Film

A néma forradalom

  • 2018. november 18.

Mikrofilm

1956 októberében az NDK-beli Stalin­stadt (vagyis Eisenhüttenstadt) középiskolájában egy végzős osztály kétperces hallgatással merészelt megemlékezni a magyar forradalom áldozatairól. Inkább volt kamaszbalhé, mint tudatos politikai állásfoglalás, inkább elemi felháborodás, mint bármily óvatos rendszerkritika, mégis abszurd és paranoid ellenreakciót váltott ki a hatalomból. A kisebb apparatcsikoktól egészen miniszteri szintig jutó, a burkolt manipulálás után nyílt fenyegetésbe, majd megtorlásba torkolló procedúra végén mindenkit kizártak az ország összes tanintézményéből örökre, az érintett felnőttek közül többen elvesztették munkájukat, sőt börtönbe is került egy rádióbirtokos nagybácsi. A megtörtént esetet feldolgozó, Dietrich Garska önéletrajzi regényéből készült film erre a folyamatra koncentrál. Világosan, érthetően követi a kivizsgálás, vagyis a megfélemlítés és megalázás, megtévesztés és korrumpálás gyalázatos folyamatát – az egyes jelenetek tanulságát még az adott jeleneten belül levonva. Nem marad titok a végére: markáns állásfoglalás van, minden tekintetben kibontott viszonyok, jók s rosszak éles elkülönítése, az NDK embertelen társadalomként való, khm, leleplezése.

A csendes (esetleg: elnémultosztályterem című filmet talán mégsem kellene Magyarországon Kovács Imre kultúrtörténeti jelentőségű szociográfiájának címével bemutatni. ’56-ban pedig nem azt skandálta a pesti utca, hogy „nem leszünk többé szolgák”, hanem azt, hogy „rabok tovább nem leszünk”. Utóbbiról csak hallott már valaki a forgalmazónál.

 

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.