"Oroszország démonizálása nagy hiba a Nyugat részéről"

Mikrofilm

De hogy jönnek az osztrák csigák Horn Gyulához? Werner Herzog erről is mesélt nekünk.

Csütörtökön megjelent lapszámunkban interjút olvashatnak a német filmrendezőlegendával, a fáradhatatlan Werner Herzoggal. A beszélgetés során Gorbacsov éppúgy szóba kerül, mint a Star Wars, Putyin és egy perui dzsungelkaland, melynek során a rendező hamisításra kényszerült. Az interjút Köves Gábor készítette. Ízelítő:

Magyar Narancs: Nemrég Mihail Gorbacsovval készített beszélgetős dokumentumfilmet, a kölcsönös szimpátia jól érezhető az interjúkból. Épp ezt – a túl baráti hangnemet – kifogásolták az újságírók: hogy nem kérdezett keményebben.

Werner Herzog: Gorbacsov örömmel nyugtázta, hogy nem egy újságíróhoz kell beszélnie, hanem egy költőhöz. Ezt ő maga mondta. Figyelemmel kellett lennem az egészségi állapotára is, az interjúk nem tarthattak tovább egy óránál. A kórházból érkezett mindhárom alkalommal. Aktuálpolitikáról nem akart beszélni, nekem sem állt szándékomban. Úgy éreztem, ez az utolsó alkalom, hogy nyilvánosan megszólal. Már csak ezért sem akartam történészkedni, inkább a lelkébe akartam belelátni.

false

 

Fotó: MTI

MN: Jólesett, hogy Gorbacsov meglátta önben a költőt?

WH: Ne csináljunk ebből nagy ügyet! Elég legyen annyi, hogy rögtön megtaláltuk a közös hangot. A filmben az önök volt miniszterelnöke, Németh Miklós is feltűnik. Németh és Gorbacsov szintén hamar megtalálták a hangot. Kedvelték és értették egymást, Magyarországon találkoztak először, még a hatalomra kerülésük előtt. Jól emlékszem, ahogy Horn Gyula és Alois Mock átvágták a szögesdrótot – csodás felvételek őrzik ezt a megrendezett eseményt. Ez maga volt a világtörténelem. És tudja, mi volt a vezető hír aznap az osztrák híradóban? A csigákról közöltek anyagot. (...)

MN: Oliver Stone egy többrészes interjúfilmet szentelt Putyinnak. Ön nem tervez hasonlót?

WH: Nem. Oliver Stone nagyon érdekes beszélgetéseket folytatott Putyinnal. De azt érzem, kicsit mintha kedve támadt volna démonizálni Oroszországot. Persze Magyarországnak minden oka megvan az oroszokkal szembeni bizalmatlanságra, ha másért nem, az ’56-os forradalom vérbe fojtása miatt. De ha a filmemnek van üzenete, akkor az az, hogy Oroszország démonizálása nagy hiba a Nyugat részéről.

A teljes cikket a Magyar Narancs csütörtökön megjelenő számában olvashatják.

Digitális vásárlásra és előfizetésre itt van lehetőség.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.