Elhunyt Anna Karina színésznő

  • narancs.hu
  • 2019. december 15.

Mikrofilm

A francia újhullám színésznője hetvenkilenc éves volt.

Elhunyt Aanna Karina, a francia újhullám színésznője, filmrendező, modell, Jean-Luc Godard első felesége – írja az Index az AFP nyomán. A Hanna Karin Blarke Bayer néven született dán származású művésznő rákos volt, 79 évet élt.

Karrierjét Dániában kezdte énekesnőként, modellként. Tizenhéz évesen költözött Párizsba, ott találkozott Coco Chanellel is – ő nevezte el Anna Karinának. Ekkor figyelt fel rá Jean-Luc Godard filmrendező, majd fel is ajánlott neki egy kisebb szerepet, ám mivel meztelen jelenetről lett volna szó, Karina visszautasította.

1951-ben megkapta a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál díját, az Asszony, az asszony című filmben játszott szerepéért, amelyet Godard rendezett. Még ebben az évben összeházasodtak. A rendező összesen hét filmjében játszott, továbbá szerepelt Agnés Varda egyik filmjében, illetve 1979-ben Mészáros Márta Kossuth- és Balázs Béla-díjas rendező Olyan mint otthon című művében is.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.