Mads Mikkelsen a Narancsnak: "Klasszikus táncos nevelést kaptam"

Mikrofilm

Volt már kiművelt kannibál, zöld hentes, Star Wars-szereplő, James Bond-gonosz és Dogma-színész. Új filmjében az Északi-sarkon igyekszik életben maradni. A Sarkvidéket csütörtöktől vetítik a mozik.

Magyar Narancs: Ami a fizikai igénybevételt illeti, a Sarkvidék simán veri az eddigi filmjeit. Vagy voltak ennél rázósabb forgatásai?

Mads Mikkelsen: Ez volt éle­tem legnehezebb forgatása, de a legveszélyesebbnek nem mondanám. Voltak persze húzós jelenetek, de a naivitás olykor jól tud jönni, és mi elég naivak voltunk ahhoz, hogy ne lássuk a valódi veszélyeket. Szerencsére voltak velünk felnőttek is, akik megállítottak, ha valami igazi őrültségre készültünk. De a semmi közepén azért nem lehet mindenben biztosra menni. Az ilyet hívom én igazi rock’n’roll filmnek.

MN: Gondolom, az izlandi semmi közepén a filmsztároknak kijáró luxusból sem részesült.

MM: Kunyhószerűségekben húztuk meg magunkat, s bár étteremről nem is álmodhattunk, azért valami ételt mindig kaptunk. Volt tehát megfelelő menedékünk, de odáig el is kellett jutni. Szerencsésnek mondhattuk magunkat, ha a munka során megadatott, hogy néhány mérföldnyi gyaloglás után a kocsikban melegedhettünk.

MN: Egy ilyen küzdelmes forgatáskor nem tépi a haját a biztosító, hogy miért nem használ dublőrt?

MM: Könnyen lehet, de mit tehettünk volna? Minden jelenetben benne vagyok, egy dublőr vagy kaszkadőr nem segíthetett volna rajtunk. Az életemet azért nem féltettem, hiszen bármikor feltehettem a kezem, hogy a francba is, ez azért már sok, haza akarok menni. Ugyanakkor valahogy mégiscsak végig kellett csinálni a filmet, ez azért sok mindent kihoz az emberből.

Sarkvidék - Mads Mikkelsen

Sarkvidék - Mads Mikkelsen

Fotó: ADS Service

MN: Más forgatásokon azért feltűnnek a Mads Mikkelsen kinézetű dublőrök?

MM: Gyakran megesik, főleg a nagy hollywoodi produkciókban. Előfordul, hogy több Mads Mikkelsen kinézetű dublőrt is foglalkoztatnak. Nem lehetek ott egyszerre mindenhol. Van, hogy egy időben több jelenetet is fel kell venni, szóval, miközben a kamerák előtt állok én is, máshol néhány apróságot a dublőröm csinál meg. De büszkeséggel tölt el, hogy amit csak engednek, azt magam csinálom.

MN: Táncosként kezdte…

MM: Klasszikus táncos nevelést kaptam, de főleg kortárs darabokban léptem föl, a Martha Graham-féle iskolára gondoljon. És sok-sok musicalben szerepeltem. A West Side Storyban, a Chicagóban vagy az Őrült nők ketrecében például. A West Side Story volt a legfelvillanyozóbb. Lehettem bármilyen kimerült, ha elkezdődött a zene, az sem érdekelt, hogy be sem melegítettem, a zene minden alkalommal beindított.

MN: Nem tervezi a táncosként való visszatérést?

MM: Az azért túl brutális lenne. Néhány hónap edzéssel úgy-ahogy formába hozhatnám magam, de a közelében sem lennék a régi formámnak. Mégiscsak tíz éven át, napi nyolc órában edzettem – ezt lehetetlen lenne megközelíteni.

MN: A régi táncmozdulatoknak hasznát tudta venni egy sarkvidéki túlélőfilmben?

MM: Az azért furcsa lenne, ha táncra perdülnék a sarkvidéken, de a táncosként belém ivódott kitartásnak jó hasznát vettem. Meg a határok feszegetése iránti vágyamnak. Hátha belefér még plusz két lépés itt, vagy öt ott. És ha az öt oké, akkor esetleg tíz? Ezt táncosként tanultam meg.

MN: A rossz nyelvek szerint Leonardo DiCaprio azért kapott végre Oscart, mert A visszatérőben a medvés jeleneteket is bevállalta. A Sarkvidék jegesmedvéje sem marad el színészileg DiCaprióé­tól…

MM: A mi medvénk a method-acting technikáját alkalmazta. Tilos volt még csak megközelíteni is. Csak részben volt idomítva, ez annyit tesz, hogy teljesen kiszámíthatatlan volt, mit fog tenni. A mi jegesmedvénket nagyon komolyan kellett venni, kifejezett boldogsággal töltött el, hogy nem kerültem vele szemtől szembe.

MN: A bátyja (Lars Mikkelsen – a szerk.) szintén jól ismert színész. El tudták kerülni a családi rivalizálást?

MM: Hála istennek, ugyanarra a szerepre sosem jelentkeztünk, de olyan volt már, hogy ugyanabba a produkcióba akartunk bekerülni. Volt egy nagyon menő tévésorozat, A pók: a második világháború után, a koppenhágai alvilágban, az épp formálódó bandák világában játszódott. A testvérpár szerepére jelentkeztünk, de én nem kaptam meg a szerepet, a bátyám viszont igen. Azért volt, hogy együtt szerepeltünk, de nem volt sok közös jelenetünk. Néhány éve majdnem sikerült egy nagyobb közös munkát összehozni, megint csak testvérpárt játszottunk volna, de jött a Kártyavár, amelyben a bátyám szerepet kapott. Ez betett a közös filmnek, de egy nap még biztosan összehozzuk.

Sarkvidék - Mads Mikkelsen

Sarkvidék - Mads Mikkelsen

Fotó: ADS Service

MN: Néhány éve Paprika Steen mesélte nekünk, hogy a koppenhágai házukban nagy filmes élet zajlik, és önök – hiszen jó barátok – gyakran összefutnak Steenék konyhájában. Ez még mindig így van?

MM: Sajnos megritkultak ezek az alkalmak. Szomszédok voltunk, de azóta mindketten elköltöztünk, a konyhai beszélgetések immár a múlté, de azért látjuk egymást, ha nem is annyit, amennyit szeretnénk.

MN: Ulrich Thomsen is jó barátja, olyannyira, hogy meg is festette önt az 50. születésnapjára.

MM: Igen, ő is tagja a mi kis színészcsapatunknak, azoknak a kollégáknak, akikkel gyakran dolgozom együtt. Imádunk együtt dolgozni. De ha nem is látjuk egymást olyan gyakran, mint a régi szép időkben, ha mégis összekerülünk, az a lehető legotthonosabb érzés.

MN: A Sarkvidéket Izlandon forgatták. Akárcsak a Zsivány Egyes című Star Wars-filmet.

MM: Visszajáró vendég vagyok, már jó néhány éve is forgattam ott. Az izlandiak a legmenőbb emberek ezen a bolygón. És a legkeményebb melósok. Ha filmet forgatnál vagy csak lóra pattannál, szívből tudom Izlandot ajánlani.

MN: Gyakran pattan lóra?

MM: Munkaköri kötelességem volt jó néhányszor. Egy bizonyos szintig el is jutottam, felpattanni fel tudok és meg is ülöm a lovat, de nagy örömöm nem telik benne. Bár mostanában azért jobban élvezem, mint kezdetben.

MN: Van más hasznosítható tudása, amit egy-egy film kedvéért sajátított el?

MM: Egy kis zongoratudást is magamra szedtem, belekóstoltam a vezénylésbe, kipróbáltam magam a kardvívásban – ahány forgatás, annyi apróság, mely megragad. Olykor leülök a zongora mellé, de ha vége a forgatásnak és eltelik fél év, ugyanolyan pocsékul megy minden, mint a felkészülés kezdetén.

MN: Amióta feltűnt a Star Wars-univerzumban, részévé vált egy rajongói világnak, és már sosem kerülheti el a Star Wars-os kérdéseket.

MM: A Star Warsnak rendkívül elkötelezett rajongói vannak. De ugyanazt tapasztalom a Hannibal- és a James Bond-fanok táborát illetően is. Ezek kiterjedt nagy családok. Akik idetartoznak, egészen más életet élnek, mint mi, többi halandó.

Az interjú eredetileg a Narancs április 25-i számában jelent meg.

Sarkvidék

Titokzatos, hallgatag férfi vesztegel a zord Északi-sarkon; repülője lezuhant, ő pedig egyedül maradt – ennél többet 90 perc elteltével sem tudunk meg róla. Talán csak annyit, hogy nem Bear Gryllsen szocializálódott, a vizeletét ugyanis egyszer sem issza meg, és a pucérra vetkőzés vagy elpusztult emlősök szemének elfogyasztása sem vonzza. Egyet akar: túlélni, ehhez pedig monoton, rutinná rögzült repetitív tevékenységeken át vezet az út: a kihelyezett csalik ellenőrzése, jel­adási kísérletek, pár percnyi szentimentális szakralitás, majd alvás – aztán az egész kezdődik elölről. Nemsokára azonban kénytelen otthagyni rögtönzött otthonát, hogy kiutat keressen.

Szenvedő emberünket – AZ EMBERT, majd bizonyos szerencsétlen események bekövetkezte után A FÉRFIT – Mads Mikkelsen alakítja; azóta nem láttuk így szenvedni, hogy félszemű vikingként megindult az Új Világ felé. A fapofa helyett most ugyanolyan némán a kétségbeesés, az elkeseredés és a megmenekülés (?) stációit kell bejárnia. Az egész film ezen áll vagy bukik; a Sarkvidékben ugyanis néhány zavaró körülménytől – hó, jéghegy, jegesmedve – eltekintve nem sok történik, ami mégis, az Mikkelsen ábrázatán keresztül tárul elénk.

Legutóbb talán J. C. Chandor próbálkozott hasonló, szótlan túlélőfilmmel: akkor épp a tengeren hánykolódtunk, néma kalauzunk pedig nem más volt, mint Robert Redford. Joe Penna rendező azonban még a Minden odavan szűkös eszköztárát is pár fokkal lejjebb tekerte, mindenféle spirituális értelemkeresést vagy egzisztenciális köldöknézést kiűzve a képekből. Így aztán tényleg nem maradt más, mint a nagyot küzdő Mikkelsen, meg az Északi-sark. Meg egy közepesen izgalmas dráma.

Szabó Ádám

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.