Tim Robbins a Narancsnak: „A goromba pokrócot mindig könnyű eljátszani”

Mikrofilm

Magasabb és őszebb, mint azt a filmjei sejtetni engedik. A New York-i Comic Conon töltöttünk tíz percet a társaságában, hogy a Stephen King ihlette Castle Rockról, az HBO GO-n látható horrorsorozat második évadjáról beszélgessünk. A remény rabjai is szóba került.

Magyar Narancs: Rosszfiút játszik a sorozatban.

Tim Robbins: Az nem kifejezés. Én vagyok a kápó a városban. Egy Don, egy maine-i illetőségű vidéki gengszter. Mondanom sem kell, imádtam ezt az alakot játszani. Eddigi pályafutásom során nem nagyon adatott meg, hogy ilyen figurák bőrébe bújjak. Pedig ilyen férfiak közelében nőttem fel New Yorkban, a Greenwich Village és a Little Italy határvidékén.

A haverjaim között, akikkel az idő tájt együtt lógtam, sokan áhítoztak arra, hogy a maffiában futnak majd be karriert. Volt is esélyük rá, mindennapos volt a maffia jelenléte, a helyi keresztapa része volt a környék életének. Mindig is el akartam játszani ezt a fajta alakot.

MN: Mi tartotta vissza, hogy a haverjai útjára térjen?

TR: Azt kérdezi, miért nem lettem maffiózó?

MN: Azt.

false

 

Fotó: Köves Gábor


TR: Nos, akkor elmondom: a jó családi háttér óvott meg ettől. A szüleim. Arra neveltek, hogy ne csak a saját érdekeimet nézzem, hanem a másét is. És még valamin múlott: a vakszerencsén. Játszottam A remény rabjaiban, megrendeztem a Ments meg, uram!-at, és megcsináltam a 45 Seconds of Laughter című dokumentumfilmet – így vagy úgy, de ezek mind a börtönéletről szólnak. Gyakran felteszik nekem a kérdést, hogy mi vonz ebben a világban.

Őszintén szólva, nem gondolom, hogy olyan sok választana el azoktól az emberektől, akik rács mögé kerültek. Azok a kölykök, akikkel fiatalon együtt lógtam, pontosan itt végezték: börtönben. Úgyhogy sosem esett nehezemre, hogy hozzám közel állónak lássam azokat, akik a rács másik oldalára kerültek. Inkább csak azt érzem, nekik kevesebb szerencse adatott az életben.

Azzal, ahogy a marihuánahasználat a hatvanas-hetvenes években keményen kriminalizálva lett, annyi ember került börtönbe Amerikában, mint egyetlen más országban sem. Olyan bűnökért csuktak le sokakat, akár 30 évre is, amilyeneket mindannyian követtünk el. Mi ez, ha nem igazságtalanság!

MN: Jobb lett a világ a marihuána legalizálásával? Már azokban az államokban, ahol ez megtörtént…

TR: Kaliforniában élek, és ott határozottan jobb lett a világ.

MN: Nem csak játszik, rendez is. Előfordul, hogy miközben játszik, előjön a rendezői énje?

TR: Ha játszom, mélyen elnyomom magamban a rendezőt. Épp a rendezői praxisomból tudom, hogy nincs annál rosszabb, mint amikor egy színész elkezdi magát rendezni az adott jelenetben. Nekem színészként annyi a dolgom, hogy ha úgy érzem, valami nem a jelenet hitelét vagy a szerep igazát szolgálja, akkor felemelem a szavam, beszélek a rendezővel. Ez kötelességem is, amióta filmekben szerepelek, így csinálom.

Tuti dolog

Tuti dolog

Fotó: mafab

MN: A pályáját tinivígjátékokkal kezdte, feltűnt például John Cusack oldalán egy generáció kedvencében, a Rob Reiner rendezte Tuti dologban. Kezdőként odament akár Reinerhez is, ha úgy látta, valami nem hiteles?

TR: Igen. És tudja mit, a jobbfajta rendezők ezt el is várják. A jobb rendezők tudják, hogy megéri megbízni a színészekben. Ha nem tesznek mást, csak bólogatva végrehajtják, amit a rendező mond nekik, azzal az egész film csak veszít.

MN: És szerette is ezeket a tinifilmeket, vagy csak csinálta?

TR: Az én generációm számára ezek a tinédzserkomédiák, ezek „a srác szexet akar”-féle filmek afféle beavatási szertartások voltak. Mindenkinek csinálnia kellett egyet. És mindenkinek csinálnia kellett egy Vietnam-filmet is. Én mindkettőt megcsináltam, végrehajtottam a korosztályom színészei számára kötelező vizsgafeladatokat.

MN: És csinált egy filmet a karika feltalálásáról is (a Coen testvérek filmje, A nagy ugrás – a szerk.).

TR: Igen, de az már egy felnőttvígjáték volt.

MN: A remény rabjai idén töltötte be a 25-öt. Az egyik legnépszerűbb Stephen King-adaptáció, igazi közszeretet övezi. Most új­ra egy King-közeli projektben szerepel.

TR: Bevallom, nem nagyon érzem a visszatérést, két teljesen különböző sztoriról van szó. Ami persze Stephen King nagyságát dicséri. Nem nagyon látom a kapcsolatot a két projekt között, noha a Shawshank (ti. a büntetőintézet – K. G.) szerepet játszik a Castle Rockban is. Ennyi. Bocs, ha nem tűnök túl együttműködőnek. Vonzott a szerep, s mivel egy haldokló alakot játszom, ez ügyben végeztem is némi felkészülést.

Morgan Freeman-nel a Remény rabjaiban

Morgan Freeman-nel a Remény rabjaiban

Fotó: imdb

A helyszín miatt pedig be kellett gyakorolnom a maine-i akcentust. Némi melómba került az is. De hogy őszinte legyek, a goromba pokrócot mindig könnyű eljátszani. Ami nehéz, az a reggel 6 órai munkakezdéskor mindenkivel bájosnak lenni. Ez volt a kihívás, és nem a szerep. Voltak ennél nagyobb színészi kihívásaim is.

MN: Találkozott Kinggel?

TR: Igen. Sok-sok évvel ezelőtt.

MN: Valamit megtudhatunk erről a találkáról?

TR: Biztosítottam róla, hogy imádom az írásait.

MN: Mire ő?

TR: Hát, ő nem sokat beszélt.

(Az interjú eredetileg a Magyar Narancs hetilap 2019. október 31-i számában jelent meg, most újraközöljük online is.)

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.