Gyász

Mindent a szemnek – Franco Zeffirelli (1923–2019)

Mikrofilm

Hosszú évtizedeken át sokan és sokszor bélyegezték giccsőrnek, ám ő moziban és operában is méltán megingathatatlan közönségkedvenc maradt. Talán mert Franco Zeffirelli sohasem restellte az érzéki támadóerejű, dús szépség iránti vonzalmát.

Házasságon kívül született, a neve – úgymond – az anyai fantázia és az anyakönyvezői félrehallás közös eredménye volt, s megbízhatónak tetsző kutatások szerint az apja révén rokonságban állt Leonardo da Vincivel. Franco Zeffirelli pályafutásának felvázolását bizonnyal mégis inkább egy másik nagy itáliai művész, Luchino Visconti említésével kell kezdeni.

A díszletfestőként induló ifjú ember ugyanis az ő felfedezettje volt, s az arisztokrata zseni Zeffirelli érdeklődésének alakulására éppúgy félreismerhetetlen hatást gyakorolt, akárcsak a stílusára. Az opera- és filmrendezés kettős iránya, a produkciók vizualitásának egészére kiterjedő hatáskör, az olykor valósággal tobzódó, historizáló irályú esztétikum: mind-mind Viscontival közös jellemző, akitől jószerint csak a politikai elkötelezettség és mondanivaló hiánya választotta el szembeötlő módon a fiatal pártfogoltat.

false

 

Fotó: MTI/EPA/Alessandro Dei Meo

Először az operaházakat hódította meg, előbb Olaszországban, majd világszerte. Nemcsak a közönséget, de az énekeseket is levette a lábukról – mindenekelőtt a díva Maria Callast. Együttműködésüknek egy 1964-es londoni Tosca-felvonás felvétele állított örök emléket: a színpadi feszültség szinte már elviselhetetlen mértékével meg a kiállítás stílusosságával, s éppen nem mellesleg az operai nagyvadakat, az életnagyságnál nagyobb személyiségeket mindenre felbátorító rendezői okosság révén.

Zeffirelli még a régi, a rendezői operaszínház előtti gyakorlatba nőtt bele, s színpadon és operafilmen egyaránt a formátumos főalakok számára biztosított figyelem és szabadság, valamint a köréjük megteremtett szemkápráztatás kettőssége jellemezte a működését. Utóbb így született meg egyebek közt a beállításaiban kissé kétségkívül hollywoodias, de mindeközben stílustörténeti tanulmánynak is beillő 1982-es Traviata-film, a középpontban Teresa Stratasszal és Plácido Domingóval, vagy az 1986-os Otello: egyszerre érzékletessé téve Domingo címszereplésének tragikus súlyát, egy valósággal grandiózus hős bukását, s mellette-körötte az élet, a környező világ szépségének morálisan közömbös önértékét.

Placido Domingo, mint Otello

Placido Domingo, mint Otello

 

A közmegegyezés szerint zabolázhatatlannak vélt, szertelen temperamentumú sztároknak és a mindent körülölelő, látványában és hangulatában egyaránt túláradó entourage-nak komoly szerep jutott Zeffirelli fimrendezői berobbanásában is. Elisabeth Taylor és Richard Burton 1967-es közös mozija, A makrancos hölgy nemcsak önironikus lenyomata kettejük héjanászának, de egyúttal nagy reneszánsz hommage is, akárcsak az 1968-as Rómeó és Júlia.

Ez utóbbi filmben a rendező a sztárok helyébe hamvas bájú és valóságos fiatalokat választott, s ezzel egyrészt új tradíciót teremtett a Rómeó és Júlia előadás-történetében, másrészt saját szépségeszményéről is vallott. Ilyen vallomás volt azután az 1972-es Napfivér, Holdnővér is, melyben Zeffirelli Assisi Szent Ferencről mesélvén egyszerre mutatta fel az ifjúságban, a fiatal arcban és testben rejlő eredendő szépség erejét, saját katolicizmusát, a hippi korszellemmel meglepően összecsengő koldusszent üzenetét.

Ráadásul úgy, hogy mindeközben azért a tömegével és kidolgozottságával egyként félelmetes erejű látványorgiának is fontos szerepet juttatott: gondoljunk csak III. Ince pápa, vagyis Alec
Guinness nagyjelenetére!

A mélyen hívő Zeffirelli 1977-ben minisorozatot forgathatott Jézus életéről, azonban ennek a nagyszabású alkotásnak az elismerés mellett már jócskán kijutott a kritikából is. Részint mert a rendező történetmesélői és ábrázolói metódusa, de éppígy a művészi ethosza is ekkorra lassan, de biztosan szembekerült az értelmiségi korkívánalmakkal, részint azért, mivel a címszerep idealizálásának szándéka a vakítóan kék szemű Robert Powell kiválasztására késztette Zeffirellit. Aki ezután szinte élte fogytáig a közönségkedvenc és a lesajnált giccsmester kettős kategóriájába lett elhelyezve – ám úgy tűnt, ez fikarcnyit sem feszélyezi a Maestrót.

Néhány kínosan rossz mozifilm (a mélypont bizonnyal az 1981-es Végtelen szerelem volt), megannyi biztos kezű vagy egyenesen zseniális operarendezés (itt csúcspont gyanánt talán az 1976-os milánói Otellót említsük), valamint egy jószerint felesleges és ellentmondásos coming out meg a még annál is feleslegesebb és ellentmondásosabb politikai szerepvállalás nyomában, két félig-meddig önéletrajzi ihletésű darabbal búcsúzott a filmvászontól.

A rendező ravatala a firenzei Palazzo Vecchioban

A rendező ravatala a firenzei Palazzo Vecchioban

Fotó: MTI/EPA/ANSA/Claudio Giovannini

A pompás brit színésznőket és Chert felvonultató Tea Mussolinivel (1999) a gyermek Zeffirellit hajdan pátyolgató, Itáliában megtelepedett idős(ödő) angol hölgyek emlékét idézte fejlett nosztalgiaérzékkel. A legutolsó film, a 2002-es Mindörökké Callas pedig nagy és érzelmes kalaplengetés volt az oly esendő operai istennő előtt, a címszerepben a megvesztegetően hű Callas-alakmássá átlényegülő Fanny Ardant-nal. Ám ha a filmezéstől vissza is vonult, a széles, délszaki gesztusokkal élő, érzékeket kápráztató és személyiség-központú opera világához a holta napjáig hű maradt. Elvégre az volt Franco Zeffirelli legigazibb otthona.

A Zeffirelliről szóló cikk eredetileg a Magyar Narancs 2019 / 25. számában jelent meg.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.