Győzött az internet, a rajongók kikönyörögték az Igazság Ligája rendezői változatát
1504266508-justice-league-1_top_story_lead.jpeg
Az Igazság Ligája

Győzött az internet, a rajongók kikönyörögték az Igazság Ligája rendezői változatát

Mikrofilm

Biztos hogy jobb lesz azért, mert hosszabb?

Nincs könnyű helyzetben a DC képregénybirodalom: míg a füzetek területén a Marvel tisztes vetélytársának számít, filmadaptációk terén általában csak liheg utána. Az elmúlt években valamelyest sikerült helyreállítani a renoméjukat, a Wonder Woman, a Shazam! és az Aquaman is sikert arattak - pont azért, mert megálltak a saját lábukon és megfelelő öniróniával bírtak.

A DC-nek ugyanis korábban pont abba tört bele a bicskája, ami a Marvelt naggyá tette: az univerzumépítésbe.

A világépítés bukásának legjellemzőbb példája a 2017-es Az Igazság Ligája

A filmet egyértelműen a Bosszúállók ellenpárjának szánták, ám sem az előzmények, sem maga a film nem mutatott semmiféle koherenciát, izgalmat vagy érdekességet. Olyan karakterek szerepeltek benne, amelyeket korábban a nézők nem ismerhettek, hiszen előtte nem kaptak önálló filmet, a mozi pedig nem találta a hangsúlyt a figurák megalapozása és a történet felépítése között. A világ legsikeresebb filmjének szánták, ehhez képest világszinten még 700 millió dollárt sem hozott. Összehasonlításképp: minden idők legnagyobb bevételű filmje, a Bosszúállók: Végjáték csaknem négyszer annyit szedett össze.

Zack Snyder a forgatáson

Zack Snyder a forgatáson

 

Habár Az Igazság Ligáját utálták a kritikusok és a nézőket sem győzte meg, elég sok embert megmozgató internetes kampány alakult ki körülötte. Történt ugyanis, hogy a rendező Zack Snyder még a forgatások befejezése előtt otthagyta a produkciót lánya váratlan halála miatt - a helyét a korábban két Bosszúállók-filmet is rendező Joss Whedon vette át. Arról megoszlanak a vélemények, hogy tűzoltást végezve neki sikerült megmentenie a mozit, vagy épp ő volt az, aki belerondított Snyder víziójába. Ami biztos: Whedon nevéheez fűződik néhány új jelenet, a csökkentett játékidő és a zeneszerző lecserélése.

A kész film miatt elégedetlenkedő rajongók az asztalra csaptak,

így született meg a #ReleaseTheSnyderCut-mozgalom.

A követelés lényege: a Warner Bros. stúdió hozza nyilvánosságra Az Igazság Ligája eredeti, Zack Snyder-féle verzióját. Nem egyszerű Twitteres hőbörgésről van szó: petíció indult, de hirdettek óriásplakáton a Times Square-en, sőt, repülőgépet béreltek, ami az egyik Comic Con közben húzott el a jelenlévők felett a mozgalmat hirdetve. A film szereplői közül Gal Gadot és Ben Affleck is beszálltak a buliba Twitteren.

Végül a Warner Bros. beadta a derát: tavaly novemberben Snyder zöld utat kapott a stúdiótól. Csak ezen a héten jelentette be Az acélember egyik online vetítése után, hogy a Snyder-vágás nemcsak valóság, de be is mutatják majd: várhatóan jövőre érkezik a Warner legújabb, most májusban induló streamingplatformjára, az HBO Max-ra. Hogy milyen formában, azt egylőre nem tudni: lehetséges, hogy közel 4 órás filmként, de az is előfordulhat, hogy hatrészes kvázi-minisorozatként.

Snyder most tehát az utómunkákat végző stábbal együtt gőzerővel dolgozik saját változatának véglegesítésén: a zenén, a vizuális effektusokon és a vágáson. Mindez a hírek szerint akár 20-30 milliós kiadást jelenthet a Warnernek, de Snyder igyekezett mindenkit megnyugtatni: nemcsak egy átszabás készül, hanem szinte vadonatúj filmet kapunk.

"Körülbelül a negyedét láthatták a nézők annak, amit én csináltam" - magyarázta. Saját felvételeit azonban gondosan megőrizte - mint mondta, azt gondolta, néhány évtized múlva hasznosak lehetnek majd egy dokumentumfilmhez vagy a memoárjához. A streamingplatformok térnyerése azonban merőben új helyzetet teremtett - ráadásul a stúdió azzal, hogy csak a már leforgatott, de befejezetlen anyagokkal kell dolgozni, munkát adhat egy rakás, vizuális effektusokon dolgozó szakembernek, akik a koronavírus miatt immár hónapok óta nem dolgoznak.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)