újabb regények bér­írói) egyedül erre, a kiskorukban hallott anyai világmagyarázatra építik a tetovált lány piaci utóéletét: vegyél egy svédet! Ez is valami, a skandináv krimik magyar másolóinak például még egy svédre sem telik, hát még egy norvégra, jó látni, hogy az amcsik azért ügyelnek a részletekre. Ki ne emlékezne Jo Nesbø Hóemberének Scorsese által is megszentelt filmváltozatára; ebben még a hó is hamisan szitált, de egy svéd mellékszereplőt (meg egy dánt) azért csak sikerült találni – igaz, hogy ez egy norvég sztori, de kicsire nem adunk. David Fincher is inkább csak pufidzsekis turistaként arcoskodott a svéd díszletek között, amikor a Salander lánnyal kezdett, de legalább volt nála Stockholm-térkép. Az Ami nem öl meg készítőit viszont tényleg nem érdekelte más, mint hogy az elmúlt évek nagy svéd sikereinek arcait (a Borg/McEnroe Borgját és A négyzet főszereplőjét) paprikajancsiként a sarokba állítsák, miközben valaki azt az instrukciót adta a mindenben nagyon tehetséges brit Claire Foy-nak, hogy miközben motorozik, nézzen morózusan. Már amikor nincs rajta sisak. Ha rajta van, akkor nem kell. Van emellett levágott orr és robbanás a filmben, csak Larsson szelleme sehol. A svéd, akinek nyoma veszett – tökéletes cím lehetett volna, de a Sjöwall–Wahlöö-páros és Bacsó Péter már lefoglalták.

Forgalmazza az InterCom


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."