Film

Határeset

Mikrofilm

John Ajvide Lind­qvist írói munkásságát átszövi a fantasztikum társadalmi realizmusba ágyazása, ami egyfelől sokkoló, másrészt alkalmat ad a svéd társadalom, és általában az emberi közösségek mássághoz való viszonyulásának vizsgálatára. Mindez már önmagában csábíthatná a filmeseket az adaptációra, de az igazán vonzó (és egyben a legnagyobb kihívást jelentő) szerzői fogás az, hogy ezekben a szövegekben általában a „rém” szempontja az elsődleges.

Tomas Alfredson 2008-ban már sikerrel adaptálta a szerző egy korábbi művét (Engedj be!), hozzá hasonlóan Ali Abbasi is megleli a megfelelő rendezői megközelítést a Határesethez. A főhős egy határőrként dolgozó trollnő, aki egy fajtájához tartozó hímmel találkozva kezdi el megismerni önmagát. A film igen nehezen adja magát, igényli a néző türelmét, mind vizualitását, mind tempóját tekintve. Abbasi komótosan halad, Nadim Carlsen kamerája lassan pásztázza a troll otthonául szolgáló erdőt, ugyanakkor kendőzetlenül tárja fel az emberitől radikálisan eltérő trollanatómiát is (a film groteszk csúcspontja a két főhős szexjelenete). A csúfnak tetsző felszín alatt azonban mélyebb a feszültség: a minden értelemben határon élő, emberek nevelte Tina (aki trollként svéd őslakosnak tekinthető, s ez különös csavart ad a történetnek) humán és troll értékrendje csap össze egy skandináv krimiket idéző pedofilhálózatot mozgató szálban. Abbasi filmje minden ízében különös, nem tiszteli sem a műfajok, sem a „szép” és a „csúf” határait, de elvekben és emberségben nem ismer megalkuvást.

 

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.