Film

Határeset

Mikrofilm

John Ajvide Lind­qvist írói munkásságát átszövi a fantasztikum társadalmi realizmusba ágyazása, ami egyfelől sokkoló, másrészt alkalmat ad a svéd társadalom, és általában az emberi közösségek mássághoz való viszonyulásának vizsgálatára. Mindez már önmagában csábíthatná a filmeseket az adaptációra, de az igazán vonzó (és egyben a legnagyobb kihívást jelentő) szerzői fogás az, hogy ezekben a szövegekben általában a „rém” szempontja az elsődleges.

Tomas Alfredson 2008-ban már sikerrel adaptálta a szerző egy korábbi művét (Engedj be!), hozzá hasonlóan Ali Abbasi is megleli a megfelelő rendezői megközelítést a Határesethez. A főhős egy határőrként dolgozó trollnő, aki egy fajtájához tartozó hímmel találkozva kezdi el megismerni önmagát. A film igen nehezen adja magát, igényli a néző türelmét, mind vizualitását, mind tempóját tekintve. Abbasi komótosan halad, Nadim Carlsen kamerája lassan pásztázza a troll otthonául szolgáló erdőt, ugyanakkor kendőzetlenül tárja fel az emberitől radikálisan eltérő trollanatómiát is (a film groteszk csúcspontja a két főhős szexjelenete). A csúfnak tetsző felszín alatt azonban mélyebb a feszültség: a minden értelemben határon élő, emberek nevelte Tina (aki trollként svéd őslakosnak tekinthető, s ez különös csavart ad a történetnek) humán és troll értékrendje csap össze egy skandináv krimiket idéző pedofilhálózatot mozgató szálban. Abbasi filmje minden ízében különös, nem tiszteli sem a műfajok, sem a „szép” és a „csúf” határait, de elvekben és emberségben nem ismer megalkuvást.

 

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)