Film

A néma forradalom

  • 2018. november 18.

Mikrofilm

1956 októberében az NDK-beli Stalin­stadt (vagyis Eisenhüttenstadt) középiskolájában egy végzős osztály kétperces hallgatással merészelt megemlékezni a magyar forradalom áldozatairól. Inkább volt kamaszbalhé, mint tudatos politikai állásfoglalás, inkább elemi felháborodás, mint bármily óvatos rendszerkritika, mégis abszurd és paranoid ellenreakciót váltott ki a hatalomból. A kisebb apparatcsikoktól egészen miniszteri szintig jutó, a burkolt manipulálás után nyílt fenyegetésbe, majd megtorlásba torkolló procedúra végén mindenkit kizártak az ország összes tanintézményéből örökre, az érintett felnőttek közül többen elvesztették munkájukat, sőt börtönbe is került egy rádióbirtokos nagybácsi. A megtörtént esetet feldolgozó, Dietrich Garska önéletrajzi regényéből készült film erre a folyamatra koncentrál. Világosan, érthetően követi a kivizsgálás, vagyis a megfélemlítés és megalázás, megtévesztés és korrumpálás gyalázatos folyamatát – az egyes jelenetek tanulságát még az adott jeleneten belül levonva. Nem marad titok a végére: markáns állásfoglalás van, minden tekintetben kibontott viszonyok, jók s rosszak éles elkülönítése, az NDK embertelen társadalomként való, khm, leleplezése.

A csendes (esetleg: elnémultosztályterem című filmet talán mégsem kellene Magyarországon Kovács Imre kultúrtörténeti jelentőségű szociográfiájának címével bemutatni. ’56-ban pedig nem azt skandálta a pesti utca, hogy „nem leszünk többé szolgák”, hanem azt, hogy „rabok tovább nem leszünk”. Utóbbiról csak hallott már valaki a forgalmazónál.

 

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."