Film

Határeset

Mikrofilm

John Ajvide Lind­qvist írói munkásságát átszövi a fantasztikum társadalmi realizmusba ágyazása, ami egyfelől sokkoló, másrészt alkalmat ad a svéd társadalom, és általában az emberi közösségek mássághoz való viszonyulásának vizsgálatára. Mindez már önmagában csábíthatná a filmeseket az adaptációra, de az igazán vonzó (és egyben a legnagyobb kihívást jelentő) szerzői fogás az, hogy ezekben a szövegekben általában a „rém” szempontja az elsődleges.

Tomas Alfredson 2008-ban már sikerrel adaptálta a szerző egy korábbi művét (Engedj be!), hozzá hasonlóan Ali Abbasi is megleli a megfelelő rendezői megközelítést a Határesethez. A főhős egy határőrként dolgozó trollnő, aki egy fajtájához tartozó hímmel találkozva kezdi el megismerni önmagát. A film igen nehezen adja magát, igényli a néző türelmét, mind vizualitását, mind tempóját tekintve. Abbasi komótosan halad, Nadim Carlsen kamerája lassan pásztázza a troll otthonául szolgáló erdőt, ugyanakkor kendőzetlenül tárja fel az emberitől radikálisan eltérő trollanatómiát is (a film groteszk csúcspontja a két főhős szexjelenete). A csúfnak tetsző felszín alatt azonban mélyebb a feszültség: a minden értelemben határon élő, emberek nevelte Tina (aki trollként svéd őslakosnak tekinthető, s ez különös csavart ad a történetnek) humán és troll értékrendje csap össze egy skandináv krimiket idéző pedofilhálózatot mozgató szálban. Abbasi filmje minden ízében különös, nem tiszteli sem a műfajok, sem a „szép” és a „csúf” határait, de elvekben és emberségben nem ismer megalkuvást.

 

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.