Film

Close

Mikrofilm

A feminizmus sokszor nem elég. Vicky Jewson akcióthrillere papíron csodás lenne: női rendező, két komplexnek szánt nőalak… A Jason Bourne-filmek női átiratának szánt Close alkotói szándéka szerint visszanyúlna a klasszikus, fizikai alapú akciófilmekhez a mai speciális effektekkel feldúsított látványmozik ellenében, visszacsempészné az érzelmi mélységet az öldöklések közti szünetekbe, de hiába e jól hangzó koncepció, ha az egyetlen emlékezetes momentum Noomi Rapace fizikálisan lenyűgöző, visszafogottan feszült és egyszerű játéka.

Sam (Noomi Rapace) a múltja démonaitól gyötört zsoldos, aki látszólag egyszerű, de jövedelmező megbízatást kap: el kell elkísérnie egy marokkói erődszerű luxusvillába egy foszfátbányászattal foglalkozó cég fiatal örökösnőjét (Sophie Nélisse), amíg annak mostohaanyja lebonyolít egy üzletet zambiai partnereivel. A villát persze támadás éri, és a két nőnek menekülnie kell, miközben csak egymásra számíthatnak. Zoénak az anyjával, Samnek pedig a gyermekével kapcsolatos traumái vannak, így némileg vonakodva egymásra találnak, a film pedig hamar és idegesen rövidre zárja a helyzetben megbúvó homoerotikus mellékzöngéket egy teljesen felesleges és hamar kiiktatott férfialakkal.

Közben a csupasz és naturalista akciójelenetek mintha kizárólag arra íródtak volna, hogy a szívós, agilis Rapace fizikai adottságai teljes pompájukban megmutatkozhassanak mindenféle vizuális segédeszköz vagy mutatós helyszín beiktatása nélkül. Amikor viszont Jewson mélyebb állításokat tenne, akkor a Close csúfos kudarcot vall.

Elérhető a Netflixen

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.