Elhunyt Anna Karina színésznő

  • narancs.hu
  • 2019. december 15.

Mikrofilm

A francia újhullám színésznője hetvenkilenc éves volt.

Elhunyt Aanna Karina, a francia újhullám színésznője, filmrendező, modell, Jean-Luc Godard első felesége – írja az Index az AFP nyomán. A Hanna Karin Blarke Bayer néven született dán származású művésznő rákos volt, 79 évet élt.

Karrierjét Dániában kezdte énekesnőként, modellként. Tizenhéz évesen költözött Párizsba, ott találkozott Coco Chanellel is – ő nevezte el Anna Karinának. Ekkor figyelt fel rá Jean-Luc Godard filmrendező, majd fel is ajánlott neki egy kisebb szerepet, ám mivel meztelen jelenetről lett volna szó, Karina visszautasította.

1951-ben megkapta a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál díját, az Asszony, az asszony című filmben játszott szerepéért, amelyet Godard rendezett. Még ebben az évben összeházasodtak. A rendező összesen hét filmjében játszott, továbbá szerepelt Agnés Varda egyik filmjében, illetve 1979-ben Mészáros Márta Kossuth- és Balázs Béla-díjas rendező Olyan mint otthon című művében is.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.