Film

Mielőtt meghaltam

  • - kg -
  • 2014. április 7.

Film

Az emberbarát gyógyszeriparról és a példás betegellátásról csak ritkán készülnek játékfilmek, nyilván azért, mert a sci-fiket más érdekli. A trükköző multikról, a multiknak hanyatt vágódó orvosokról és a gyógyszeripart támogató bürokráciáról viszont nem nagy kunszt filmet készíteni; a gyilkos kiléte közismert, a rendszer ellen fellépő kisembert meg rendszerint egy hatalmas sztár alakítja - esendő mosollyal és két számmal nagyobb szemüveggel.

Hát nem unalmas? De az, leszámítva azt az esetet, amikor Matthew McConaughey adja az AIDS-es kisembert, akinél Rock Hudson halála után nem sokkal, tehát az AIDS-szel való ismerkedés korai szakaszában diagnosztizálják a gyilkos kórt. Matthew egy délvidéki taplót, egy piás-drogos-szexista-rasszista-rodeóista-mindenista rednecket játszik, s mint tudjuk, ez a szerepkör mostanában nagyon jól áll neki. Nem mi leszünk az elsők, akik a sztárnál az elszínésziesedés jeleit diagnosztizálják (épp a minap kapott egy Oscart). Ezt a szinte papírforma drámát is ő viszi el, s nem az, hogy a sztori színigaz, az AIDS meg egy szörnyű kór, melynek kezelésében az üzleti szempontok olykor előbbre vannak a gyógyításiaknál. A most épp csontkollekcióként festő, de másban (például A törvény nevében) is nagyokat kunsztozó színész szinte sportfilmet csinál az AIDS-drámából - alig várjuk, hogy megvívja a "rendszer kontra kisember" drámák szokásos csörtéit, s lássuk, ahogy haldokolva átbunkóskodja és bunkóskodva áthaldokolja magát a filmen ez a figura, aki a végére az orvosban a gonoszt, a buziban pedig az embert is képes meglátni.

A Pro Video filmje

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.