Az amerikaiak nem kérnek Roman Polanskiból, Tarantino is tojik rá

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 31.

Mikrofilm

De Polanski felesége visszavág.

Úgy néz ki, elmúltak azok az idők, amikor a közönség eltekintett a rendezők kétes múltja felett azzal a mondással, hogy úgyis maga a mű számít, nem az, aki mögötte áll. Woody Allen magánéleti botrányaival hosszú évek óta mindenki tisztában volt, de ez nem akadályozta meg az Akadémiát, hogy 2012-ben Oscarral jutalmazza, két évvel később pedig ismét díjra jelöljék.

Ma már mindez elképzelhetetlen lenne: legújabb filmjét, az A rainy day in New Yorkot az Amazon inkább eltüntette a süllyesztőben, önéletrajzi kötetéhez pedig egyszerűen képtelen kiadót találni.

Nincs bocsánat: senki sem hajlandó kiadni Woody Allen memoárját

Volt, aki még elolvasni sem akarta a kéziratot. Az egykor ünnepelt író-forgatókönyvíró neve ma már inkábbszitokszónak számít Hollywoodban: a vele kapcsolatos pedofilvádak és botrányok eddig is széles körben ismertek voltak, és ő volt a „Szét lehet-e választani az alkotást az alkotótól" diskurzusok egyik állandó példája.

Az európaiak sokkal engedékenyebbek:

Olaszországban már biztos bemutatják Allen moziját, és várhatóan a kontinens egyéb art cinemáiban is látható lesz majd.

Nagyjából ugyanez a helyzet egy másik elismert, ám hányattatott hírnevű rendezővel, Roman Polanskival is. Mint ismert, a rendezőt 1977-ben ítélték el kiskorúval való szexuális érintkezés bűne miatt, így kénytelen volt elmenekülni az Egyesült Államokból, ahová azóta se tette be a lábát. Nem jelent meg a 2003-as Oscar díjátadó gálán sem, ahol mindezek ellenére elnyerte a Legjobb rendező díját.

Roman Polanski és Sharon Tate londoni lakásukban 1968-ban

Roman Polanski és Sharon Tate londoni lakásukban 1968-ban

Fotó: flickr.com

 

Azóta viszont a MeeToo és a nőjogi mozgalmak következtében nagyot fordult a világ: az Akadémia kizárta tagjai közül, mire Polanski beperelte őket; Cannes-ba pedig még véletlenül sem válogatták be legújabb, An Officer and a Spy (J’accuse) című filmjét, ami Robert Harris regénye alapján a Dreyfus-ügyet járja körül.

A filmet már számos európai piacra sikerült eladni a forgalmazónak – magyar bemutatóról egyelőre nincs hír, de szinte biztos, hogy hazánkba is eljut majd –, amint azonban az Indiewire hírt adott róla,

az amerikaiak nem kérnek Polanskiból.

Pedig a Cannes-i Filmfesztivál közben fű alatt rendeztek egy bemutatót a tengerentúli forgalmazóknak, ahol bár Polanski nem jelent meg, de ott volt a film főszereplője, az Oscar-díjas Jean Dujardin is. A hírek szerint a résztvevőkből csak visszafogott érdeklődést váltott ki a mozi.

„Azt hiszem, fontolóra venném a forgalmazást. De nem vagyok biztos benne, személyesen mit is érzek a dolog iránt. Évek óta bemutatják Polanski filmjeit – ma már viszont okkal, de másképp tekintünk rájuk. Mélyen magunkba kell néznünk és el kell gondolkodnunk, mi a helyes. Mit is jelent például, ha terjeszteni kezdjük ezt a filmet? Ez még az én fejemben sem egy eldöntött kérdés” – töprengett hangosan az egyik nagy amerikai forgalmazó feje, akit meghívtak a találkozóra.

Polanski előző filmje, az Igaz történet alapján 2017-ben Cannes-ban mutatkozott be, nem sokkal azelőtt hogy kitört a MeToo-botrány, ami többek között az ő bűneit is ismét előcitálta. Moziját nem is mutatták be Amerikába – hozzánk azonban eljutott. Az idei filmfesztivál egyik legnagyobbat szóló mozijával,

a Volt egyszer egy Hollywooddal kapcsolatban is előkerült Polanski neve:

a film többek között a rendező második feleségének, Sharon Tate-nek a meggyilkolását is dramatizálja.

Roman Polanski és Emmanuelle Seigner

Roman Polanski és Emmanuelle Seigner

Fotó: Wikipédia

 

Bár a film rendezője, Quentin Tarantino nagy rajongója a Polanski rendezte Rosemary gyermekének, bevallotta, hogy a Volt egyszer egy Hollywoodhoz nem kérte ki a veterán direktor véleményét vagy áldását – találkozott viszont a meggyilkolt Sharon Tate testvérével, Debra Tate-tel.

Mindez persze nem tetszett Polanski jelenlegi feleségének, Emmanuelle Seigner francia színésznőnek, aki egy Insta-posztban küldte el Tarantinót melegebb éghajlatra, amiért férje beleszólása nélkül jelenítette meg az 1969-es tragikus eseményeket filmjében.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.