Az amerikaiak nem kérnek Roman Polanskiból, Tarantino is tojik rá

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 31.

Mikrofilm

De Polanski felesége visszavág.

Úgy néz ki, elmúltak azok az idők, amikor a közönség eltekintett a rendezők kétes múltja felett azzal a mondással, hogy úgyis maga a mű számít, nem az, aki mögötte áll. Woody Allen magánéleti botrányaival hosszú évek óta mindenki tisztában volt, de ez nem akadályozta meg az Akadémiát, hogy 2012-ben Oscarral jutalmazza, két évvel később pedig ismét díjra jelöljék.

Ma már mindez elképzelhetetlen lenne: legújabb filmjét, az A rainy day in New Yorkot az Amazon inkább eltüntette a süllyesztőben, önéletrajzi kötetéhez pedig egyszerűen képtelen kiadót találni.

Nincs bocsánat: senki sem hajlandó kiadni Woody Allen memoárját

Volt, aki még elolvasni sem akarta a kéziratot. Az egykor ünnepelt író-forgatókönyvíró neve ma már inkábbszitokszónak számít Hollywoodban: a vele kapcsolatos pedofilvádak és botrányok eddig is széles körben ismertek voltak, és ő volt a „Szét lehet-e választani az alkotást az alkotótól" diskurzusok egyik állandó példája.

Az európaiak sokkal engedékenyebbek:

Olaszországban már biztos bemutatják Allen moziját, és várhatóan a kontinens egyéb art cinemáiban is látható lesz majd.

Nagyjából ugyanez a helyzet egy másik elismert, ám hányattatott hírnevű rendezővel, Roman Polanskival is. Mint ismert, a rendezőt 1977-ben ítélték el kiskorúval való szexuális érintkezés bűne miatt, így kénytelen volt elmenekülni az Egyesült Államokból, ahová azóta se tette be a lábát. Nem jelent meg a 2003-as Oscar díjátadó gálán sem, ahol mindezek ellenére elnyerte a Legjobb rendező díját.

Roman Polanski és Sharon Tate londoni lakásukban 1968-ban

Roman Polanski és Sharon Tate londoni lakásukban 1968-ban

Fotó: flickr.com

 

Azóta viszont a MeeToo és a nőjogi mozgalmak következtében nagyot fordult a világ: az Akadémia kizárta tagjai közül, mire Polanski beperelte őket; Cannes-ba pedig még véletlenül sem válogatták be legújabb, An Officer and a Spy (J’accuse) című filmjét, ami Robert Harris regénye alapján a Dreyfus-ügyet járja körül.

A filmet már számos európai piacra sikerült eladni a forgalmazónak – magyar bemutatóról egyelőre nincs hír, de szinte biztos, hogy hazánkba is eljut majd –, amint azonban az Indiewire hírt adott róla,

az amerikaiak nem kérnek Polanskiból.

Pedig a Cannes-i Filmfesztivál közben fű alatt rendeztek egy bemutatót a tengerentúli forgalmazóknak, ahol bár Polanski nem jelent meg, de ott volt a film főszereplője, az Oscar-díjas Jean Dujardin is. A hírek szerint a résztvevőkből csak visszafogott érdeklődést váltott ki a mozi.

„Azt hiszem, fontolóra venném a forgalmazást. De nem vagyok biztos benne, személyesen mit is érzek a dolog iránt. Évek óta bemutatják Polanski filmjeit – ma már viszont okkal, de másképp tekintünk rájuk. Mélyen magunkba kell néznünk és el kell gondolkodnunk, mi a helyes. Mit is jelent például, ha terjeszteni kezdjük ezt a filmet? Ez még az én fejemben sem egy eldöntött kérdés” – töprengett hangosan az egyik nagy amerikai forgalmazó feje, akit meghívtak a találkozóra.

Polanski előző filmje, az Igaz történet alapján 2017-ben Cannes-ban mutatkozott be, nem sokkal azelőtt hogy kitört a MeToo-botrány, ami többek között az ő bűneit is ismét előcitálta. Moziját nem is mutatták be Amerikába – hozzánk azonban eljutott. Az idei filmfesztivál egyik legnagyobbat szóló mozijával,

a Volt egyszer egy Hollywooddal kapcsolatban is előkerült Polanski neve:

a film többek között a rendező második feleségének, Sharon Tate-nek a meggyilkolását is dramatizálja.

Roman Polanski és Emmanuelle Seigner

Roman Polanski és Emmanuelle Seigner

Fotó: Wikipédia

 

Bár a film rendezője, Quentin Tarantino nagy rajongója a Polanski rendezte Rosemary gyermekének, bevallotta, hogy a Volt egyszer egy Hollywoodhoz nem kérte ki a veterán direktor véleményét vagy áldását – találkozott viszont a meggyilkolt Sharon Tate testvérével, Debra Tate-tel.

Mindez persze nem tetszett Polanski jelenlegi feleségének, Emmanuelle Seigner francia színésznőnek, aki egy Insta-posztban küldte el Tarantinót melegebb éghajlatra, amiért férje beleszólása nélkül jelenítette meg az 1969-es tragikus eseményeket filmjében.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.