Elhunyt Jean-Marc Vallée, a Hatalmas kis hazugságok és a Mielőtt meghaltam rendezője

  • narancs.hu
  • 2021. december 27.

Mikrofilm

58 éves korában eddig ismertlen körülmények között hunyt el.

December 26-án váratlanul, mindössze 58 éves korában elhunyt a francia-kanadai származású rendező, Jean-Marc Vallée, akit az utóbbi évekből olyan sorozatok kapcsán ismerhettünk, mint a Hatalmas kis hazugságok vagy az Éles tárgyak.

Vallée a 80-as években kezdte a szakmát, de sokáig csak videoklipeket, illetve rövidfilmeket forgatott. Az igazi filmes sikereire a 2000-es évekig kellett várnia: a C.R.A.Z.Y., majd pár évvel később Az ifjú Viktória királynő is remek kritikai visszhangot kapott, ez utóbbi még egy Oscar-díjat is nyert a legjobb kosztüm kategóriájában. 

Elhunyt Jean-Marc Vallee

 
 
Fotó: MTI/EPA/Nina Prommer

Legnagyobb sikereit a 2010-es évek első felében érte el: a Mielőtt meghaltam 3 Oscar-díjat zsebelt be, köztük a legjobb férfi fő- és mellékszereplőnek járót is, melyet Matthew McConaughey, illetve Jared Leto vihettek haza, de Vallée is ezért a filmért kapta meg egyetlen Oscar-jelölését, igaz nem íróként vagy rendezőként, mely munkásságáról a legtöbben ismerhetik, hanem vágóként, ugyanis bár általában álnéven, de ebben a szakmában is folyamatosan alkotott. - összegzi munkásságát az IGN.hu.

Jean-Marc Vallée halálának oka egyelőre nem ismert.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.