Film

Határeset

Mikrofilm

John Ajvide Lind­qvist írói munkásságát átszövi a fantasztikum társadalmi realizmusba ágyazása, ami egyfelől sokkoló, másrészt alkalmat ad a svéd társadalom, és általában az emberi közösségek mássághoz való viszonyulásának vizsgálatára. Mindez már önmagában csábíthatná a filmeseket az adaptációra, de az igazán vonzó (és egyben a legnagyobb kihívást jelentő) szerzői fogás az, hogy ezekben a szövegekben általában a „rém” szempontja az elsődleges.

Tomas Alfredson 2008-ban már sikerrel adaptálta a szerző egy korábbi művét (Engedj be!), hozzá hasonlóan Ali Abbasi is megleli a megfelelő rendezői megközelítést a Határesethez. A főhős egy határőrként dolgozó trollnő, aki egy fajtájához tartozó hímmel találkozva kezdi el megismerni önmagát. A film igen nehezen adja magát, igényli a néző türelmét, mind vizualitását, mind tempóját tekintve. Abbasi komótosan halad, Nadim Carlsen kamerája lassan pásztázza a troll otthonául szolgáló erdőt, ugyanakkor kendőzetlenül tárja fel az emberitől radikálisan eltérő trollanatómiát is (a film groteszk csúcspontja a két főhős szexjelenete). A csúfnak tetsző felszín alatt azonban mélyebb a feszültség: a minden értelemben határon élő, emberek nevelte Tina (aki trollként svéd őslakosnak tekinthető, s ez különös csavart ad a történetnek) humán és troll értékrendje csap össze egy skandináv krimiket idéző pedofilhálózatot mozgató szálban. Abbasi filmje minden ízében különös, nem tiszteli sem a műfajok, sem a „szép” és a „csúf” határait, de elvekben és emberségben nem ismer megalkuvást.

 

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.