Tim Robbins a Narancsnak: „A goromba pokrócot mindig könnyű eljátszani”

Mikrofilm

Magasabb és őszebb, mint azt a filmjei sejtetni engedik. A New York-i Comic Conon töltöttünk tíz percet a társaságában, hogy a Stephen King ihlette Castle Rockról, az HBO GO-n látható horrorsorozat második évadjáról beszélgessünk. A remény rabjai is szóba került.

Magyar Narancs: Rosszfiút játszik a sorozatban.

Tim Robbins: Az nem kifejezés. Én vagyok a kápó a városban. Egy Don, egy maine-i illetőségű vidéki gengszter. Mondanom sem kell, imádtam ezt az alakot játszani. Eddigi pályafutásom során nem nagyon adatott meg, hogy ilyen figurák bőrébe bújjak. Pedig ilyen férfiak közelében nőttem fel New Yorkban, a Greenwich Village és a Little Italy határvidékén.

A haverjaim között, akikkel az idő tájt együtt lógtam, sokan áhítoztak arra, hogy a maffiában futnak majd be karriert. Volt is esélyük rá, mindennapos volt a maffia jelenléte, a helyi keresztapa része volt a környék életének. Mindig is el akartam játszani ezt a fajta alakot.

MN: Mi tartotta vissza, hogy a haverjai útjára térjen?

TR: Azt kérdezi, miért nem lettem maffiózó?

MN: Azt.

false

 

Fotó: Köves Gábor


TR: Nos, akkor elmondom: a jó családi háttér óvott meg ettől. A szüleim. Arra neveltek, hogy ne csak a saját érdekeimet nézzem, hanem a másét is. És még valamin múlott: a vakszerencsén. Játszottam A remény rabjaiban, megrendeztem a Ments meg, uram!-at, és megcsináltam a 45 Seconds of Laughter című dokumentumfilmet – így vagy úgy, de ezek mind a börtönéletről szólnak. Gyakran felteszik nekem a kérdést, hogy mi vonz ebben a világban.

Őszintén szólva, nem gondolom, hogy olyan sok választana el azoktól az emberektől, akik rács mögé kerültek. Azok a kölykök, akikkel fiatalon együtt lógtam, pontosan itt végezték: börtönben. Úgyhogy sosem esett nehezemre, hogy hozzám közel állónak lássam azokat, akik a rács másik oldalára kerültek. Inkább csak azt érzem, nekik kevesebb szerencse adatott az életben.

Azzal, ahogy a marihuánahasználat a hatvanas-hetvenes években keményen kriminalizálva lett, annyi ember került börtönbe Amerikában, mint egyetlen más országban sem. Olyan bűnökért csuktak le sokakat, akár 30 évre is, amilyeneket mindannyian követtünk el. Mi ez, ha nem igazságtalanság!

MN: Jobb lett a világ a marihuána legalizálásával? Már azokban az államokban, ahol ez megtörtént…

TR: Kaliforniában élek, és ott határozottan jobb lett a világ.

MN: Nem csak játszik, rendez is. Előfordul, hogy miközben játszik, előjön a rendezői énje?

TR: Ha játszom, mélyen elnyomom magamban a rendezőt. Épp a rendezői praxisomból tudom, hogy nincs annál rosszabb, mint amikor egy színész elkezdi magát rendezni az adott jelenetben. Nekem színészként annyi a dolgom, hogy ha úgy érzem, valami nem a jelenet hitelét vagy a szerep igazát szolgálja, akkor felemelem a szavam, beszélek a rendezővel. Ez kötelességem is, amióta filmekben szerepelek, így csinálom.

Tuti dolog

Tuti dolog

Fotó: mafab

MN: A pályáját tinivígjátékokkal kezdte, feltűnt például John Cusack oldalán egy generáció kedvencében, a Rob Reiner rendezte Tuti dologban. Kezdőként odament akár Reinerhez is, ha úgy látta, valami nem hiteles?

TR: Igen. És tudja mit, a jobbfajta rendezők ezt el is várják. A jobb rendezők tudják, hogy megéri megbízni a színészekben. Ha nem tesznek mást, csak bólogatva végrehajtják, amit a rendező mond nekik, azzal az egész film csak veszít.

MN: És szerette is ezeket a tinifilmeket, vagy csak csinálta?

TR: Az én generációm számára ezek a tinédzserkomédiák, ezek „a srác szexet akar”-féle filmek afféle beavatási szertartások voltak. Mindenkinek csinálnia kellett egyet. És mindenkinek csinálnia kellett egy Vietnam-filmet is. Én mindkettőt megcsináltam, végrehajtottam a korosztályom színészei számára kötelező vizsgafeladatokat.

MN: És csinált egy filmet a karika feltalálásáról is (a Coen testvérek filmje, A nagy ugrás – a szerk.).

TR: Igen, de az már egy felnőttvígjáték volt.

MN: A remény rabjai idén töltötte be a 25-öt. Az egyik legnépszerűbb Stephen King-adaptáció, igazi közszeretet övezi. Most új­ra egy King-közeli projektben szerepel.

TR: Bevallom, nem nagyon érzem a visszatérést, két teljesen különböző sztoriról van szó. Ami persze Stephen King nagyságát dicséri. Nem nagyon látom a kapcsolatot a két projekt között, noha a Shawshank (ti. a büntetőintézet – K. G.) szerepet játszik a Castle Rockban is. Ennyi. Bocs, ha nem tűnök túl együttműködőnek. Vonzott a szerep, s mivel egy haldokló alakot játszom, ez ügyben végeztem is némi felkészülést.

Morgan Freeman-nel a Remény rabjaiban

Morgan Freeman-nel a Remény rabjaiban

Fotó: imdb

A helyszín miatt pedig be kellett gyakorolnom a maine-i akcentust. Némi melómba került az is. De hogy őszinte legyek, a goromba pokrócot mindig könnyű eljátszani. Ami nehéz, az a reggel 6 órai munkakezdéskor mindenkivel bájosnak lenni. Ez volt a kihívás, és nem a szerep. Voltak ennél nagyobb színészi kihívásaim is.

MN: Találkozott Kinggel?

TR: Igen. Sok-sok évvel ezelőtt.

MN: Valamit megtudhatunk erről a találkáról?

TR: Biztosítottam róla, hogy imádom az írásait.

MN: Mire ő?

TR: Hát, ő nem sokat beszélt.

(Az interjú eredetileg a Magyar Narancs hetilap 2019. október 31-i számában jelent meg, most újraközöljük online is.)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.