Film

Close

Mikrofilm

A feminizmus sokszor nem elég. Vicky Jewson akcióthrillere papíron csodás lenne: női rendező, két komplexnek szánt nőalak… A Jason Bourne-filmek női átiratának szánt Close alkotói szándéka szerint visszanyúlna a klasszikus, fizikai alapú akciófilmekhez a mai speciális effektekkel feldúsított látványmozik ellenében, visszacsempészné az érzelmi mélységet az öldöklések közti szünetekbe, de hiába e jól hangzó koncepció, ha az egyetlen emlékezetes momentum Noomi Rapace fizikálisan lenyűgöző, visszafogottan feszült és egyszerű játéka.

Sam (Noomi Rapace) a múltja démonaitól gyötört zsoldos, aki látszólag egyszerű, de jövedelmező megbízatást kap: el kell elkísérnie egy marokkói erődszerű luxusvillába egy foszfátbányászattal foglalkozó cég fiatal örökösnőjét (Sophie Nélisse), amíg annak mostohaanyja lebonyolít egy üzletet zambiai partnereivel. A villát persze támadás éri, és a két nőnek menekülnie kell, miközben csak egymásra számíthatnak. Zoénak az anyjával, Samnek pedig a gyermekével kapcsolatos traumái vannak, így némileg vonakodva egymásra találnak, a film pedig hamar és idegesen rövidre zárja a helyzetben megbúvó homoerotikus mellékzöngéket egy teljesen felesleges és hamar kiiktatott férfialakkal.

Közben a csupasz és naturalista akciójelenetek mintha kizárólag arra íródtak volna, hogy a szívós, agilis Rapace fizikai adottságai teljes pompájukban megmutatkozhassanak mindenféle vizuális segédeszköz vagy mutatós helyszín beiktatása nélkül. Amikor viszont Jewson mélyebb állításokat tenne, akkor a Close csúfos kudarcot vall.

Elérhető a Netflixen

 

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.