Film

A néma forradalom

  • 2018. november 18.

Mikrofilm

1956 októberében az NDK-beli Stalin­stadt (vagyis Eisenhüttenstadt) középiskolájában egy végzős osztály kétperces hallgatással merészelt megemlékezni a magyar forradalom áldozatairól. Inkább volt kamaszbalhé, mint tudatos politikai állásfoglalás, inkább elemi felháborodás, mint bármily óvatos rendszerkritika, mégis abszurd és paranoid ellenreakciót váltott ki a hatalomból. A kisebb apparatcsikoktól egészen miniszteri szintig jutó, a burkolt manipulálás után nyílt fenyegetésbe, majd megtorlásba torkolló procedúra végén mindenkit kizártak az ország összes tanintézményéből örökre, az érintett felnőttek közül többen elvesztették munkájukat, sőt börtönbe is került egy rádióbirtokos nagybácsi. A megtörtént esetet feldolgozó, Dietrich Garska önéletrajzi regényéből készült film erre a folyamatra koncentrál. Világosan, érthetően követi a kivizsgálás, vagyis a megfélemlítés és megalázás, megtévesztés és korrumpálás gyalázatos folyamatát – az egyes jelenetek tanulságát még az adott jeleneten belül levonva. Nem marad titok a végére: markáns állásfoglalás van, minden tekintetben kibontott viszonyok, jók s rosszak éles elkülönítése, az NDK embertelen társadalomként való, khm, leleplezése.

A csendes (esetleg: elnémultosztályterem című filmet talán mégsem kellene Magyarországon Kovács Imre kultúrtörténeti jelentőségű szociográfiájának címével bemutatni. ’56-ban pedig nem azt skandálta a pesti utca, hogy „nem leszünk többé szolgák”, hanem azt, hogy „rabok tovább nem leszünk”. Utóbbiról csak hallott már valaki a forgalmazónál.

 

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.