Film

A néma forradalom

  • 2018. november 18.

Mikrofilm

1956 októberében az NDK-beli Stalin­stadt (vagyis Eisenhüttenstadt) középiskolájában egy végzős osztály kétperces hallgatással merészelt megemlékezni a magyar forradalom áldozatairól. Inkább volt kamaszbalhé, mint tudatos politikai állásfoglalás, inkább elemi felháborodás, mint bármily óvatos rendszerkritika, mégis abszurd és paranoid ellenreakciót váltott ki a hatalomból. A kisebb apparatcsikoktól egészen miniszteri szintig jutó, a burkolt manipulálás után nyílt fenyegetésbe, majd megtorlásba torkolló procedúra végén mindenkit kizártak az ország összes tanintézményéből örökre, az érintett felnőttek közül többen elvesztették munkájukat, sőt börtönbe is került egy rádióbirtokos nagybácsi. A megtörtént esetet feldolgozó, Dietrich Garska önéletrajzi regényéből készült film erre a folyamatra koncentrál. Világosan, érthetően követi a kivizsgálás, vagyis a megfélemlítés és megalázás, megtévesztés és korrumpálás gyalázatos folyamatát – az egyes jelenetek tanulságát még az adott jeleneten belül levonva. Nem marad titok a végére: markáns állásfoglalás van, minden tekintetben kibontott viszonyok, jók s rosszak éles elkülönítése, az NDK embertelen társadalomként való, khm, leleplezése.

A csendes (esetleg: elnémultosztályterem című filmet talán mégsem kellene Magyarországon Kovács Imre kultúrtörténeti jelentőségű szociográfiájának címével bemutatni. ’56-ban pedig nem azt skandálta a pesti utca, hogy „nem leszünk többé szolgák”, hanem azt, hogy „rabok tovább nem leszünk”. Utóbbiról csak hallott már valaki a forgalmazónál.

 

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.