Közösségi animációs film készül a kilencvenes évek vonatjegy-hamisítós történeteiből

  • Gera Márton
  • 2018. december 9.

Mikrofilm

A készítők várják a leendő közönség történeteit is.

Közösségi filmként készül tovább a Kék Pelikan című egész estés animáció. Csáki László képzőművész–filmrendező régóta dédelgetett filmtervéhez a leendő közönség történeteit is keresik. Az alkotók személyes történeteket várnak olyanoktól, akik 1989 és 2000 között hamisított nemzetközi vonatjeggyel utaztak külföldre, a legjobb sztorik pedig bekerülnek a felnőtteknek készülő animációs mozifilmbe.

A késő nyolcvanas, kora kilencvenes évek szabadságmámora, a rendszerváltás idejének várakozással teli hangulata jelenik meg az erős és jellegzetes képi világú Kék Pelikan című animációban. A rendező, Csáki László hét éve készít interjúkat olyanokkal, akiknek az életére sorsfordító hatással volt a Kék Pelikan indigóval írt, hamisított nemzetközivonatjegy-láz. Csáki a legjobb történetekből néhány éve krétával készült képregényt rajzolt a Jurányi Galéria falaira, most pedig közösségi animációs dokumentumfilmet készít belőlük. Az eddigi történetek kiegészítéseként most további megtörtént eseteket szeretne felkutatni, hogy egész estés produkcióvá alakíthassa filmjét.

Kék Pelikan teaser trailer from Umbrella on Vimeo.

A Kék Pelikan az első magyar egész estés animációs dokumentumfilm, amely a közelmúlt magyarországi történelmét idézi meg az amerikai indie filmek stílusában. A hét éve készülő projektet nemrég felkarolta a Filmalap is: a film elnyerte a 2018-as Inkubátor Program támogatását, jelenleg fejlesztési fázisban van.

Csáki László elsősorban nem bűnügyi filmet szeretne készíteni, hanem azt a folyamatot megörökíteni, ahogy az utazás lehetősége valóban szabaddá tette a korszak fiataljai számára a kapuit szabadra táró Európát. A filmben megjelennek majd a hamisítók, az őket üldöző rendőrség és az utazók is, akiknek a történeteit az alkotók a leendő közönség soraiból is várják.

A történeteket a kekpelikan [at] umbrella [dot] tv e-mail címre várják.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”