Dokumentumfilm

Elszakítva, összevarrva – Három egyforma idegen

Mikrofilm

Képzeljük el, hogy gólyaként életünkben először lépünk a campusra, de valami rejtélyes okból a fiúk hátba veregetnek, a lányok pedig csókkal köszöntenek.

Aztán valaki Eddynek szólít, holott a nevünk Bobby. Rövidesen egy telefonfülkében állunk, s a vonal másik végén pedig a saját hangunkat halljuk, és még aznap éjszaka egy Long Island-i családi ház ajtajában saját magunkkal nézünk farkasszemet. Ezt a különös lázálmot a születése után örökbe adott Bobby Shafran éli át, aki 1980-ban 19 éves fiatalemberként merő véletlenül rátalált ikertestvérére, Eddy Gallandra, aki ugyanarra a közösségi főiskolára járt, ahová ő épp beiratkozott.

A két mosolygós zsidó fiú hamarosan médiaszenzáció lett, és – hogy a történet még meseszerűbb legyen – egy újságcikk alapján rájuk talált harmadik testvérük, David Kellman is. A kezdeti idillt hamarosan nagyon sötét mélységek nyelik el – a három, születése után szétválasztott, majd megkerült testvér szívmelengető és nagyon személyes tündérmeséje a zsidó identitás, az intergenerációs trauma, a tudományos etika és a szabad akarattal szemben álló genetikai meghatározottság egyetemes, borzongató tragédiájává válik.

false

A feszes, remek ritmusú Három egyforma idegen rendezője, Tim Wardle végigvezeti a nézőt a felfedezések először euforikus, aztán fokozatosan kísértetiessé váló sorozatán – annyi változatos perspektívát építve a cselekménybe, amennyit csak a másfél órás játékidő elbír.


A dokumentumfilm egy valóságos érzelmi hullámvasút. Az első fél órában még nevetünk, ahogy a három iker befejezi egymás mondatait, öntudatlanul másolja egymás mozdulatait, és őszintén elismeri vonzalmát az érettebb nők iránt. Még mindig könnyed vígjátékot szőnek az egymásra találás utáni „mézeshetek”, amikor a fiúk beveszik az éjszakai New Yorkot, közös legénylakást bérelnek, és Triplets néven zsidó éttermet nyitnak a Sohóban, meglovagolva a gyorsan jött médiafigyelmet.

Ám a háttérben már formálódik a dráma és a detektívtörténet: a fiúk nevelőszüleit nem hagyja nyugodni, hogy miért nem szóltak nekik az örökbefogadáskor, hogy a babáknak ikertestvérei vannak. A szálak a Louise Wise Alapítványhoz és Dr. Peter Neubauer gyerekpszichiáterhez vezetnek. Louise Wise tanult, jómódú német zsidó család lánya volt, aki szívén viselte a szegények sorsát (ez alatt főként a nincstelen kelet-európai zsidó bevándorlókat kell érteni, Wise tevékenysége nem volt mentes némi burzsoá paternalizmustól).

1916-ban alapította irodáját, mely zsidó árvákat adott örökbe zsidó családoknak. A kezdeti nemes jótékonyságot hamar átszőtte a hatalom és a pénz: a szervezet olyan befolyásosra hízott, hogy a hármas ikrek nevelőszülei nem tudták kihúzni belőlük az igazságot, és olyan ügyvédi irodát sem találtak, amely elvállalta volna az ügyüket.

Dr. Neubauer szála talán még több zavarba ejtő részletet hordoz: az osztrák születésű,
freudiánus szakember a II. világháború után emigrált Amerikába, dolgozott Anna Freuddal, és tanúja volt a nácik rettenetes ikerkísérleteinek. Mégis kicsivel a holokauszt után – a tudományként épp megszilárduló pszichológia növekvő presztízsének ernyője alatt – nagyszabású titkos ikerkísérletbe kezdett, összefogva Wise-ékkal, a nevelőszülők és a szétválasztott testvérek tudta nélkül (a kutatást nem publikálta, így máig nem világos, hogy pontosan hány ikerpárt vontak be, és a Yale-nek adományozott dokumentációt 2066-ig titkosították).

false

 

Fotó: Imdb/Mozinet

Ez szinte már horror, melyben torz elegyet alkotnak a zsidóság traumáit szülő náci eugenika és a szinte karikatúrába illő zsidó összeesküvés-elméletek. Wardle megszólaltat két idős kutatási asszisztenst is, akik részt vettek Neubauer projektjében: az ő beszámolóik megcsillantanak valamit a kutató tudományos szenvedélyéből (és hübriszéből). Az ikerkísérlettel vágyta eldönteni a pszichológiát születésétől kísértő „nature vs. nurture” vitát. Eddyt, Bobbyt és Davidet három különböző nevelési stílusú és társadalmi-gazdasági hátterű családnak adták, akik már fogadtak örökbe kislányokat a Wise Alapítványtól.

A nézőt megkísérti mindkét narratíva: a meleg társadalmi kontextus (a fiúk személyes drámája és az, hogy a nevelés el tudja törölni a génekben kódolt esetleges hibákat) és a hideg tudományos ambíció (a kutatók tudásszomja és az, hogy a szabad akaratot felülírja az öröklés).

Wardle hagyja kibontakozni a nevelőszülői szorongásokat is (ki a vér szerinti anya, s el lehet-e törölni az elszakítás traumáját?). Kirajzolódik a három család eltérő dinamikája és főképp a Gallandokat jellemző fegyelem és a Kellmanok melegsége között feszülő ellentét. Eddy Galland a harmincas évei közepén öngyilkos lesz, így a két megmaradó fivér újra átéli az elszakadás fájdalmát. A dokumentumfilm nyugtalanító homályban hagyja, hogy a nevelőapa szigora, a biológiai anyától örökölt hajlam, a csecsemőkori szétválasztás vagy a fokozatosan feltáruló elviselhetetlen igazság áll-e a tragédia mögött.

A Három egyforma idegen emellett egyszerre építi és rombolja is az ikermítoszokat: a néző megízlelheti, hogy micsoda mámor rátalálni nem egy, hanem mindjárt két idegenre, akik egyként gondolkodnak és mozdulnak velünk, de azt is felvillantja, hogy milyen erős a hasonlóság meglelésére irányuló vágy, ami elfedi a később konfliktusokhoz és keserűséghez vezető ellentéteket. A három iker története annyi komplex összetevőt hordoz, amennyit Wardle ambiciózus és alapos filmje képtelen a maga teljességében feltárni, de szédítőek a mélységek, amiket megmutat.

Forgalmazza a Mozinet

A Három egyforma idegenről szóló cikk eredetileg a Magyar Narancs 2019 / 25. számában jelent meg.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”